‘DNB-standpunt over Bovag Garantie houdt geen stand’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Er is veel tumult rond de Bovag Garantie.

DNB scherpte onlangs de omschrijving aan voor garantieproducten. Daaruit werd de conclusie getrokken dat ook de Bovag Garantie volgens de letter der wet een verzekering is – en dat autobedrijven in principe dus in overtreding zijn door deze garantie niet als verzekering aan te bieden. Die conclusie is ook juist, stelt advocaat Hans Vis, maar volgens hem is het de vraag of, als het tot een rechtszaak zou komen, het DNB-standpunt overeind blijft. Dat vertelde Vis gisteravond tijdens de Lounge van het Remarketing Platform in Groot Kievietsdal in Baarn. “Het standpunt van DNB is omstreden. Het berust op letterlijke uitleg van de wet, terwijl de wetgever juist voor een ruime definitie heeft gekozen. Verzekeringen moeten aan bepaalde kenmerken voldoen, maar niet elk product dat aan die kenmerken voldoet is daarmee een verzekering”, zo zei de eigenaar van Advocatenpraktijk Vis en werkt onder meer voor verzekeraars en voor de Bovag-afdeling Autoverhuurbedrijven.

Volgens Vis gaat het in eerste instantie om de bedoeling van de partijen bij het aanbieden of afsluiten van een garantie. “Bij koop van een auto met garantie staat koop van auto voorop. De garantie betreft slechts een aspect van het product: de levensduur zonder reparatiekosten en gezeur.” Of de garantie apart wordt verkocht of al in de prijs zit, doet niet ter zake. “Dat is nooit eenduidig. Als hij al in de prijs is inbegrepen, betaal je er ook voor. Je kunt je ook afvragen of de gratis fabrieksgarantie wel echt gratis is. Ook of bij een garantiegeval geld wordt uitgekeerd of in natura maakt niet uit, dat mag allebei.”

Beter af?

Desgevraagd vertelde Vis de toehoorders te verwachten dat als het tot een rechtszaak zou komen met de vraag of de Bovag Garantie een verzekering is, het zeer aannemelijk is dat de rechter oordeelt dat de garantie niet als verzekering kan worden gezien. En nu er kamervragen over het onderwerp worden gesteld (“In hoeverre zijn consumenten beter af met dit besluit van DNB?”), is het zelfs mogelijk dat deze wet verandert. “Het probleem is natuurlijk dat een rechtszaak erg duur is; en de boete voor een overtreding kan behoorlijk oplopen. Maar voorlopig zou ik als autobedrijf nog even helemaal niets doen en afwachten wat de uitkomst is van de kamervragen (gesteld door VVD-kamerlid Aukje de Vries, red) of dat er op een andere manier meer duidelijkheid komt. Ik kan me niet voorstellen dat ACM morgen gelijk begint met controleren.”

Bovag onderzoekt momenteel met Bovemij hoe de Garantie kan worden omgebouwd tot verzekering.

Meer over de Bovag Garantie en het Remarketing Event in Automotive 10, die volgende week vrijdag verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘DNB-standpunt over Bovag Garantie houdt geen stand’ | Automotive Online

‘DNB-standpunt over Bovag Garantie houdt geen stand’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Er is veel tumult rond de Bovag Garantie.

DNB scherpte onlangs de omschrijving aan voor garantieproducten. Daaruit werd de conclusie getrokken dat ook de Bovag Garantie volgens de letter der wet een verzekering is – en dat autobedrijven in principe dus in overtreding zijn door deze garantie niet als verzekering aan te bieden. Die conclusie is ook juist, stelt advocaat Hans Vis, maar volgens hem is het de vraag of, als het tot een rechtszaak zou komen, het DNB-standpunt overeind blijft. Dat vertelde Vis gisteravond tijdens de Lounge van het Remarketing Platform in Groot Kievietsdal in Baarn. “Het standpunt van DNB is omstreden. Het berust op letterlijke uitleg van de wet, terwijl de wetgever juist voor een ruime definitie heeft gekozen. Verzekeringen moeten aan bepaalde kenmerken voldoen, maar niet elk product dat aan die kenmerken voldoet is daarmee een verzekering”, zo zei de eigenaar van Advocatenpraktijk Vis en werkt onder meer voor verzekeraars en voor de Bovag-afdeling Autoverhuurbedrijven.

Volgens Vis gaat het in eerste instantie om de bedoeling van de partijen bij het aanbieden of afsluiten van een garantie. “Bij koop van een auto met garantie staat koop van auto voorop. De garantie betreft slechts een aspect van het product: de levensduur zonder reparatiekosten en gezeur.” Of de garantie apart wordt verkocht of al in de prijs zit, doet niet ter zake. “Dat is nooit eenduidig. Als hij al in de prijs is inbegrepen, betaal je er ook voor. Je kunt je ook afvragen of de gratis fabrieksgarantie wel echt gratis is. Ook of bij een garantiegeval geld wordt uitgekeerd of in natura maakt niet uit, dat mag allebei.”

Beter af?

Desgevraagd vertelde Vis de toehoorders te verwachten dat als het tot een rechtszaak zou komen met de vraag of de Bovag Garantie een verzekering is, het zeer aannemelijk is dat de rechter oordeelt dat de garantie niet als verzekering kan worden gezien. En nu er kamervragen over het onderwerp worden gesteld (“In hoeverre zijn consumenten beter af met dit besluit van DNB?”), is het zelfs mogelijk dat deze wet verandert. “Het probleem is natuurlijk dat een rechtszaak erg duur is; en de boete voor een overtreding kan behoorlijk oplopen. Maar voorlopig zou ik als autobedrijf nog even helemaal niets doen en afwachten wat de uitkomst is van de kamervragen (gesteld door VVD-kamerlid Aukje de Vries, red) of dat er op een andere manier meer duidelijkheid komt. Ik kan me niet voorstellen dat ACM morgen gelijk begint met controleren.”

Bovag onderzoekt momenteel met Bovemij hoe de Garantie kan worden omgebouwd tot verzekering.

Meer over de Bovag Garantie en het Remarketing Event in Automotive 10, die volgende week vrijdag verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.