ING verwacht daling autoverkoop van 4 procent over 2020

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Tesla snelle stijger in top 5 autoverkoop. (Foto: Shutterstock)

De omzet in de autobranche maakt een pas op de plaats in 2020. De afzet van nieuwe auto’s daalt, maar er vindt meer en duurder onderhoud plaats en de handel in occasions blijft groeien. Dat meldt het ING Economisch Bureau vandaag. De nieuwverkoop komt volgens de bank uit op 430 duizend (-4%). Eerder al lieten Bovag en RAI Vereniging weten uit te gaan van 425 duizend.

In 2019 werden er 61.900 EV’s geregistreerd, goed voor een marktaandeel van 13 procent. ING verwacht dat dit in 2020 niet direct verder zal stijgen maar op een niveau zal blijven van tenminste 50 duizend. Hierbij speelt mee dat fabrikanten meer nieuwe elektrische auto’s moeten verkopen om aan de nieuwe emissiegrens van 95 gram per CO2 per km te voldoen. En ook wordt het aanbod ruimer, aldus de bank. Verder kan de verhoging van de bijtelling voor EV’s in 2021 opnieuw een eindejaarseffect opleveren. De onzekerheid over de wijziging van de hoogte van de bpm en het ontbreken aan duidelijkheid over de geplande subsidie voor aanschaf van elektrische auto’s voor particulieren, kunnen invloed hebben op de verkoop.

Goed voor de werkplaats

De omzet van reparatie, onderhoud en onderdelen is de laatste jaren toegenomen, mede door de groei van het wagenpark: begin 2019 waren er 150 duizend auto’s meer dan het jaar daarvoor. Ook het aantal gereden kilometers blijft geleidelijk stijgen. Particulieren blijven langer in hun auto rijden: de afgelopen tien jaar is het aantal auto’s van 15 jaar en ouder gestegen van 12 naar 23 procent. Dat is positief voor de werkplaats, maar minder voor de emissies van het wagenpark. Door private lease worden nieuwe auto’s wel aantrekkelijk voor een grotere groep, maar volgens ING blijft een sterke stimulans uit om oudere auto’s te vervangen. Volgens de bank wacht een deel van de consumenten wellicht op een breder aanbod van betaalbare elektrische auto’s.

Private lease

ING verwacht dat ons land eind 2020 een private lease wagenpark telt van 220 duizend. Onder particulieren is één op de vijf kopers inmiddels een private lease-koper. De lage rente en toenemende concurrentie zorgen voor scherpe tarieven, aldus de bank.

ramingen ing.jpg

 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

ING verwacht daling autoverkoop van 4 procent over 2020 | Automotive Online

ING verwacht daling autoverkoop van 4 procent over 2020

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Tesla snelle stijger in top 5 autoverkoop. (Foto: Shutterstock)

De omzet in de autobranche maakt een pas op de plaats in 2020. De afzet van nieuwe auto’s daalt, maar er vindt meer en duurder onderhoud plaats en de handel in occasions blijft groeien. Dat meldt het ING Economisch Bureau vandaag. De nieuwverkoop komt volgens de bank uit op 430 duizend (-4%). Eerder al lieten Bovag en RAI Vereniging weten uit te gaan van 425 duizend.

In 2019 werden er 61.900 EV’s geregistreerd, goed voor een marktaandeel van 13 procent. ING verwacht dat dit in 2020 niet direct verder zal stijgen maar op een niveau zal blijven van tenminste 50 duizend. Hierbij speelt mee dat fabrikanten meer nieuwe elektrische auto’s moeten verkopen om aan de nieuwe emissiegrens van 95 gram per CO2 per km te voldoen. En ook wordt het aanbod ruimer, aldus de bank. Verder kan de verhoging van de bijtelling voor EV’s in 2021 opnieuw een eindejaarseffect opleveren. De onzekerheid over de wijziging van de hoogte van de bpm en het ontbreken aan duidelijkheid over de geplande subsidie voor aanschaf van elektrische auto’s voor particulieren, kunnen invloed hebben op de verkoop.

Goed voor de werkplaats

De omzet van reparatie, onderhoud en onderdelen is de laatste jaren toegenomen, mede door de groei van het wagenpark: begin 2019 waren er 150 duizend auto’s meer dan het jaar daarvoor. Ook het aantal gereden kilometers blijft geleidelijk stijgen. Particulieren blijven langer in hun auto rijden: de afgelopen tien jaar is het aantal auto’s van 15 jaar en ouder gestegen van 12 naar 23 procent. Dat is positief voor de werkplaats, maar minder voor de emissies van het wagenpark. Door private lease worden nieuwe auto’s wel aantrekkelijk voor een grotere groep, maar volgens ING blijft een sterke stimulans uit om oudere auto’s te vervangen. Volgens de bank wacht een deel van de consumenten wellicht op een breder aanbod van betaalbare elektrische auto’s.

Private lease

ING verwacht dat ons land eind 2020 een private lease wagenpark telt van 220 duizend. Onder particulieren is één op de vijf kopers inmiddels een private lease-koper. De lage rente en toenemende concurrentie zorgen voor scherpe tarieven, aldus de bank.

ramingen ing.jpg

 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.