‘Voorraad veroudert door slechte mix’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Last in first out
De gemiddelde verkooptijd (aantal dagen tussen opname in de bedrijfsvoorraad en de verkoopdatum) van occasions was in 2011 aanzienlijk korter dan de gemiddelde statijd van de totale bedrijfsvoorraad. Dit betekent dat recent ingekochte occasions relatief snel weer verkocht zijn, terwijl de bestaande voorraad steeds langer blijft staan. Bij dealerbedrijven was in 2011 de gemiddelde verkooptijd 68 dagen en de gemiddelde voorraadtijd 115 dagen. Bij universele  bedrijven bedroeg de verkooptijd 72 dagen en de gemiddelde voorraadtijd 138 dagen. “Er is steeds meer sprake van LIFO, Last in First out, bij occasions”, stelt Henneveld.

“Bij bedrijven is vaak meer aandacht voor de net ingeruilde auto’s. En daarbij zien we ook dat dit een ander soort auto’s betreft, die vaak goedkoper en milieuvriendelijker zijn dan de langstaanders. Dat is een probleem. En daarbij moeilijk op te lossen omdat door iedere belastingmaatregel het speelveld weer verandert.”

Het verschil in stadagen tussen universelen en dealers wordt volgens Henneveld verklaard door de toenemende professionalisering bij dealerbedrijven. “Universelen doen het er vaker bij. Bij dealers is het de afgelopen jaren corebusiness geworden.”   

Innovation Awards
De door Henneveld geschetste problematiek komt volop aan bod tijdens het Remarketing Event, komende donderdag. Het centrale thema luidt deze keer ‘Transparantie, kans of bedreiging?’. “Tijdens het evenement zijn er inleidingen van en debatten met experts over het belang van productpresentatie, online retail en cijfers en trends in de Nederlandse remarketing. Het belooft een inspirerende dag te worden”, stelt organisator Patrick van Tilburg.

Aan het eind van de dag wordt de Remarketing Innovation Award uitgereikt. De drie finalisten zijn taxatiedienst 0900-Taxatie, occasionportal Autotrack en Leaseplan.

Bekijk op de site van het Remarketing Event 2012 het volledige programma en meldt u meteen aan als bezoeker.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Voorraad veroudert door slechte mix’ | Automotive Online

‘Voorraad veroudert door slechte mix’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Last in first out
De gemiddelde verkooptijd (aantal dagen tussen opname in de bedrijfsvoorraad en de verkoopdatum) van occasions was in 2011 aanzienlijk korter dan de gemiddelde statijd van de totale bedrijfsvoorraad. Dit betekent dat recent ingekochte occasions relatief snel weer verkocht zijn, terwijl de bestaande voorraad steeds langer blijft staan. Bij dealerbedrijven was in 2011 de gemiddelde verkooptijd 68 dagen en de gemiddelde voorraadtijd 115 dagen. Bij universele  bedrijven bedroeg de verkooptijd 72 dagen en de gemiddelde voorraadtijd 138 dagen. “Er is steeds meer sprake van LIFO, Last in First out, bij occasions”, stelt Henneveld.

“Bij bedrijven is vaak meer aandacht voor de net ingeruilde auto’s. En daarbij zien we ook dat dit een ander soort auto’s betreft, die vaak goedkoper en milieuvriendelijker zijn dan de langstaanders. Dat is een probleem. En daarbij moeilijk op te lossen omdat door iedere belastingmaatregel het speelveld weer verandert.”

Het verschil in stadagen tussen universelen en dealers wordt volgens Henneveld verklaard door de toenemende professionalisering bij dealerbedrijven. “Universelen doen het er vaker bij. Bij dealers is het de afgelopen jaren corebusiness geworden.”   

Innovation Awards
De door Henneveld geschetste problematiek komt volop aan bod tijdens het Remarketing Event, komende donderdag. Het centrale thema luidt deze keer ‘Transparantie, kans of bedreiging?’. “Tijdens het evenement zijn er inleidingen van en debatten met experts over het belang van productpresentatie, online retail en cijfers en trends in de Nederlandse remarketing. Het belooft een inspirerende dag te worden”, stelt organisator Patrick van Tilburg.

Aan het eind van de dag wordt de Remarketing Innovation Award uitgereikt. De drie finalisten zijn taxatiedienst 0900-Taxatie, occasionportal Autotrack en Leaseplan.

Bekijk op de site van het Remarketing Event 2012 het volledige programma en meldt u meteen aan als bezoeker.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.