MG keert terug naar Europa met elektrische suv
Het van origine Britse automerk MG keert met de lancering van de elektrische suv, de MG ZS EV, na 15 jaar afwezigheid terug naar Europese bodem. Nederland en Noorwegen zijn als eerste vestigingslanden gekozen. Daarna trekt MG verder Europa in.
Sinds 2011 is het merk in handen van het Chinese Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). In juni werd bekend gemaakt dat Frank Meijer is aangesteld als verkoopdirecteur van SAIC Europa. “Vanwege de belastingvoordelen in Nederland en Noorwegen geven we deze landen prioriteit.” De exacte prijs van de suv wordt nog niet gecommuniceerd. Meijer geeft wel prijs dat er twee varianten komen die beide onder de 40 duizend euro kosten. “De ene variant heeft lederen bekleding en een panoramisch dak. De andere variant heeft dat niet, maar is alsnog compleet uitgerust met onder andere adaptive cruisecontrol, een 8 inch touch screen, Apple car play en navigatie.”
‘Batterijen geen probleem’
De levering van batterijen is voor MG geen probleem. “Dankzij een joint venture met de Chinese batterijleverancier CATL, kunnen wij dit jaar nog duizenden EV’s leveren”, stelt Meijer. Over de verwachte verkoopaantallen doet hij geen uitspraken.
De EV wordt in Shanghai geproduceerd. Dat de EV’s dit jaar nog leverbaar zijn, is gunstig voor Nederlandse leaserijders, aangezien de auto dan nog onder de 4 procent-bijtellingsregels valt.
Online verkoopkanaal
De auto is alleen online te bestellen, er wordt geen gebruik gemaakt van een traditioneel dealernetwerk. In landen wordt samengewerkt met lokale distributeurs. Welke dat in Nederland worden, is nog niet bekend. “Dat wordt medio augustus bekend gemaakt”, aldus Meijer. “Er komt een aantal fysieke locaties waar de EV te zien is en een proefrit gemaakt kan worden. Die locaties zijn naar verwachting rond september/oktober operationeel.”
Pieter Gabriëls, vice president SAIC Motor Europe, stelt dat online het meest gebruikte informatiekanaal is. “We realiseren ons dat onze online verkoopstrategie als zeer disruptief kan worden gezien, maar het huidige consumentengedrag laat duidelijk zien dat er een sterke behoefte is aan een aantrekkelijke digital brand experience. En dat is precies wat we beogen met de lancering van de nieuwe MG in Europa.”
Bekijk hieronder de video van de herlancering van MG.