‘Tesla weet al langer van problemen met het onderstel, vertelde het niet aan klanten’

Tesla • Er komen steeds meer gevallen aan het licht van problemen met sturing en wielophanging van Tesla’s.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
tesla met schade
Foto: Shutterstock

Wielophangingen die afbreken terwijl de auto met lage snelheid rijdt, de stuurbekrachtiging die er zomaar mee stopt: in de VS zijn volgens persbureau Reuters tienduizenden consumenten die zich met zulke klachten bij Tesla hebben gemeld voor garantieclaims. Volgens Reuters heeft Tesla die vaak afgewezen, waardoor de schades voor rekening van de koper kwamen. Nu meldt het persbureau op basis van eigen onderzoek dat Tesla al langere tijd meer informatie had over de omvang van deze defecten. Het merk heeft deze kennis nooit met het publiek gedeeld.

Tesla ontkent

Tesla verdedigt zich op X met een bericht dat Tesla de meest betrouwbare en veilige auto’s bouwt, dat klanten kunnen rekenen op service en dat vrijwel alle claims onder garantie zijn verholpen.

Reuters noemt het voorbeeld van een koper die dit jaar met een gloednieuwe Tesla Model Y zowel aan stuurinrichting als draagarmen schade opliep. De auto reed op dat moment rustig door een woonwijk. De rekening van 14 duizend dollar voor de reparatie mocht hij zelf betalen, oordeelde Tesla, dat stelt dat de auto (met slechts 185 kilometer op de teller) de schade al eerder opliep door ruw rijgedrag. Reuters beweert inzage te hebben in rapporten van Tesla over tienduizenden van dergelijke gevallen. Het zou gaan om chronische problemen in de afgelopen 7 jaar bij alle Tesla-modellen.

Tesla beschuldigt Reuters van ‘cherrypicking’, waarbij enkel de negatieve punten uit het nieuws worden benoemd. “Tegenover elke ontevreden klant staan er honderden die enthousiast zijn.”

Memo’s

Uit de documenten en interviews blijkt volgens het persbureau dat Tesla al lang veel meer weet over de frequentie en omvang van de defecten aan sturing en wielophanging dan aan consumenten en toezichthouders is bekendgemaakt.

De documenten, gedateerd tussen 2016 en 2022, omvatten reparatierapporten van Tesla-servicecentra wereldwijd, analyses en gegevensbeoordelingen door ingenieurs op onderdelen met hoge uitvalpercentages. Ook zijn er volgens Reuters memo’s die naar technici over de hele wereld worden gestuurd, met de opdracht consumenten te vertellen dat kapotte onderdelen van hun auto’s niet defect zijn.

In Noorwegen wordt bezien of er een terugroepactie moet komen voor de model X en S, waarvan de achterste draagarmen opvallend vaak breken. In de VS ligt het merk al langer onder vuur.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Tesla weet al langer van problemen met het onderstel, vertelde het niet aan klanten’ | Automotive Online

‘Tesla weet al langer van problemen met het onderstel, vertelde het niet aan klanten’

Tesla • Er komen steeds meer gevallen aan het licht van problemen met sturing en wielophanging van Tesla’s.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
tesla met schade
Foto: Shutterstock

Wielophangingen die afbreken terwijl de auto met lage snelheid rijdt, de stuurbekrachtiging die er zomaar mee stopt: in de VS zijn volgens persbureau Reuters tienduizenden consumenten die zich met zulke klachten bij Tesla hebben gemeld voor garantieclaims. Volgens Reuters heeft Tesla die vaak afgewezen, waardoor de schades voor rekening van de koper kwamen. Nu meldt het persbureau op basis van eigen onderzoek dat Tesla al langere tijd meer informatie had over de omvang van deze defecten. Het merk heeft deze kennis nooit met het publiek gedeeld.

Tesla ontkent

Tesla verdedigt zich op X met een bericht dat Tesla de meest betrouwbare en veilige auto’s bouwt, dat klanten kunnen rekenen op service en dat vrijwel alle claims onder garantie zijn verholpen.

Reuters noemt het voorbeeld van een koper die dit jaar met een gloednieuwe Tesla Model Y zowel aan stuurinrichting als draagarmen schade opliep. De auto reed op dat moment rustig door een woonwijk. De rekening van 14 duizend dollar voor de reparatie mocht hij zelf betalen, oordeelde Tesla, dat stelt dat de auto (met slechts 185 kilometer op de teller) de schade al eerder opliep door ruw rijgedrag. Reuters beweert inzage te hebben in rapporten van Tesla over tienduizenden van dergelijke gevallen. Het zou gaan om chronische problemen in de afgelopen 7 jaar bij alle Tesla-modellen.

Tesla beschuldigt Reuters van ‘cherrypicking’, waarbij enkel de negatieve punten uit het nieuws worden benoemd. “Tegenover elke ontevreden klant staan er honderden die enthousiast zijn.”

Memo’s

Uit de documenten en interviews blijkt volgens het persbureau dat Tesla al lang veel meer weet over de frequentie en omvang van de defecten aan sturing en wielophanging dan aan consumenten en toezichthouders is bekendgemaakt.

De documenten, gedateerd tussen 2016 en 2022, omvatten reparatierapporten van Tesla-servicecentra wereldwijd, analyses en gegevensbeoordelingen door ingenieurs op onderdelen met hoge uitvalpercentages. Ook zijn er volgens Reuters memo’s die naar technici over de hele wereld worden gestuurd, met de opdracht consumenten te vertellen dat kapotte onderdelen van hun auto’s niet defect zijn.

In Noorwegen wordt bezien of er een terugroepactie moet komen voor de model X en S, waarvan de achterste draagarmen opvallend vaak breken. In de VS ligt het merk al langer onder vuur.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.