Interview | DS-topman Yves Bonnefont: Gezond rendement is in zicht

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
Bonnefont: Nieuwe modellen zijn op komst. (Foto: PSA)

Automobiles DS, het premiummerk van de Groupe PSA, heeft de weg naar boven gevonden. De verkoop stijgt en met nieuwe modellen op komst en actieve ondersteuning van de dealers, ziet de toekomst er goed uit, stelt topman Yves Bonnefont.

Na de verzelfstandiging van het voormalige Citroën-label in 2015 liep de verkoop behoorlijk terug. De oudere modellen zaten op het einde van hun modelcyclus en werden vanaf 2017 vervangen door geheel eigen unieke DS-modellen, waaronder de grote DS7 Crossback & PHEV en de vorig jaar gepresenteerde compacte DS3 Crossback (die ook als EV te verkrijgen is).

DS-registraties Nederland Aantal
2017  1.000
2018  701 
2019  819

Bron: RDC, bewerking Automotive

In 2019 steeg de DS-verkoop in Europa met ongeveer 15 procent tot 50 duizend. Wereldwijd werden er ruim 60 duizend verkocht. In thuisland Frankrijk heeft het merk DS inmiddels een aandeel van 9 procent in het premiumsegment. ”Maar we werken hard aan de uitbreiding van ons gamma. Sinds 2017 komt er jaarlijks een compleet nieuw model bij. In de komende periode verwachten we in totaal nog vier nieuw modellen”, zegt DS-directeur Bonnefont in een interview met Automotive op de Autosalon van Brussel. Begin maart presenteert DS in Genève een derde compleet nieuw model.

Duurzame groei

Ook in Nederland ging de DS verkoop omhoog, van 701 naar 819 exemplaren en daar waren nog geen vol-elektrische DS3 e-Tense exemplaren bij. Daarvan begint de uitlevering dit jaar. Met op dit moment zes exclusieve DS Salons en vijf bij Citroën-dealers ondergebrachte DS Stores – kwam dat verkoopaantal neer op 75 eenheden per outlet. Het stemt de dealers nog niet bepaald tot tevredenheid. Geld verdienen lukte vorig jaar nog niet. Geduld is het sleutelwoord. Twee jaar geleden vertelde PSA-directievoorzitter Carlos Tavares dat hij de tijd neemt voor duurzame groei van zijn premiummerk. “Minstens een jaar of vijftien”, aldus Tavares.

Volgens Bonnefont is 75 verkochte auto’s per vestiging te weinig. Maar het omslagpunt komt snel dichterbij. “Voor een gezond verdienmodel moet je denken aan 100 tot 150 eenheden per outlet. Daar willen we met de komende uitbreidingen van het modelaanbod naar toe. Zelfs nadat we nog een of twee DS Salons hebben toegevoegd in Nederland.”

Steun

Dealers krijgen volgens de DS-topman alle steun die ze nodig hebben om in het lucratieve, maar felbevochten,  premiumsegment geld te kunnen verdienen. Met nog een relatief bescheiden eigen park, is de occasionstrategie van groot belang. “Je moet die wereld goed kennen, precies weten welk uitrustingsniveau van merkvreemde premium modellen het meest geliefd zijn. Dan pas kunnen dealers een faire inruilprijs bieden. Met de steun en ervaring van het b2b-programma binnen de PSA-organisatie is het mogelijk om een succesvol occasionbeleid te kunnen voeren.”

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Interview | DS-topman Yves Bonnefont: Gezond rendement is in zicht | Automotive Online

Interview | DS-topman Yves Bonnefont: Gezond rendement is in zicht

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
Bonnefont: Nieuwe modellen zijn op komst. (Foto: PSA)

Automobiles DS, het premiummerk van de Groupe PSA, heeft de weg naar boven gevonden. De verkoop stijgt en met nieuwe modellen op komst en actieve ondersteuning van de dealers, ziet de toekomst er goed uit, stelt topman Yves Bonnefont.

Na de verzelfstandiging van het voormalige Citroën-label in 2015 liep de verkoop behoorlijk terug. De oudere modellen zaten op het einde van hun modelcyclus en werden vanaf 2017 vervangen door geheel eigen unieke DS-modellen, waaronder de grote DS7 Crossback & PHEV en de vorig jaar gepresenteerde compacte DS3 Crossback (die ook als EV te verkrijgen is).

DS-registraties Nederland Aantal
2017  1.000
2018  701 
2019  819

Bron: RDC, bewerking Automotive

In 2019 steeg de DS-verkoop in Europa met ongeveer 15 procent tot 50 duizend. Wereldwijd werden er ruim 60 duizend verkocht. In thuisland Frankrijk heeft het merk DS inmiddels een aandeel van 9 procent in het premiumsegment. ”Maar we werken hard aan de uitbreiding van ons gamma. Sinds 2017 komt er jaarlijks een compleet nieuw model bij. In de komende periode verwachten we in totaal nog vier nieuw modellen”, zegt DS-directeur Bonnefont in een interview met Automotive op de Autosalon van Brussel. Begin maart presenteert DS in Genève een derde compleet nieuw model.

Duurzame groei

Ook in Nederland ging de DS verkoop omhoog, van 701 naar 819 exemplaren en daar waren nog geen vol-elektrische DS3 e-Tense exemplaren bij. Daarvan begint de uitlevering dit jaar. Met op dit moment zes exclusieve DS Salons en vijf bij Citroën-dealers ondergebrachte DS Stores – kwam dat verkoopaantal neer op 75 eenheden per outlet. Het stemt de dealers nog niet bepaald tot tevredenheid. Geld verdienen lukte vorig jaar nog niet. Geduld is het sleutelwoord. Twee jaar geleden vertelde PSA-directievoorzitter Carlos Tavares dat hij de tijd neemt voor duurzame groei van zijn premiummerk. “Minstens een jaar of vijftien”, aldus Tavares.

Volgens Bonnefont is 75 verkochte auto’s per vestiging te weinig. Maar het omslagpunt komt snel dichterbij. “Voor een gezond verdienmodel moet je denken aan 100 tot 150 eenheden per outlet. Daar willen we met de komende uitbreidingen van het modelaanbod naar toe. Zelfs nadat we nog een of twee DS Salons hebben toegevoegd in Nederland.”

Steun

Dealers krijgen volgens de DS-topman alle steun die ze nodig hebben om in het lucratieve, maar felbevochten,  premiumsegment geld te kunnen verdienen. Met nog een relatief bescheiden eigen park, is de occasionstrategie van groot belang. “Je moet die wereld goed kennen, precies weten welk uitrustingsniveau van merkvreemde premium modellen het meest geliefd zijn. Dan pas kunnen dealers een faire inruilprijs bieden. Met de steun en ervaring van het b2b-programma binnen de PSA-organisatie is het mogelijk om een succesvol occasionbeleid te kunnen voeren.”

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.