VW overtreft doelstellingen met solid-state batterijprototype

Solid-state • Het opschalen van de productie van batterijen blijft een uitdaging voor autofabrikanten.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Volkswagen AG ziet ‘veelbelovende resultaten’ voortvloeien uit zijn Amerikaanse batterij-startup QuantumScape Corp. Het bedrijf meldt in een persbericht dat zijn solid-state batterijprototype de sectordoelstellingen van batterijen ‘aanzienlijk overtreft’ na recente testen.

Volgens het Duitse bedrijf blijkt uit de testen van VW’s accu-eenheid PowerCo dat de cellen van het prototype gedurende meerdere maanden slechts 5 procent verlies aan opslagcapaciteit leden. Dat deden de cellen na duizend oplaadcyclussen, het equivalent van 500 duizend kilometer op de weg. Volgens VW zijn de industriedoelstellingen voor deze ontwikkelingsfase 700 oplaadcyclussen met een maximaal capaciteitsverlies van 20 procent.

“Het uiteindelijke resultaat van deze ontwikkeling zou een batterijcel kunnen zijn die een groot bereik mogelijk maakt, supersnel oplaadt en vrijwel niet veroudert”, zegt PowerCo-ceo Frank Blome.

QuantumScape

Door de ‘bemoedigende resultaten’ wil QuantumScape het prototype ‘zo snel mogelijk’ op de markt brengen, aldus oprichter en ceo van de startup Jagdeep Singh. “We moeten nog meer werk verzetten om deze technologie op de markt te brengen, maar we zijn niet op de hoogte van enige andere lithium-metaalbatterij die zo weinig ontlading laat zien onder vergelijkbare omstandigheden”, aldus Singh.

Toch kan de opschaling van de productie van batterijen nog een uitdaging blijken voor autofabrikanten, zo legt grondstofexpert Theo Henckens uit.

Solid-state

Volkswagen is niet de enige die investeert in de ontwikkeling van solid-state batterijen. Vanaf 2027 verwacht Toyota zijn batterijen op de markt te brengen. Volgens het Japanse bedrijf verhoogt de nieuwe batterij het rijbereik van een auto naar duizend kilometer, is er slechts 20 minuten nodig om op te laden en is de batterij 20 procent goedkoper dan de huidige generatie batterijen.

Naast Toyota kondigden BMW en Ford eerder een samenwerking aan met Solar Power. Het bedrijf zou in 2023 zijn eerste solid-state accu’s leveren aan de automerken. Ook Mercedes en Stellantis investeren in de nieuwe technologie.

Solid-state is een technologie die zorgt voor een hogere energiedichtheid. De batterijen bevatten geen vloeibare componenten, waardoor ze naar verluidt veiliger zijn, een grotere opslagcapaciteit hebben en lichter van gewicht zijn.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

VW overtreft doelstellingen met solid-state batterijprototype | Automotive Online

VW overtreft doelstellingen met solid-state batterijprototype

Solid-state • Het opschalen van de productie van batterijen blijft een uitdaging voor autofabrikanten.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Volkswagen AG ziet ‘veelbelovende resultaten’ voortvloeien uit zijn Amerikaanse batterij-startup QuantumScape Corp. Het bedrijf meldt in een persbericht dat zijn solid-state batterijprototype de sectordoelstellingen van batterijen ‘aanzienlijk overtreft’ na recente testen.

Volgens het Duitse bedrijf blijkt uit de testen van VW’s accu-eenheid PowerCo dat de cellen van het prototype gedurende meerdere maanden slechts 5 procent verlies aan opslagcapaciteit leden. Dat deden de cellen na duizend oplaadcyclussen, het equivalent van 500 duizend kilometer op de weg. Volgens VW zijn de industriedoelstellingen voor deze ontwikkelingsfase 700 oplaadcyclussen met een maximaal capaciteitsverlies van 20 procent.

“Het uiteindelijke resultaat van deze ontwikkeling zou een batterijcel kunnen zijn die een groot bereik mogelijk maakt, supersnel oplaadt en vrijwel niet veroudert”, zegt PowerCo-ceo Frank Blome.

QuantumScape

Door de ‘bemoedigende resultaten’ wil QuantumScape het prototype ‘zo snel mogelijk’ op de markt brengen, aldus oprichter en ceo van de startup Jagdeep Singh. “We moeten nog meer werk verzetten om deze technologie op de markt te brengen, maar we zijn niet op de hoogte van enige andere lithium-metaalbatterij die zo weinig ontlading laat zien onder vergelijkbare omstandigheden”, aldus Singh.

Toch kan de opschaling van de productie van batterijen nog een uitdaging blijken voor autofabrikanten, zo legt grondstofexpert Theo Henckens uit.

Solid-state

Volkswagen is niet de enige die investeert in de ontwikkeling van solid-state batterijen. Vanaf 2027 verwacht Toyota zijn batterijen op de markt te brengen. Volgens het Japanse bedrijf verhoogt de nieuwe batterij het rijbereik van een auto naar duizend kilometer, is er slechts 20 minuten nodig om op te laden en is de batterij 20 procent goedkoper dan de huidige generatie batterijen.

Naast Toyota kondigden BMW en Ford eerder een samenwerking aan met Solar Power. Het bedrijf zou in 2023 zijn eerste solid-state accu’s leveren aan de automerken. Ook Mercedes en Stellantis investeren in de nieuwe technologie.

Solid-state is een technologie die zorgt voor een hogere energiedichtheid. De batterijen bevatten geen vloeibare componenten, waardoor ze naar verluidt veiliger zijn, een grotere opslagcapaciteit hebben en lichter van gewicht zijn.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.