Zakenauto van het Jaar 2023

Dossier Driving Business Awards | Skoda-directeur: Kers op de taart

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Skoda-directeur Tjeerd Tuitel met de Zakenauto van het Jaar 2023: de Skoda Enyaq iV (Foto: Marcel Cazemier)

Het gebeurt niet vaak dat een auto eerst wordt uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer en het jaar erna tot Zakenauto van het Jaar. Sterker nog, het gebeurde slechts één keer eerder in de geschiedenis van deze verkiezing. Dit was in 2020, toen de Tesla Model 3 er met de prijs vandoor ging na in 2019 Beste Nieuwkomer te zijn geweest. Een extra heugelijk feit dus om te vieren dat de Enyaq dat nu ook voor elkaar heeft gekregen. Stiekem hadden ze bij de Skoda-importeur wel al gehoopt en verwacht dat de Enyaq weer hoge ogen zou gooien. Dat de EV het nu ook waarmaakt is een kers op de taart voor het team bij Pon en het dealernetwerk dat hiervoor verantwoordelijk is, zo stelt Skoda-directeur Tjeerd Tuitel (die binnenkort Jan Koopman opvolgt als directeur van de retailactiviteiten bij Pon, red).

Bestverkochte EV

“De Enyaq iV is vorig jaar in mei geïntroduceerd en werd direct de bestverkochte EV van Nederland. Een groot gedeelte is aan zakelijke klanten verkocht. We hadden dus goede hoop dat Skoda ook dit jaar goed zoud scoren in de verkiezing, mede omdat ook de Kodiaq dit jaar was genomineerd voor de prijs van Zakenauto van het Jaar 2023.” Opvallend in de presentatie van Skoda dit jaar voor de vakjury was de nadruk op de particuliere rijder die er met zijn Skoda elke zaterdag op uit trekt, iets dat we ook al tijden terugzien in de mediacampagnes van het merk. Hoe rijmt dat met die belangrijke zakelijke markt? “De zakelijke rijder heeft ook een gezin en een zaterdag. We richten ons al sinds 2016 heel consistent op de zaterdag. Dat is volgens ons de dag dat je je auto optimaal gebruikt. Skoda is een nuchter merk dat daar heel goed bij past. Dat geldt voor de particulier, maar ook voor de zakelijke rijder die op zaterdag allerlei activiteiten onderneemt. We verkopen als Skoda bovengemiddeld veel lease.”

Op koers

‘Met gepaste trots’ is er in Leusden gereageerd op het nieuws over het winnen van de trofee en het verslaan van concerngenoten Audi en Volkswagen die met de Q4 en ID.4 ook waren genomineerd. Tuitel merkt daarbij op dat Skoda veel te danken heeft aan Volkswagen dat met de elektrische ID-modellen veel voorwerk heeft gedaan (de Enyaq staat op hetzelfde elektrische MEB-platform),  met name in het oplossen van softwareproblemen die Volkswagen in de opstartfase kende, nog voordat de Enyaq verscheen. “Maar natuurlijk maakt het ons trots dat wij als Skoda er met de prijs vandoor gaan.” In 2021 werden er 6621 exemplaren van de Enyaq verkocht, dit jaar staat de teller tot en met juli op 3239 auto’s. Is dat naar verwachting? “De hele markt heeft te maken met leveringsproblemen. Vorig jaar zijn er 324 duizend nieuwe auto’s verkocht, dat was nog nooit zo laag.

Niet iedereen kan waarderen dat alles in een display is weggewerkt

Dit jaar lopen we daarom inderdaad achter op de verkoopcijfers van vorig jaar, maar desondanks willen we ook dit jaar er weer alles aan doen om met de Enyaq het meest geregistreerde elektrische model van Nederland te leveren. Tot nu toe liggen we met de Enyaq iV wat betreft verkoopcijfers mooi op koers.”

zakenauto van het jaar 2023 broodtekst 1Nieuwe klanten

Veel kopers maken de overstap van een vreemd merk naar Skoda. Waar komen die kopers vandaan? “Het is heel divers, het gaat van Volvo en Tesla tot Mercedes en andere merken.” Nieuwe klanten vallen vooral voor het design en de uitstraling van de auto, weet Tuitel, iets waar de vakjury de auto ook om roemt. “Maar ook het hoogwaardige interieur met duurzame materialen, de ruimte en het elektrische bereik trekt autokopers naar ons toe. Bovendien vinden consumenten de traditionele bedieningsknoppen in het interieur, naast het grote touchscreen van 13 inch, erg prettig. Niet iedereen kan het waarderen dat alles in een display is weggewerkt. Tot slot heeft de Enyaq een trekgewicht van maximaal 1.200 kilo en dat maakt hem extra interessant voor bijvoorbeeld caravaneigenaren.” De Skoda Enyaq is er in twee uitvoeringen. De iV 60 met 58 kWh en een WLTP-bereik van 390 kilometer, en de iV 80 met 77 kWh en een WLTP-bereik van 537 kilometer. De auto is leverbaar vanaf zo’n 48 duizend euro. Een andere belangrijke doelgroep is daarmee die van de private lease. “Het is leuk om zien dat ook de privékoper via private lease de Enyaq weet te vinden.”

Agentuurmodel

Het agentuurmodel komt eraan. Ford schakelt in Europa over op dit model en Nederland speelt daarin een voortrekkersrol. Ook voor Stellantis behoort Nederland bij de eerste landen waar volgend jaar een agentuurmodel wordt doorgevoerd. BMW en Mini zijn in gesprek met hun dealers over een overgang naar dit retailmodel. Hoe kijkt men hier bij Skoda tegenaan? Tjeerd Tuitel. “Retail is ontzettend belangrijk voor ons. We geloven heilig in onze dealers, in sterke multimerken partners met een breed pakket aan mobiliteitsdiensten en een sterke binding met hun regio. We testen en bekijken allerlei nieuwe vormen, maar altijd in goed overleg en samen met onze dealers.”

Flexibele vormen van mobliteit

Ook bij Skoda zien ze de beweging naar steeds meer flexibiliteit, langlopende leasecontracten worden steeds meer vervangen door flexibele overeenkomsten. Hoe springen ze daar op in? “Klanten vragen inderdaad steeds meer flexibele vormen van mobiliteit. We hebben daarom nu ook de optie om na een jaar het private leasecontract te beëindigen. Daarnaast zijn we aan het onderzoeken of maandabonnementen voor ons en onze klanten een optie is. Er loopt daarvoor nu een pilot.”

In elke straat een Skoda is de ambitie

Het Tsjechische merk springt zo niet alleen in op de veranderende vraag bij consumenten, er wordt ook met een schuin oog gekeken naar de vele elektrische nieuwkomers die in de startblokken staan om de Nederlandse autokoper te verleiden met allerlei nieuwe modellen en verkoopstrategieën. “Ik vind het echt interessant om te zien wat er speelt. Alle nieuwe proposities, retailmodellen, abonnementen, batterijwisselstations, apps, noem het maar op. Is het een bedreiging? Je moet altijd scherp zijn op je concurrenten. We kunnen bij Pon terugvallen op een geschiedenis van 125 jaar. We zijn altijd innovatief geweest en dat moeten we ook blijven, maar die geschiedenis is zeker wel onze kracht. Het geeft leasemaatschappijen en de particuliere markt vertrouwen in ons als leverancier.” Daarnaast bieden de verschillende bedrijfsonderdelen die tot het Pon-concern behoren allerlei kansen tot samenwerken bevestigt Tuitel. “Samen met Shuttel en Revolt bieden we bij leasecontracten voor de Enyaq bijvoorbeeld ook mobiliteits- en laadoplossingen voor onze klanten. Daarnaast bieden veel van onze strategische dealerpartners nu ook zakelijk leasefietsen aan.”

zakenauto van het jaar 2023 broodtekst 2260 duizend straten

‘In elke straat een Skoda’ is de ambitie van het merk in Nederland. Er zijn volgens Tuitel zo’n 260 duizend straten dus er is nog genoeg te doen. Op het programma bij Skoda staan dit jaar en verder in de nabije toekomst dan ook de introductie van nieuwe elektrische modellen. “De Enyaq Coupé staat in september in de showroom en ander nieuws is dat we voor 2026 met nog drie nieuwe elektrische modellen komen. Dit is een compacte suv, een stadsauto en een grote 7-zits suv die gebaseerd zal zijn op het studiemodel Vision 7S die op 30 augustus is onthuld.” Veel elektrisch nieuws dus, maar bij Skoda gaan ze nog niet zo ver dat ze de verbrandingsmotor vaarwel zeggen. “Onze fabrikant volgt  hier de lijn van wat Europa vraagt. In andere werelddelen is de situatie heel anders en ook daar leveren ze de auto’s waar vraag naar is.” In 2030 moet meer dan 70 procent van alle in Europa verkochte Skoda’s elektrisch aangedreven zijn. Ons land heeft een vooraanstaande positie bij de Skoda-fabriek in Tsjechië als het gaat om het uitleveren van die auto’s, meldt Tuitel met enige trots. “Daar staan we in de landen top drie. Het maakt dat we relatief veel Enyaq’s tot onze beschikking hebben en relatief eenvoudig kunnen uitleveren. Een ‘build to order’ Enyaq wordt momenteel begin 2023 geleverd. Een Enyaq met vaste specificaties is al binnen enkele weken leverbaar. “De verwachting is dat de productie op termijn weer op het oude niveau komt, zodat we ook volgend jaar onze klanten weer van voldoende auto’s kunnen voorzien,” eindigt de Skoda-directeur.

Alle winnaars van de Zakenauto van het Jaar-trofee op een rij

• 2021 Kia Niro
• 2020 Tesla model 3
• 2019 Volkswagen Polo
• 2018 BMW 5
• 2017 Opel Astra
• 2016 Volvo XC 90
• 2015 Mercedes C klasse
• 2014 BMW 3
• 2013 Ford Focus
• 2012 BMW 5
• 2011 Citroen C4 Picasso
• 2010 BMW 3
• 2009 (vanaf 2009 geldt de prijs voor het opvolgende jaar)
• 2008 Audi A6
• 2007 Ford Focus
• 2006 Audi A6
• 2005 BMW 5

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Dossier Driving Business Awards | Skoda-directeur: Kers op de taart | Automotive Online
Zakenauto van het Jaar 2023

Dossier Driving Business Awards | Skoda-directeur: Kers op de taart

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Skoda-directeur Tjeerd Tuitel met de Zakenauto van het Jaar 2023: de Skoda Enyaq iV (Foto: Marcel Cazemier)

Het gebeurt niet vaak dat een auto eerst wordt uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer en het jaar erna tot Zakenauto van het Jaar. Sterker nog, het gebeurde slechts één keer eerder in de geschiedenis van deze verkiezing. Dit was in 2020, toen de Tesla Model 3 er met de prijs vandoor ging na in 2019 Beste Nieuwkomer te zijn geweest. Een extra heugelijk feit dus om te vieren dat de Enyaq dat nu ook voor elkaar heeft gekregen. Stiekem hadden ze bij de Skoda-importeur wel al gehoopt en verwacht dat de Enyaq weer hoge ogen zou gooien. Dat de EV het nu ook waarmaakt is een kers op de taart voor het team bij Pon en het dealernetwerk dat hiervoor verantwoordelijk is, zo stelt Skoda-directeur Tjeerd Tuitel (die binnenkort Jan Koopman opvolgt als directeur van de retailactiviteiten bij Pon, red).

Bestverkochte EV

“De Enyaq iV is vorig jaar in mei geïntroduceerd en werd direct de bestverkochte EV van Nederland. Een groot gedeelte is aan zakelijke klanten verkocht. We hadden dus goede hoop dat Skoda ook dit jaar goed zoud scoren in de verkiezing, mede omdat ook de Kodiaq dit jaar was genomineerd voor de prijs van Zakenauto van het Jaar 2023.” Opvallend in de presentatie van Skoda dit jaar voor de vakjury was de nadruk op de particuliere rijder die er met zijn Skoda elke zaterdag op uit trekt, iets dat we ook al tijden terugzien in de mediacampagnes van het merk. Hoe rijmt dat met die belangrijke zakelijke markt? “De zakelijke rijder heeft ook een gezin en een zaterdag. We richten ons al sinds 2016 heel consistent op de zaterdag. Dat is volgens ons de dag dat je je auto optimaal gebruikt. Skoda is een nuchter merk dat daar heel goed bij past. Dat geldt voor de particulier, maar ook voor de zakelijke rijder die op zaterdag allerlei activiteiten onderneemt. We verkopen als Skoda bovengemiddeld veel lease.”

Op koers

‘Met gepaste trots’ is er in Leusden gereageerd op het nieuws over het winnen van de trofee en het verslaan van concerngenoten Audi en Volkswagen die met de Q4 en ID.4 ook waren genomineerd. Tuitel merkt daarbij op dat Skoda veel te danken heeft aan Volkswagen dat met de elektrische ID-modellen veel voorwerk heeft gedaan (de Enyaq staat op hetzelfde elektrische MEB-platform),  met name in het oplossen van softwareproblemen die Volkswagen in de opstartfase kende, nog voordat de Enyaq verscheen. “Maar natuurlijk maakt het ons trots dat wij als Skoda er met de prijs vandoor gaan.” In 2021 werden er 6621 exemplaren van de Enyaq verkocht, dit jaar staat de teller tot en met juli op 3239 auto’s. Is dat naar verwachting? “De hele markt heeft te maken met leveringsproblemen. Vorig jaar zijn er 324 duizend nieuwe auto’s verkocht, dat was nog nooit zo laag.

Niet iedereen kan waarderen dat alles in een display is weggewerkt

Dit jaar lopen we daarom inderdaad achter op de verkoopcijfers van vorig jaar, maar desondanks willen we ook dit jaar er weer alles aan doen om met de Enyaq het meest geregistreerde elektrische model van Nederland te leveren. Tot nu toe liggen we met de Enyaq iV wat betreft verkoopcijfers mooi op koers.”

zakenauto van het jaar 2023 broodtekst 1Nieuwe klanten

Veel kopers maken de overstap van een vreemd merk naar Skoda. Waar komen die kopers vandaan? “Het is heel divers, het gaat van Volvo en Tesla tot Mercedes en andere merken.” Nieuwe klanten vallen vooral voor het design en de uitstraling van de auto, weet Tuitel, iets waar de vakjury de auto ook om roemt. “Maar ook het hoogwaardige interieur met duurzame materialen, de ruimte en het elektrische bereik trekt autokopers naar ons toe. Bovendien vinden consumenten de traditionele bedieningsknoppen in het interieur, naast het grote touchscreen van 13 inch, erg prettig. Niet iedereen kan het waarderen dat alles in een display is weggewerkt. Tot slot heeft de Enyaq een trekgewicht van maximaal 1.200 kilo en dat maakt hem extra interessant voor bijvoorbeeld caravaneigenaren.” De Skoda Enyaq is er in twee uitvoeringen. De iV 60 met 58 kWh en een WLTP-bereik van 390 kilometer, en de iV 80 met 77 kWh en een WLTP-bereik van 537 kilometer. De auto is leverbaar vanaf zo’n 48 duizend euro. Een andere belangrijke doelgroep is daarmee die van de private lease. “Het is leuk om zien dat ook de privékoper via private lease de Enyaq weet te vinden.”

Agentuurmodel

Het agentuurmodel komt eraan. Ford schakelt in Europa over op dit model en Nederland speelt daarin een voortrekkersrol. Ook voor Stellantis behoort Nederland bij de eerste landen waar volgend jaar een agentuurmodel wordt doorgevoerd. BMW en Mini zijn in gesprek met hun dealers over een overgang naar dit retailmodel. Hoe kijkt men hier bij Skoda tegenaan? Tjeerd Tuitel. “Retail is ontzettend belangrijk voor ons. We geloven heilig in onze dealers, in sterke multimerken partners met een breed pakket aan mobiliteitsdiensten en een sterke binding met hun regio. We testen en bekijken allerlei nieuwe vormen, maar altijd in goed overleg en samen met onze dealers.”

Flexibele vormen van mobliteit

Ook bij Skoda zien ze de beweging naar steeds meer flexibiliteit, langlopende leasecontracten worden steeds meer vervangen door flexibele overeenkomsten. Hoe springen ze daar op in? “Klanten vragen inderdaad steeds meer flexibele vormen van mobiliteit. We hebben daarom nu ook de optie om na een jaar het private leasecontract te beëindigen. Daarnaast zijn we aan het onderzoeken of maandabonnementen voor ons en onze klanten een optie is. Er loopt daarvoor nu een pilot.”

In elke straat een Skoda is de ambitie

Het Tsjechische merk springt zo niet alleen in op de veranderende vraag bij consumenten, er wordt ook met een schuin oog gekeken naar de vele elektrische nieuwkomers die in de startblokken staan om de Nederlandse autokoper te verleiden met allerlei nieuwe modellen en verkoopstrategieën. “Ik vind het echt interessant om te zien wat er speelt. Alle nieuwe proposities, retailmodellen, abonnementen, batterijwisselstations, apps, noem het maar op. Is het een bedreiging? Je moet altijd scherp zijn op je concurrenten. We kunnen bij Pon terugvallen op een geschiedenis van 125 jaar. We zijn altijd innovatief geweest en dat moeten we ook blijven, maar die geschiedenis is zeker wel onze kracht. Het geeft leasemaatschappijen en de particuliere markt vertrouwen in ons als leverancier.” Daarnaast bieden de verschillende bedrijfsonderdelen die tot het Pon-concern behoren allerlei kansen tot samenwerken bevestigt Tuitel. “Samen met Shuttel en Revolt bieden we bij leasecontracten voor de Enyaq bijvoorbeeld ook mobiliteits- en laadoplossingen voor onze klanten. Daarnaast bieden veel van onze strategische dealerpartners nu ook zakelijk leasefietsen aan.”

zakenauto van het jaar 2023 broodtekst 2260 duizend straten

‘In elke straat een Skoda’ is de ambitie van het merk in Nederland. Er zijn volgens Tuitel zo’n 260 duizend straten dus er is nog genoeg te doen. Op het programma bij Skoda staan dit jaar en verder in de nabije toekomst dan ook de introductie van nieuwe elektrische modellen. “De Enyaq Coupé staat in september in de showroom en ander nieuws is dat we voor 2026 met nog drie nieuwe elektrische modellen komen. Dit is een compacte suv, een stadsauto en een grote 7-zits suv die gebaseerd zal zijn op het studiemodel Vision 7S die op 30 augustus is onthuld.” Veel elektrisch nieuws dus, maar bij Skoda gaan ze nog niet zo ver dat ze de verbrandingsmotor vaarwel zeggen. “Onze fabrikant volgt  hier de lijn van wat Europa vraagt. In andere werelddelen is de situatie heel anders en ook daar leveren ze de auto’s waar vraag naar is.” In 2030 moet meer dan 70 procent van alle in Europa verkochte Skoda’s elektrisch aangedreven zijn. Ons land heeft een vooraanstaande positie bij de Skoda-fabriek in Tsjechië als het gaat om het uitleveren van die auto’s, meldt Tuitel met enige trots. “Daar staan we in de landen top drie. Het maakt dat we relatief veel Enyaq’s tot onze beschikking hebben en relatief eenvoudig kunnen uitleveren. Een ‘build to order’ Enyaq wordt momenteel begin 2023 geleverd. Een Enyaq met vaste specificaties is al binnen enkele weken leverbaar. “De verwachting is dat de productie op termijn weer op het oude niveau komt, zodat we ook volgend jaar onze klanten weer van voldoende auto’s kunnen voorzien,” eindigt de Skoda-directeur.

Alle winnaars van de Zakenauto van het Jaar-trofee op een rij

• 2021 Kia Niro
• 2020 Tesla model 3
• 2019 Volkswagen Polo
• 2018 BMW 5
• 2017 Opel Astra
• 2016 Volvo XC 90
• 2015 Mercedes C klasse
• 2014 BMW 3
• 2013 Ford Focus
• 2012 BMW 5
• 2011 Citroen C4 Picasso
• 2010 BMW 3
• 2009 (vanaf 2009 geldt de prijs voor het opvolgende jaar)
• 2008 Audi A6
• 2007 Ford Focus
• 2006 Audi A6
• 2005 BMW 5

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.