Goede resultaten fietsdivisie en Luxury Cars dempen winstdaling Pon
De omzet van Pon Holdings is vorig jaar van 7,6 miljard gedaald naar 7,3 miljard euro (-3,5%). De nettowinst daalde met ruim een derde van 191 naar 125 miljoen euro. De winst wordt niet gedrukt door corona, maar door de vorig jaar doorgevoerde reorganisatie. Dat meldt het bedrijf in zijn jaarverslag. Het concern maakte geen gebruik van de NOW-regeling.
Het operationele resultaat (Ebitda) bedroeg 351 miljoen euro. In 2019 was dat 429 miljoen euro, een bedrag waarin toen een eenmalige bate van een desinvestering (US Material Handling) zat. Bij een vergelijking zonder die eenmalige bate zou de winst voor belasting op ongeveer hetzelfde niveau zijn uitgekomen, meldt Pon aan Automotive.
“Wij zijn zeer trots op onze medewerkers overal in de wereld die te maken hebben gehad met veel onvoorziene omstandigheden. Soms was het stilstaan, omdat bijvoorbeeld productielocaties dicht moesten; veel vaker hollen, om in te spelen op snel veranderende markten”, schrijft topman Janus Smalbraak. “Ons bedrijfsmodel heeft er voor gezorgd dat we lokaal en regionaal, maar ook in de verschillende sectoren snel en effectief konden anticiperen. Het bleek een belangrijke pijler onder onze resultaten, waardoor we een sterke financiële prestatie leverden. De financiële basis van Pon Holdings was en is gezond.”
Vorig jaar schrapte het bedrijf tientallen banen en werd de organisatie herschikt. De reorganisatiekosten kwam uit op 46 miljoen euro. Pon Holdings bestaat uit tachtig verschillende bedrijven, twaalfduizend medewerkers en is actief in 36 landen.
Ferrari
Bij de divisie personenwagens waren het de premium- en luxesegmenten die de omzet op peil hielden. De divisie Pon Luxury & Performance Cars zag de verkoop van automerken zoals Porsche en Bentley in de VS in de tweede helft van het jaar stijgen. Pon breidde vorig jaar zijn Amerikaanse portfolio uit en voegde in december vorig jaar Ferrari toe.
In Nederland, waar de autoverkoop met 20 procent daalde, had Pon het zwaar. Dankzij onder andere de ID.3, die net niet de meest geregistreerde auto van 2020 werd, zag Pon zijn marktaandeel wel groeien van 21 naar 23 procent.
Pon Automotive wist opgeteld in 2020 het omzetniveau van een jaar ervoor te handhaven. Die kwam uit op 4,9 miljard euro (2019: 4,8 miljard).
Fietsen
De fietsdivisie van Pon groeide vorig jaar met dertig procent tot 1,1 miljard euro. Dit is mede te danken aan de sterke vraag naar (duurdere) e-bikes. Pon verkoopt merken als Cervélo en Urban Arrow, maar Gazelle blijft uitblinken.
Smalbraak: “Dat we met Pon Bike een recordjaar in omzet wisten te halen, is zeker niet alleen het gevolg van toenemende vraag, maar ook van onze focus op kwaliteitsmerken en een breed portfolio. Als bedrijf investeren we veel in digitalisering en je ziet dat terug in een online aanbod, waar zowel onze dealers als klanten van profiteren. Terwijl de automarkt het zwaar had, wisten wij toch ons marktaandeel te vergroten, met name door de verkoopgroei van elektrische auto’s. Dat is ook waar het Volkswagenconcern vol voor gaat en daarmee volop inspeelt op de toenemende vraag naar elektrisch.”
Pon zegt uit te blijven kijken naar groeimogelijkheden. “Dat doen wij in de wetenschap dat de economie en onze markten waarschijnlijk in 2021 beperkte groei zullen genereren. Onze resultaten zullen naar verwachting op peil blijven”, schrijft ceo Janus Smalbraak.