Milieudefensie eist klimaatplan van Stellantis onder dreiging van rechtsgang

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Milieudefensie verlangt dat Stellantis, evenals andere grote bedrijven, aangeeft op welke wijze het voldoet aan het klimaatakkoord van Parijs. (Foto: Shutterstock)

Milieudefensie heeft een brandbrief gestuurd naar 29 bedrijven die in de ogen van de milieuorganisatie behoren tot de grote vervuilers van ons land. Autofabrikant Stellantis is één van de bedrijven die volgens de milieuorganisatie een klimaatplan moet ontwikkelen. Dat meldt Milieudefensie.

De milieuorganisatie verlangt van de aangeschreven bedrijven dat zij voor 15 april 2022 aangeven op welke manier zij denken het Klimaatakkoord van Parijs te gaan halen, waarin voor 2030 een CO2-reductie van minimaal 45 procent ten opzichte van 2019 wordt geëist. “Het is duidelijk dat grote vervuilers nu snel moeten vergroenen, want de klimaatcrisis wacht niet”, stelt directeur Donald Pols van Milieudefensie.

Dat Stellantis is aangeschreven door de milieuclub is opvallend, omdat autofabrikanten volgens het vorig jaar door de Europese Commissie ingediende voorstel ‘Fit for 55’ hun CO2-uitstoot in 2030 al met 55 procent moeten hebben gereduceerd (in vergelijking met 2021).Download het klimaatplan ‘Fit for 55’ in de Automotive Kennisbank.

Toetsen

Milieudefensie laat de te ontvangen klimaatplannen van de aangeschreven bedrijven toetsen door klimaatwetenschappers van het New Climate Institute. Dit instituut rekent alle plannen door en beoordeelt ze hierbij op kwaliteit. Milieudefensie publiceert vervolgens in juni een rangschikking van de beoordeelde plannen. Indien de doelstellingen in de plannen niet uitkomen op de CO2-eisen uit het klimaatakkoord, een CO2-reducie van 45 procent in 2030 ten opzichte van 2019, dan volgt er mogelijk een gang naar de rechter, zo meldt de milieuorganisatie aan de NOS. Brandstofleverancier Shell verloor eerder een rechtszaak die was aangespannen door de milieuclub. Het bedrijf ging in beroep tegen het vonnis van de rechter.

Naast Stellantis is de brandbrief onder andere verstuurd naar bedrijven zoals de bank ABN Amro, pensioenfonds ABP, verzekeraar Aegon, supermarktexploitant Ahold Delhaize, chemieconcern AkzoNobel, bank ING, luchtvaartmaatschappij KLM, verzekeraar NN Group, Rabobank, luchthaven Schiphol, en staalproducent Tata Steel. Dat Schiphol en ABN Amro zijn aangeschreven staat in contrast met hun deelname aan de nulemissie-coalitie die oproept tot een ‘vlootnorm’ tegen 2025 waardoor alle zakelijke personenauto’s volledig elektrisch moeten zijn of aangedreven worden door waterstof.

Stellantis-woordvoerder Ellis Blasé zegt dat de autofabrikant de brief van Milieudefensie ontvangen heeft. “Wij geven geen commentaar op de brief”, aldus Blasé.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Milieudefensie eist klimaatplan van Stellantis onder dreiging van rechtsgang | Automotive Online

Milieudefensie eist klimaatplan van Stellantis onder dreiging van rechtsgang

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Milieudefensie verlangt dat Stellantis, evenals andere grote bedrijven, aangeeft op welke wijze het voldoet aan het klimaatakkoord van Parijs. (Foto: Shutterstock)

Milieudefensie heeft een brandbrief gestuurd naar 29 bedrijven die in de ogen van de milieuorganisatie behoren tot de grote vervuilers van ons land. Autofabrikant Stellantis is één van de bedrijven die volgens de milieuorganisatie een klimaatplan moet ontwikkelen. Dat meldt Milieudefensie.

De milieuorganisatie verlangt van de aangeschreven bedrijven dat zij voor 15 april 2022 aangeven op welke manier zij denken het Klimaatakkoord van Parijs te gaan halen, waarin voor 2030 een CO2-reductie van minimaal 45 procent ten opzichte van 2019 wordt geëist. “Het is duidelijk dat grote vervuilers nu snel moeten vergroenen, want de klimaatcrisis wacht niet”, stelt directeur Donald Pols van Milieudefensie.

Dat Stellantis is aangeschreven door de milieuclub is opvallend, omdat autofabrikanten volgens het vorig jaar door de Europese Commissie ingediende voorstel ‘Fit for 55’ hun CO2-uitstoot in 2030 al met 55 procent moeten hebben gereduceerd (in vergelijking met 2021).Download het klimaatplan ‘Fit for 55’ in de Automotive Kennisbank.

Toetsen

Milieudefensie laat de te ontvangen klimaatplannen van de aangeschreven bedrijven toetsen door klimaatwetenschappers van het New Climate Institute. Dit instituut rekent alle plannen door en beoordeelt ze hierbij op kwaliteit. Milieudefensie publiceert vervolgens in juni een rangschikking van de beoordeelde plannen. Indien de doelstellingen in de plannen niet uitkomen op de CO2-eisen uit het klimaatakkoord, een CO2-reducie van 45 procent in 2030 ten opzichte van 2019, dan volgt er mogelijk een gang naar de rechter, zo meldt de milieuorganisatie aan de NOS. Brandstofleverancier Shell verloor eerder een rechtszaak die was aangespannen door de milieuclub. Het bedrijf ging in beroep tegen het vonnis van de rechter.

Naast Stellantis is de brandbrief onder andere verstuurd naar bedrijven zoals de bank ABN Amro, pensioenfonds ABP, verzekeraar Aegon, supermarktexploitant Ahold Delhaize, chemieconcern AkzoNobel, bank ING, luchtvaartmaatschappij KLM, verzekeraar NN Group, Rabobank, luchthaven Schiphol, en staalproducent Tata Steel. Dat Schiphol en ABN Amro zijn aangeschreven staat in contrast met hun deelname aan de nulemissie-coalitie die oproept tot een ‘vlootnorm’ tegen 2025 waardoor alle zakelijke personenauto’s volledig elektrisch moeten zijn of aangedreven worden door waterstof.

Stellantis-woordvoerder Ellis Blasé zegt dat de autofabrikant de brief van Milieudefensie ontvangen heeft. “Wij geven geen commentaar op de brief”, aldus Blasé.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.