‘Showroomsluiting levert reeks aan onveilige situaties op’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het niet meer kunnen afleveren van auto’s in showrooms levert veel gevoel van onveiligheid op bij autobedrijven. Dat stelt Mirjam van der Rijt, voorzitter van belangenclub VASS. Van der Rijt onderschrijft de oproep die Bovag-directeur Peter Niesink gisteren deed om de showrooms weer (deels) te heropenen.

VASS, dat zich voornamelijk richt op het sluiten van inkoopdeals en belangenbehartiging, stelt dat de veiligheid door de maatregelen onder druk komt te staan. Van der Rijt: “Nu gaat de aflevering op locatie. De ruimtes waar dan gebruik van wordt gemaakt zijn veelal niet gedesinfecteerd, er zijn vaak geen mondkapjes en er zijn regelmatig meerdere gezinsleden aanwezig bij de aflevering. De 1,5 meter is vaak niet goed te hanteren. Als de levering vanuit de showroom of werkplaats mag, dan kan dit op een veel veiligere en meer hygiënische manier.”

Carjacking

Het is niet alleen de gezondheid die onder druk staat. “Verkopers gaan nu op pad met belangrijke documenten, sleutels en de auto. Maar zelfs na uitgebreid onderzoek weet je nooit zeker wie je aantreft. De kans op carjacking is veel groter nu. Personeel voelt zich niet veilig om met de auto op pad te gaan.”

Daarbij is er veel meer interactie nodig, stelt Van der Rijt. “Een bedrijf moet iemand sturen die te naam kan stellen omdat de identiteit moet worden vastgesteld. Zo is er ook weer meer verkeer omdat er vaak nog zaken gedaan moeten worden aan de auto als deze verkocht is. De koper wil hem dan vaak pas voldoen als alles naar wens is aangepast. Al met al is alles veel omslachtiger gemaakt door de showrooms te sluiten. En het is minder veilig, terwijl we het daar toch allemaal voor doen.”

Afschrijvingen

Ook de financiële consequenties baren Van der Rijt zorgen. “Door duidelijkheid te scheppen zullen de regels veel beter worden nageleefd dan wanneer er ruimte is voor eigen interpretatie. Daarmee worden boetes voorkomen en voorkomen we dat de branche straks helemaal op slot moet. De marges waarmee we nu werken zijn weliswaar kleiner, als we helemaal dicht moeten dan staat de branche forse afschrijvingen te wachten.”

Vanochtend meldde restwaardebepaler Autotelex dat de gevolgen van de huidige lockdown minder heftig zijn dan bij de eerste lockdown.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Showroomsluiting levert reeks aan onveilige situaties op’ | Automotive Online

‘Showroomsluiting levert reeks aan onveilige situaties op’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het niet meer kunnen afleveren van auto’s in showrooms levert veel gevoel van onveiligheid op bij autobedrijven. Dat stelt Mirjam van der Rijt, voorzitter van belangenclub VASS. Van der Rijt onderschrijft de oproep die Bovag-directeur Peter Niesink gisteren deed om de showrooms weer (deels) te heropenen.

VASS, dat zich voornamelijk richt op het sluiten van inkoopdeals en belangenbehartiging, stelt dat de veiligheid door de maatregelen onder druk komt te staan. Van der Rijt: “Nu gaat de aflevering op locatie. De ruimtes waar dan gebruik van wordt gemaakt zijn veelal niet gedesinfecteerd, er zijn vaak geen mondkapjes en er zijn regelmatig meerdere gezinsleden aanwezig bij de aflevering. De 1,5 meter is vaak niet goed te hanteren. Als de levering vanuit de showroom of werkplaats mag, dan kan dit op een veel veiligere en meer hygiënische manier.”

Carjacking

Het is niet alleen de gezondheid die onder druk staat. “Verkopers gaan nu op pad met belangrijke documenten, sleutels en de auto. Maar zelfs na uitgebreid onderzoek weet je nooit zeker wie je aantreft. De kans op carjacking is veel groter nu. Personeel voelt zich niet veilig om met de auto op pad te gaan.”

Daarbij is er veel meer interactie nodig, stelt Van der Rijt. “Een bedrijf moet iemand sturen die te naam kan stellen omdat de identiteit moet worden vastgesteld. Zo is er ook weer meer verkeer omdat er vaak nog zaken gedaan moeten worden aan de auto als deze verkocht is. De koper wil hem dan vaak pas voldoen als alles naar wens is aangepast. Al met al is alles veel omslachtiger gemaakt door de showrooms te sluiten. En het is minder veilig, terwijl we het daar toch allemaal voor doen.”

Afschrijvingen

Ook de financiële consequenties baren Van der Rijt zorgen. “Door duidelijkheid te scheppen zullen de regels veel beter worden nageleefd dan wanneer er ruimte is voor eigen interpretatie. Daarmee worden boetes voorkomen en voorkomen we dat de branche straks helemaal op slot moet. De marges waarmee we nu werken zijn weliswaar kleiner, als we helemaal dicht moeten dan staat de branche forse afschrijvingen te wachten.”

Vanochtend meldde restwaardebepaler Autotelex dat de gevolgen van de huidige lockdown minder heftig zijn dan bij de eerste lockdown.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.