‘Toyota geeft toe: waterstof geschikter voor vrachtverkeer dan voor personenauto’s’

Toyota • De waterstof-pionier verlegt de focus van de ontwikkeling van waterstoftechnologie van personenauto’s naar bedrijfswagens.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Toyota Mirai voor ministerie I&M.
De Toyota Mirai werd geen succes (foto: Toyota)

Toyota zet de ontwikkeling van personenauto’s met een brandstofcel op waterstof op een laag pitje. Dat bevestigde technisch directeur Hiroki Nakajima tijdens de autosalon van Tokio.

Met de in 2014 geïntroduceerde Toyota Mirai was het Japanse merk pionier op het gebied van brandstofcellen in personenauto’s. De Mirai werd echter slecht verkocht, vooral omdat er bijna geen plekken zijn waar je waterstof kunt tanken. “We hebben het geprobeerd, maar de Mirai was niet succesvol”, zei Nakajima. In Nederland bleef het sinds 2014 bij enkele honderden geregistreerde Mirai’s.

Inzet op bedrijfswagens

Toyota verzet daarom de bakens. Net als de rest van de industrie kiest het merk voor personenauto’s nu voor batterij-elektrische aandrijving, naast de succesvolle hybrides. Toyota gaat op de markt van bedrijfswagens wél verder met waterstof. Voor het vervoeren van zware ladingen lijkt dat geschikter als energie-opslag dan batterijen. Verder rijden vrachtwagens vaak vaste routes, waardoor het eenvoudiger is om een ​​netwerk van tankstations op te zetten.

“Voor middelgrote vrachtwagens is het gemakkelijk om een ​​tanknetwerk te realiseren, omdat de route voornamelijk van A naar B gaat”, zegt Nakajima. “Er gaan grote aantallen vrachtwagens van A naar B, waardoor je stations stabieler kunt bedienen. Bedrijfsvoertuigen zijn het belangrijkste gebied om verder te gaan met waterstof.”

Solid-state batterijen

Toyota liep lange tijd achter met de ontwikkeling van EV’s. Daar zit echter een weloverwogen beleid achter, blijkt uit de recente analyse van AM. Het concern wil geld verdienen met hybrides en daarna in één keer goed instappen in de markt voor EV’s. Kenners verwachten ook veel van de solid-state batterijtechnologie, die Toyota heeft ontwikkeld.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Toyota geeft toe: waterstof geschikter voor vrachtverkeer dan voor personenauto’s’ | Automotive Online

‘Toyota geeft toe: waterstof geschikter voor vrachtverkeer dan voor personenauto’s’

Toyota • De waterstof-pionier verlegt de focus van de ontwikkeling van waterstoftechnologie van personenauto’s naar bedrijfswagens.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Toyota Mirai voor ministerie I&M.
De Toyota Mirai werd geen succes (foto: Toyota)

Toyota zet de ontwikkeling van personenauto’s met een brandstofcel op waterstof op een laag pitje. Dat bevestigde technisch directeur Hiroki Nakajima tijdens de autosalon van Tokio.

Met de in 2014 geïntroduceerde Toyota Mirai was het Japanse merk pionier op het gebied van brandstofcellen in personenauto’s. De Mirai werd echter slecht verkocht, vooral omdat er bijna geen plekken zijn waar je waterstof kunt tanken. “We hebben het geprobeerd, maar de Mirai was niet succesvol”, zei Nakajima. In Nederland bleef het sinds 2014 bij enkele honderden geregistreerde Mirai’s.

Inzet op bedrijfswagens

Toyota verzet daarom de bakens. Net als de rest van de industrie kiest het merk voor personenauto’s nu voor batterij-elektrische aandrijving, naast de succesvolle hybrides. Toyota gaat op de markt van bedrijfswagens wél verder met waterstof. Voor het vervoeren van zware ladingen lijkt dat geschikter als energie-opslag dan batterijen. Verder rijden vrachtwagens vaak vaste routes, waardoor het eenvoudiger is om een ​​netwerk van tankstations op te zetten.

“Voor middelgrote vrachtwagens is het gemakkelijk om een ​​tanknetwerk te realiseren, omdat de route voornamelijk van A naar B gaat”, zegt Nakajima. “Er gaan grote aantallen vrachtwagens van A naar B, waardoor je stations stabieler kunt bedienen. Bedrijfsvoertuigen zijn het belangrijkste gebied om verder te gaan met waterstof.”

Solid-state batterijen

Toyota liep lange tijd achter met de ontwikkeling van EV’s. Daar zit echter een weloverwogen beleid achter, blijkt uit de recente analyse van AM. Het concern wil geld verdienen met hybrides en daarna in één keer goed instappen in de markt voor EV’s. Kenners verwachten ook veel van de solid-state batterijtechnologie, die Toyota heeft ontwikkeld.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.