5 Vragen aan Maarten van Neerven over de verzelfstandiging van Carnext

Van Neerven, cfo Carnext: We mikken op marktleiderschap in Europa

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Van Neerven: we willen in eerste instantie het aanbod verder vergroten. (Foto: Carnext)

Leaseplan richtte in 2018 een occasnionplatform op om de ex-leaseauto’s zelf aan consumenten te verkopen: Carnext. In 2019 werd het platform in de etalage gezet, met de verwachting dat het los van Leaseplan meer groeimogelijkheden zou hebben: vooral omdat er meer bronnen aan te boren zijn voor het aanbod. Afgelopen maand werd het bedrijf verzelfstandigd. We stellen 5 vragen aan cfo Maarten van Neerven over deze verzelfstandiging. 

Vorige maand maakte Carnext bekend te zijn verzelfstandigd. Maar wél met geld van dezelfde aandeelhouders als Leaseplan: TDR Capital, Abu Dhabi Investment Authority, GIC, PGGM, ATP en Goldman Sachs Asset Management. In hoeverre ben je dan écht zelfstandig?

“Voor honderd procent. We hebben 400 miljoen euro opgehaald om zelfstandig de volgende groeifase te financieren. We varen nu écht onze eigen koers, met eigen equity en het bedrijf wordt ook volledig zelfstandig aangestuurd. Voorheen hadden we alleen commissieomzet op de verkoop van auto’s in retail. Nu we in het retailkanaal auto’s kopen en verkopen voor eigen risico, valt de volledige verkoopwaarde in onze omzet.”

Ook heeft Carnext een lange termijnovereenkomst gesloten met Leaseplan. Dat klinkt toch als een kind dat op zichzelf gaat maar nog wel voor de was naar zijn ouders gaat.

“Leaseplan is de grootste leasemaatschappij ter wereld, met een enorm groot aanbod aan ex-leaseauto’s; zo’n 300 duizend per jaar. Waarom zouden we iets dat succesvol is, niet voortzetten? We laten juist zien dat we toegang hebben tot occasions en dat is in de huidige markt met veel schaarste juist een groot voordeel. En een goed signaal naar andere partijen die zaken met ons willen doen. De inkoop is een kritische succesfactor voor een occasionplatform. Dat is voor ons ook écht nieuw: het zelf auto’s inkopen om het aanbod compleet te krijgen.”

Jullie hebben nu 400 miljoen euro in kas om de verdere groei te financieren. Hoe gaan jullie die groei realiseren?

“De occasionmarkt vertegenwoordigt een waarde van bijna 400 miljard euro. Als we alleen al een marktaandeel van 1 procent realiseren, betekent dat al een vermenigvuldiging van onze omzet. Die 1 procent marktaandeel is niet per se onze ambitie, maar het zegt wel iets over de omvang van de markt. Onze ambities zijn om de online verkoop te vergroten, onze klantpropositie verder te ontwikkelen en het assortiment verder uit te breiden door actief in te kopen.”

“Ook verschuiven we de propositie nog meer naar online. In Frankrijk hebben we het aanbod verbreed van duizend naar zo’n 3 duizend auto’s; daarmee zijn we groter dan de concurrentie. Ook bieden we een financiering en verzekering aan en zijn we gestart met de ‘Skip the hassle’ campagne om online te kopen. Die slaat aan. We zullen die campagne ook in andere landen gaan introduceren.”

“In Nederland zal dat in de komende maanden zijn, in afstemming met de markt. In Nederland zien we al een grote belangstelling voor het volledig online kopen van auto’s. We willen het assortiment in Nederland de komende maanden laten groeien en zijn de afgelopen tijd begonnen met actief zoeken naar auto’s. We staan nu op een gemiddelde van duizend auto’s aan getoond aanbod en dit willen we verhogen.”

Vorig jaar boekte Carnext een verlies van 80 miljoen euro en stopte Leaseplan er 9 miljoen euro in als investering. Is de oorlogskas van 400 miljoen euro groot genoeg om het op te nemen tegen grote partijen als een Autohero en Amazon?

“Elke online retailer is onze concurrent. Maar er is voldoende markt, dus we zullen niet rechtstreeks concurreren met de partijen die je nu noemt. Wij willen marktleider zijn in Europa. Vergeet niet dat het verkopen van een auto iets anders is dan het doorschuiven van een boek. Wij hebben inmiddels ruime ervaring in deze markt opgebouwd. Wij focussen ons nu op het versnellen van de groei van het bedrijf. We kunnen geen uitspraken doen over wanneer het bedrijf winstgevend moet zijn.”

Als ik de cijfers over de afgelopen jaren zie, constateer ik dat in de afgelopen 3 jaar het aantal verkochte occasions juist is gedaald. Hoe komt dat?

“Dit is niet iets waar we ons met Carnext in herkennen. De cijfers die zijn benoemd over 2018, waren inclusief Driver Sales en Used Car as a Service, die bij LeasePlan zijn achtergebleven. Als je die eruit laat, kom je op ongeveer 26.500 verkochte auto’s in 2018. In 2019 waren dat er 39 duizend, dit jaar 40 duizend. De groei is vertraagd door Covid-19 en een verminderde instroom van auto’s van Leaseplan in 2020. De inkomsten per verkochte auto hebben we zien stijgen omdat we ons aanbod hebben uitgebreid met aanvullende diensten die via het platform worden aangeboden.”

Over Carnext

Carnext werd opgezet in 2018, als onderdeel van Leaseplan, om zelf rechtstreeks en zoveel mogelijk online auto’s aan consumenten te verkopen. Op deze manier hield het bedrijf een groot deel van de marge binnenboord en moest nog meer worden geprofiteerd van goede restwaarden. Het concept: consumenten kopen of leasen hun Leaseplan-occasion online of in 1 van de stores. De prijzen staan vast: er wordt niet over onderhandeld.

Aankoopverliezen

Het occasionplatform wordt, na een mislukte beursgang voor Leaseplan, in 2019 in de etalage gezet. Tijdens de afgeketste beursgang werd Carnext door ING gewaardeerd op 1,9 miljard euro; de winst zou toenemen van 14 miljoen in 2017 naar 178 miljoen in 2022, zo was de prognose. Door de verkoop, of verzelfstandiging, zou het bedrijf minder afhankelijk zijn van het aanbod van Leaseplan, en zelfstandig een andere strategie kunnen kiezen om zo in het spoor van andere occasionportals te blijven, die vaak de mogelijkheid en gelegenheid krijgen om grote aanloopverliezen te lijden.

Omzet

In 2018 werden er 50 duizend auto’s via het platform aan consumenten verkocht, een stijging van 65 procent ten opzichte van 2017. Dit was inclusief ‘driver sales’ en ‘used car as a service’ van LeasePlan. In 2019 werden er 39 duizend auto’s b2c verkocht, in 2020 ongeveer 40 duizend. Er werden vorig jaar 200 duizend auto’s aan de handel verkocht. De omzet van Carnext steeg in 2020 met 15,7 procent naar 138 miljoen euro. Ook werd er een investering gedaan van 9 miljoen euro. Het verlies liep op naar 80 miljoen euro (2019: 50 miljoen euro verlies).

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Van Neerven, cfo Carnext: We mikken op marktleiderschap in Europa | Automotive Online
5 Vragen aan Maarten van Neerven over de verzelfstandiging van Carnext

Van Neerven, cfo Carnext: We mikken op marktleiderschap in Europa

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Van Neerven: we willen in eerste instantie het aanbod verder vergroten. (Foto: Carnext)

Leaseplan richtte in 2018 een occasnionplatform op om de ex-leaseauto’s zelf aan consumenten te verkopen: Carnext. In 2019 werd het platform in de etalage gezet, met de verwachting dat het los van Leaseplan meer groeimogelijkheden zou hebben: vooral omdat er meer bronnen aan te boren zijn voor het aanbod. Afgelopen maand werd het bedrijf verzelfstandigd. We stellen 5 vragen aan cfo Maarten van Neerven over deze verzelfstandiging. 

Vorige maand maakte Carnext bekend te zijn verzelfstandigd. Maar wél met geld van dezelfde aandeelhouders als Leaseplan: TDR Capital, Abu Dhabi Investment Authority, GIC, PGGM, ATP en Goldman Sachs Asset Management. In hoeverre ben je dan écht zelfstandig?

“Voor honderd procent. We hebben 400 miljoen euro opgehaald om zelfstandig de volgende groeifase te financieren. We varen nu écht onze eigen koers, met eigen equity en het bedrijf wordt ook volledig zelfstandig aangestuurd. Voorheen hadden we alleen commissieomzet op de verkoop van auto’s in retail. Nu we in het retailkanaal auto’s kopen en verkopen voor eigen risico, valt de volledige verkoopwaarde in onze omzet.”

Ook heeft Carnext een lange termijnovereenkomst gesloten met Leaseplan. Dat klinkt toch als een kind dat op zichzelf gaat maar nog wel voor de was naar zijn ouders gaat.

“Leaseplan is de grootste leasemaatschappij ter wereld, met een enorm groot aanbod aan ex-leaseauto’s; zo’n 300 duizend per jaar. Waarom zouden we iets dat succesvol is, niet voortzetten? We laten juist zien dat we toegang hebben tot occasions en dat is in de huidige markt met veel schaarste juist een groot voordeel. En een goed signaal naar andere partijen die zaken met ons willen doen. De inkoop is een kritische succesfactor voor een occasionplatform. Dat is voor ons ook écht nieuw: het zelf auto’s inkopen om het aanbod compleet te krijgen.”

Jullie hebben nu 400 miljoen euro in kas om de verdere groei te financieren. Hoe gaan jullie die groei realiseren?

“De occasionmarkt vertegenwoordigt een waarde van bijna 400 miljard euro. Als we alleen al een marktaandeel van 1 procent realiseren, betekent dat al een vermenigvuldiging van onze omzet. Die 1 procent marktaandeel is niet per se onze ambitie, maar het zegt wel iets over de omvang van de markt. Onze ambities zijn om de online verkoop te vergroten, onze klantpropositie verder te ontwikkelen en het assortiment verder uit te breiden door actief in te kopen.”

“Ook verschuiven we de propositie nog meer naar online. In Frankrijk hebben we het aanbod verbreed van duizend naar zo’n 3 duizend auto’s; daarmee zijn we groter dan de concurrentie. Ook bieden we een financiering en verzekering aan en zijn we gestart met de ‘Skip the hassle’ campagne om online te kopen. Die slaat aan. We zullen die campagne ook in andere landen gaan introduceren.”

“In Nederland zal dat in de komende maanden zijn, in afstemming met de markt. In Nederland zien we al een grote belangstelling voor het volledig online kopen van auto’s. We willen het assortiment in Nederland de komende maanden laten groeien en zijn de afgelopen tijd begonnen met actief zoeken naar auto’s. We staan nu op een gemiddelde van duizend auto’s aan getoond aanbod en dit willen we verhogen.”

Vorig jaar boekte Carnext een verlies van 80 miljoen euro en stopte Leaseplan er 9 miljoen euro in als investering. Is de oorlogskas van 400 miljoen euro groot genoeg om het op te nemen tegen grote partijen als een Autohero en Amazon?

“Elke online retailer is onze concurrent. Maar er is voldoende markt, dus we zullen niet rechtstreeks concurreren met de partijen die je nu noemt. Wij willen marktleider zijn in Europa. Vergeet niet dat het verkopen van een auto iets anders is dan het doorschuiven van een boek. Wij hebben inmiddels ruime ervaring in deze markt opgebouwd. Wij focussen ons nu op het versnellen van de groei van het bedrijf. We kunnen geen uitspraken doen over wanneer het bedrijf winstgevend moet zijn.”

Als ik de cijfers over de afgelopen jaren zie, constateer ik dat in de afgelopen 3 jaar het aantal verkochte occasions juist is gedaald. Hoe komt dat?

“Dit is niet iets waar we ons met Carnext in herkennen. De cijfers die zijn benoemd over 2018, waren inclusief Driver Sales en Used Car as a Service, die bij LeasePlan zijn achtergebleven. Als je die eruit laat, kom je op ongeveer 26.500 verkochte auto’s in 2018. In 2019 waren dat er 39 duizend, dit jaar 40 duizend. De groei is vertraagd door Covid-19 en een verminderde instroom van auto’s van Leaseplan in 2020. De inkomsten per verkochte auto hebben we zien stijgen omdat we ons aanbod hebben uitgebreid met aanvullende diensten die via het platform worden aangeboden.”

Over Carnext

Carnext werd opgezet in 2018, als onderdeel van Leaseplan, om zelf rechtstreeks en zoveel mogelijk online auto’s aan consumenten te verkopen. Op deze manier hield het bedrijf een groot deel van de marge binnenboord en moest nog meer worden geprofiteerd van goede restwaarden. Het concept: consumenten kopen of leasen hun Leaseplan-occasion online of in 1 van de stores. De prijzen staan vast: er wordt niet over onderhandeld.

Aankoopverliezen

Het occasionplatform wordt, na een mislukte beursgang voor Leaseplan, in 2019 in de etalage gezet. Tijdens de afgeketste beursgang werd Carnext door ING gewaardeerd op 1,9 miljard euro; de winst zou toenemen van 14 miljoen in 2017 naar 178 miljoen in 2022, zo was de prognose. Door de verkoop, of verzelfstandiging, zou het bedrijf minder afhankelijk zijn van het aanbod van Leaseplan, en zelfstandig een andere strategie kunnen kiezen om zo in het spoor van andere occasionportals te blijven, die vaak de mogelijkheid en gelegenheid krijgen om grote aanloopverliezen te lijden.

Omzet

In 2018 werden er 50 duizend auto’s via het platform aan consumenten verkocht, een stijging van 65 procent ten opzichte van 2017. Dit was inclusief ‘driver sales’ en ‘used car as a service’ van LeasePlan. In 2019 werden er 39 duizend auto’s b2c verkocht, in 2020 ongeveer 40 duizend. Er werden vorig jaar 200 duizend auto’s aan de handel verkocht. De omzet van Carnext steeg in 2020 met 15,7 procent naar 138 miljoen euro. Ook werd er een investering gedaan van 9 miljoen euro. Het verlies liep op naar 80 miljoen euro (2019: 50 miljoen euro verlies).

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.