Interview | Anne Brons, BMW Group Nederland: ‘Succes komt je niet aanwaaien’

Interview • Met Anne Brons staat er weer een Nederlander aan het roer bij BMW Group Nederland. Hij komt in een gespreid bedje terecht: BMW is met afstand marktleider in het premiumsegment. Toch is er van simpelweg ‘op de tent passen’ geen sprake. “Nederland is een gidsland voor de fabrikant.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: BMW

BMW is al jaren de marktleider in het premiumsegment in Nederland en de dealertevredenheid is op recordhoogte. Ben je niet bang dat het alleen maar minder kan gaan?

“Ik zie dat vooral als een uitdaging. Er is een enorme transitie gaande: de complexiteit neemt op alle vlakken toe, denk aan de elektrificatie, toenemende connectiviteit en veranderende retailmodellen. Daar komt nu dan ook nog een chiptekort bij. Het is zaak rustig te blijven en de uitdagingen één voor één af te pellen. Dat ligt mij wel, ik houd niet van op de winkel passen.”

Welke stappen moeten er onder jouw leiding gezet worden in Nederland?

“Een van de belangrijkste ontwikkelingen is de elektrificatie. Samen met ons netwerk ontwikkelen we nieuwe verdienmodellen om de dalende aftersalesinkomsten op te vangen. Daar moet de hele organisatie op aangepast worden. Dat is complex en spannend, maar we krijgen steeds beter zicht op de lijnen op de weg die voor ons ligt.”

De dealer behoudt zijn cruciale rol, daar is geen twijfel over

BMW heeft altijd gezegd dat de dealers een centrale rol zullen blijven vervullen binnen zijn retailstrategie. Tegelijkertijd sijpelt door dat ook BMW werkt aan een agentuurmodel. Wat kunnen de dealers verwachten?

“De dealer behoudt zijn cruciale rol, daar is geen twijfel over. BMW verkent momenteel wel de opties die er zijn voor het retail- en dealermodel. De studies zijn nog gaande, dus het is te vroeg om al op de mogelijke ontwikkelingen vooruit te lopen. BMW zal heel voorzichtig zijn bedrijfsmodel aanpassen, maar ik verwacht wel dat het gaat gebeuren.”

In het kort: Anne Brons

Geboren: 1968 / Geboorteplaats: Enschede / Woonplaats: Zaltbommel / Opleiding: Werktuigbouwkunde, Bedrijfskunde / Carrière: Auto Lease Holland, LeasePlan, Alphabet Nederland, BMW Group Nederland / Relatie: getrouwd / Kinderen: 5 / Hobby’s: sporten, gezin en werken.

Je werkt heel je carrière in een corporate omgeving. Nooit zelf de baas willen zijn?

“Er is niks mis met een corporate omgeving, het gaat erom dat je de juiste verwachtingen hebt. Binnen een groot bedrijf moet je de balans vinden tussen je eigen plannen en de bedrijfsflow. Daarbij heb ik altijd het gevoel gehad veel invloed te hebben, we hebben binnen de gestelde kaders een hoge mate van vrijheid. Omdat wij in Nederland voorop lopen in zaken als elektrificatie, digitalisatie en verduurzaming, zijn wij voor BMW een gidsland. Die relevantie maakt het extra aantrekkelijk om juist nu leidinggevende te zijn. We communiceren soms ook rechtstreeks met Pieter Nota (lid RvB, red); dat maakt dat we ons verbonden voelen met de top van het bedrijf.”

Jouw voorganger Stefanie Wurst, nu wereldwijd baas van Mini, hamerde enorm op diversiteit en duurzaamheid. Hoe kijk jij naar haar ‘nalatenschap’?

“Dat zijn ook voor mij speerpunten; ik heb ze ook samen met haar ontwikkeld in de afgelopen drie jaar. Als BMW Nederland zijn wij nog geen goede afspiegeling van de samenleving, dat willen we wel zijn. Dat komt de productiviteit en kwaliteit ten goede. We hebben aanpassingen gedaan op ons aannamebeleid; we richten ons nu meer op groepen die we voorheen niet benaderden. Stapje voor stapje gaan we de goede kant op.”

anne brons bmwnl 2 620400pxWat wordt jouw nalatenschap?

“Ik wil bijdragen aan de groei van elektrisch rijden op een manier die goed is voor BMW en zijn partners. In Nederland lopen we in aandeel elektrische verkopen acht jaar voor op de wereldwijde planning van BMW. De komende jaren introduceren we een aantal volledig elektrische modellen. Wispelturig fiscaal beleid maakt het lastig om goed te plannen, maar ik ben ervan overtuigd dat het EV-vliegwiel inmiddels draait. Particulieren stappen nu over, al veel meer dan gedacht. En veel grote organisaties hebben een nulemissiebeleid. Het is nu voor ons zaak om de juiste productmix nar Nederland te halen. Ik zie maar één showstopper: de gebrekkige infrastructuur. Daar ligt een verantwoordelijkheid voor overheid en bedrijfsleven. Ook BMW investeert daar wereldwijd fors in, onder meer door een groot aantal snelladers te plaatsen.”

Toch is elektrisch rijden voor jou geen synoniem voor duurzaamheid.

“Een elektrische auto is op zichzelf niet per se duurzaam. Sterker nog, in de basis is de productie van een elektrische auto belastender voor het milieu. Daarom kijkt BMW Group naar de hele cyclus van een auto. Tot 2030 moet de CO2-uitstoot in de hele keten met veertig procent zijn teruggebracht. Dit doen we onder andere door hergebruik van grondstoffen en via afspraken met onze 12 duizend toeleveranciers; maar ook via onze eigen productie en via recycling. Circulariteit is voor ons de logische vervolgstap. De BMW i Vision Circular belichaamt waar BMW in 2040 wil staan: auto’s die voor 100 procent zijn opgebouwd uit gerecyclede en hergebruikte materialen. Dat percentage ligt voor elke BMW nu al op 30 procent en dat zal snel toenemen tot de helft. Hoe minder je uit de grond hoeft te halen, hoe beter.”

Dat is toch vooral een zaak van BMW wereldwijd. Wat kun je in Nederland zelf doen?

“Ik zie het wel als mijn taak om de verduurzaming van BMW als autofabrikant goed over de bühne te krijgen. Dat moet beter en dat kan ook. Verder willen we in Nederland de klantreis optimaliseren. Die kan zich al volledig online afspelen, zoals gebeurt bij private lease. Het kan op punten nog beter of gemakkelijker voor onze klanten. Hierbij geldt dat we in Nederland goed gesitueerd zijn; ons netwerk is al behoorlijk geoptimaliseerd. Het gaat vooral om punten op de i zetten. “

Je carrière bepaal je zelf, je moet niet op anderen wachten

Je startte in 1994 bij Auto Lease Holland als binnendienstmedewerker en maakte iedere paar jaar een sprong op de carrièreladder. Wat is je geheim?

“Het is denk ik een combinatie van vaardigheden en omstandigheden, waarbij ik natuurlijk ook net op het juiste moment een dosis geluk had. Je carrière bepaal je zelf, als zich kansen voordoen, moet je ze durven pakken. Bij de integratie van ALH, Leaseconcept en Leaseplan bijvoorbeeld, maakte ik de overstap naar Almere om de ‘gesloten calculatiecultuur’ op sales te implementeren. Dat was een erg spannende operatie, maar die liep goed af en ik maakte carrière binnen Leaseplan. Toen de kans zich voordeed om naar Alphabet Nederland over te stappen, heb ik de veilige Leaseplan-omgeving verlaten voor een bedrijf dat nog volledig opgebouwd moest worden binnen een organisatie (BMW, red) die weinig ervaring had met universele lease.”

En toen vond je Norbert van den Eijnden, de latere ceo van Alphabet International, aan je zijde.

“Dat is wat ik bedoel met dat je soms ook geluk moet hebben. Alphabet wilde groeien en kocht ING Car Lease. Daarmee ging Alphabet van 3 duizend naar 80 duizend contracten. Voor mij een enorme kans, maar ook een risico (hij was ceo en werd commercieel directeur, red). Maar ook hier gold: no pain, no gain. Succes komt je niet aanwaaien.”

Als BMW Nederland zijn wij nog geen goede afspiegeling van de samenleving, dat willen we wel zijn

Wat voor type manager ben je?

“Mijn taak is om mensen op de juiste plek te krijgen en ze optimaal te laten functioneren. Ik ben een people manager, maar kan waar nodig ook heel duidelijk zijn. Bij problemen met klanten of minder goed functioneren van medewerkers gebruik ik het ‘Change it, Love it or Leave it’-principe. Daarmee weet ik problemen ook te vereenvoudigen.”

Wat verwacht je van jouw team?

“Dat ze altijd blijven pushen en nooit opgegeven. En dat ze oog voor detail hebben: details maken het verschil. Eerlijkheid en transparantie zijn absoluut noodzakelijk om lange termijnrelaties te kunnen opbouwen en onderhouden. En ik vind het belangrijk dat iedereen goed leert pitchen. Tot slot hecht ik aan een goede teamspirit. Als werken leuk is houden mensen het langer vol en presteren ze beter.”

BMW Group Nederland

BMW Group Nederland is als National Sales & Marketing Company (NSC) verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van producten en diensten van de merken BMW, Mini, BMW Motorrad en BMW i, via de dealerorganisatie in Nederland. BMW was vorig jaar het meest verkochte premiummerk. Het marktaandeel voor BMW lag in Nederland vorig jaar op 5,8 procent (2020: 5,1%). Mini komt uit op 1,8 procent (2020: 1,9%).

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Interview | Anne Brons, BMW Group Nederland: ‘Succes komt je niet aanwaaien’ | Automotive Online

Interview | Anne Brons, BMW Group Nederland: ‘Succes komt je niet aanwaaien’

Interview • Met Anne Brons staat er weer een Nederlander aan het roer bij BMW Group Nederland. Hij komt in een gespreid bedje terecht: BMW is met afstand marktleider in het premiumsegment. Toch is er van simpelweg ‘op de tent passen’ geen sprake. “Nederland is een gidsland voor de fabrikant.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: BMW

BMW is al jaren de marktleider in het premiumsegment in Nederland en de dealertevredenheid is op recordhoogte. Ben je niet bang dat het alleen maar minder kan gaan?

“Ik zie dat vooral als een uitdaging. Er is een enorme transitie gaande: de complexiteit neemt op alle vlakken toe, denk aan de elektrificatie, toenemende connectiviteit en veranderende retailmodellen. Daar komt nu dan ook nog een chiptekort bij. Het is zaak rustig te blijven en de uitdagingen één voor één af te pellen. Dat ligt mij wel, ik houd niet van op de winkel passen.”

Welke stappen moeten er onder jouw leiding gezet worden in Nederland?

“Een van de belangrijkste ontwikkelingen is de elektrificatie. Samen met ons netwerk ontwikkelen we nieuwe verdienmodellen om de dalende aftersalesinkomsten op te vangen. Daar moet de hele organisatie op aangepast worden. Dat is complex en spannend, maar we krijgen steeds beter zicht op de lijnen op de weg die voor ons ligt.”

De dealer behoudt zijn cruciale rol, daar is geen twijfel over

BMW heeft altijd gezegd dat de dealers een centrale rol zullen blijven vervullen binnen zijn retailstrategie. Tegelijkertijd sijpelt door dat ook BMW werkt aan een agentuurmodel. Wat kunnen de dealers verwachten?

“De dealer behoudt zijn cruciale rol, daar is geen twijfel over. BMW verkent momenteel wel de opties die er zijn voor het retail- en dealermodel. De studies zijn nog gaande, dus het is te vroeg om al op de mogelijke ontwikkelingen vooruit te lopen. BMW zal heel voorzichtig zijn bedrijfsmodel aanpassen, maar ik verwacht wel dat het gaat gebeuren.”

In het kort: Anne Brons

Geboren: 1968 / Geboorteplaats: Enschede / Woonplaats: Zaltbommel / Opleiding: Werktuigbouwkunde, Bedrijfskunde / Carrière: Auto Lease Holland, LeasePlan, Alphabet Nederland, BMW Group Nederland / Relatie: getrouwd / Kinderen: 5 / Hobby’s: sporten, gezin en werken.

Je werkt heel je carrière in een corporate omgeving. Nooit zelf de baas willen zijn?

“Er is niks mis met een corporate omgeving, het gaat erom dat je de juiste verwachtingen hebt. Binnen een groot bedrijf moet je de balans vinden tussen je eigen plannen en de bedrijfsflow. Daarbij heb ik altijd het gevoel gehad veel invloed te hebben, we hebben binnen de gestelde kaders een hoge mate van vrijheid. Omdat wij in Nederland voorop lopen in zaken als elektrificatie, digitalisatie en verduurzaming, zijn wij voor BMW een gidsland. Die relevantie maakt het extra aantrekkelijk om juist nu leidinggevende te zijn. We communiceren soms ook rechtstreeks met Pieter Nota (lid RvB, red); dat maakt dat we ons verbonden voelen met de top van het bedrijf.”

Jouw voorganger Stefanie Wurst, nu wereldwijd baas van Mini, hamerde enorm op diversiteit en duurzaamheid. Hoe kijk jij naar haar ‘nalatenschap’?

“Dat zijn ook voor mij speerpunten; ik heb ze ook samen met haar ontwikkeld in de afgelopen drie jaar. Als BMW Nederland zijn wij nog geen goede afspiegeling van de samenleving, dat willen we wel zijn. Dat komt de productiviteit en kwaliteit ten goede. We hebben aanpassingen gedaan op ons aannamebeleid; we richten ons nu meer op groepen die we voorheen niet benaderden. Stapje voor stapje gaan we de goede kant op.”

anne brons bmwnl 2 620400pxWat wordt jouw nalatenschap?

“Ik wil bijdragen aan de groei van elektrisch rijden op een manier die goed is voor BMW en zijn partners. In Nederland lopen we in aandeel elektrische verkopen acht jaar voor op de wereldwijde planning van BMW. De komende jaren introduceren we een aantal volledig elektrische modellen. Wispelturig fiscaal beleid maakt het lastig om goed te plannen, maar ik ben ervan overtuigd dat het EV-vliegwiel inmiddels draait. Particulieren stappen nu over, al veel meer dan gedacht. En veel grote organisaties hebben een nulemissiebeleid. Het is nu voor ons zaak om de juiste productmix nar Nederland te halen. Ik zie maar één showstopper: de gebrekkige infrastructuur. Daar ligt een verantwoordelijkheid voor overheid en bedrijfsleven. Ook BMW investeert daar wereldwijd fors in, onder meer door een groot aantal snelladers te plaatsen.”

Toch is elektrisch rijden voor jou geen synoniem voor duurzaamheid.

“Een elektrische auto is op zichzelf niet per se duurzaam. Sterker nog, in de basis is de productie van een elektrische auto belastender voor het milieu. Daarom kijkt BMW Group naar de hele cyclus van een auto. Tot 2030 moet de CO2-uitstoot in de hele keten met veertig procent zijn teruggebracht. Dit doen we onder andere door hergebruik van grondstoffen en via afspraken met onze 12 duizend toeleveranciers; maar ook via onze eigen productie en via recycling. Circulariteit is voor ons de logische vervolgstap. De BMW i Vision Circular belichaamt waar BMW in 2040 wil staan: auto’s die voor 100 procent zijn opgebouwd uit gerecyclede en hergebruikte materialen. Dat percentage ligt voor elke BMW nu al op 30 procent en dat zal snel toenemen tot de helft. Hoe minder je uit de grond hoeft te halen, hoe beter.”

Dat is toch vooral een zaak van BMW wereldwijd. Wat kun je in Nederland zelf doen?

“Ik zie het wel als mijn taak om de verduurzaming van BMW als autofabrikant goed over de bühne te krijgen. Dat moet beter en dat kan ook. Verder willen we in Nederland de klantreis optimaliseren. Die kan zich al volledig online afspelen, zoals gebeurt bij private lease. Het kan op punten nog beter of gemakkelijker voor onze klanten. Hierbij geldt dat we in Nederland goed gesitueerd zijn; ons netwerk is al behoorlijk geoptimaliseerd. Het gaat vooral om punten op de i zetten. “

Je carrière bepaal je zelf, je moet niet op anderen wachten

Je startte in 1994 bij Auto Lease Holland als binnendienstmedewerker en maakte iedere paar jaar een sprong op de carrièreladder. Wat is je geheim?

“Het is denk ik een combinatie van vaardigheden en omstandigheden, waarbij ik natuurlijk ook net op het juiste moment een dosis geluk had. Je carrière bepaal je zelf, als zich kansen voordoen, moet je ze durven pakken. Bij de integratie van ALH, Leaseconcept en Leaseplan bijvoorbeeld, maakte ik de overstap naar Almere om de ‘gesloten calculatiecultuur’ op sales te implementeren. Dat was een erg spannende operatie, maar die liep goed af en ik maakte carrière binnen Leaseplan. Toen de kans zich voordeed om naar Alphabet Nederland over te stappen, heb ik de veilige Leaseplan-omgeving verlaten voor een bedrijf dat nog volledig opgebouwd moest worden binnen een organisatie (BMW, red) die weinig ervaring had met universele lease.”

En toen vond je Norbert van den Eijnden, de latere ceo van Alphabet International, aan je zijde.

“Dat is wat ik bedoel met dat je soms ook geluk moet hebben. Alphabet wilde groeien en kocht ING Car Lease. Daarmee ging Alphabet van 3 duizend naar 80 duizend contracten. Voor mij een enorme kans, maar ook een risico (hij was ceo en werd commercieel directeur, red). Maar ook hier gold: no pain, no gain. Succes komt je niet aanwaaien.”

Als BMW Nederland zijn wij nog geen goede afspiegeling van de samenleving, dat willen we wel zijn

Wat voor type manager ben je?

“Mijn taak is om mensen op de juiste plek te krijgen en ze optimaal te laten functioneren. Ik ben een people manager, maar kan waar nodig ook heel duidelijk zijn. Bij problemen met klanten of minder goed functioneren van medewerkers gebruik ik het ‘Change it, Love it or Leave it’-principe. Daarmee weet ik problemen ook te vereenvoudigen.”

Wat verwacht je van jouw team?

“Dat ze altijd blijven pushen en nooit opgegeven. En dat ze oog voor detail hebben: details maken het verschil. Eerlijkheid en transparantie zijn absoluut noodzakelijk om lange termijnrelaties te kunnen opbouwen en onderhouden. En ik vind het belangrijk dat iedereen goed leert pitchen. Tot slot hecht ik aan een goede teamspirit. Als werken leuk is houden mensen het langer vol en presteren ze beter.”

BMW Group Nederland

BMW Group Nederland is als National Sales & Marketing Company (NSC) verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van producten en diensten van de merken BMW, Mini, BMW Motorrad en BMW i, via de dealerorganisatie in Nederland. BMW was vorig jaar het meest verkochte premiummerk. Het marktaandeel voor BMW lag in Nederland vorig jaar op 5,8 procent (2020: 5,1%). Mini komt uit op 1,8 procent (2020: 1,9%).

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.