‘Miljoenen auto-arbeiders in China de dupe van prijzenoorlog’

China • De ingevoerde bezuinigingen van autofabrieken zorgt ervoor dat de Chinese arbeider de hardste klappen opvangt. Dit gaat ten koste van de economische groei van het Aziatische land.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een fabriekswerker aan het werk in een oude Chinese fabriek (Foto: Shutterstock)

Miljoenen arbeiders en leveranciers van auto’s in China zijn zwaar getroffen door de prijzenoorlog die gaande is tussen elektrische autofabrikanten. Fabrikanten zijn gedwongen om kosten te besparen. Dat meldt persbureau Reuters.

“SAIC-VW was vroeger de beste werkgever en ik voelde me vereerd om hier te werken”, zegt fabriekswerker Mike Chen in een gesprek met Reuters. “Nu voel ik mij alleen maar boos en verdrietig.”

De Chinese fabriekswerker wordt gedwongen om nachtdiensten op zich te nemen. Ook hebben fabriekswerkers last van de hitte, fabrieken proberen kosten te besparen door bijvoorbeeld airco’s uit te zetten.

Gevolgen prijsoorlog

De prijzenoorlog, die Tesla eind vorig jaar begon, heeft nu meer dan 40 bedrijven in zijn greep. Het dwong autofabrikanten om de productie te stoppen van elektrische auto’s en van auto’s met verbrandingsmotoren. Ook werden hele fabrieken gesloten.

Reuters constateert op basis van verschillende interviews met executives van makers, leveranciers en fabriekswerkers dat de hele autofabrieksindustrie last heeft van de huidige situatie. Automakers zouden op elk onderdeel van een auto proberen te besparen. Ook zouden ze elektriciteitskosten zoveel mogelijk willen beperken en op onwettige wijze inkomens verlagen.

Economische schade

Volgens VW zou het ’s nachts produceren van auto’s beter zijn voor de druk op netstroombeheerders. Ook meldt het bedrijf aan persbureau Reuters dat ‘goede werkomstandigheden’ een prioriteit is en dat inkomens bij joint ventures per persoon verschillend is en gebaseerd op de werkuren en bonussen.

Economen geloven dat de aanhoudende prijzenslag in China de economische groei van het land kan vertragen.

Bij de start van de IAA-Autoshow in München riep Luca de Meo, ceo van Renault, op om de prijsoorlog te staken. Tesla hield hoge verkoopcijfers over aan het verlagen van hun prijzen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Miljoenen auto-arbeiders in China de dupe van prijzenoorlog’ | Automotive Online

‘Miljoenen auto-arbeiders in China de dupe van prijzenoorlog’

China • De ingevoerde bezuinigingen van autofabrieken zorgt ervoor dat de Chinese arbeider de hardste klappen opvangt. Dit gaat ten koste van de economische groei van het Aziatische land.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een fabriekswerker aan het werk in een oude Chinese fabriek (Foto: Shutterstock)

Miljoenen arbeiders en leveranciers van auto’s in China zijn zwaar getroffen door de prijzenoorlog die gaande is tussen elektrische autofabrikanten. Fabrikanten zijn gedwongen om kosten te besparen. Dat meldt persbureau Reuters.

“SAIC-VW was vroeger de beste werkgever en ik voelde me vereerd om hier te werken”, zegt fabriekswerker Mike Chen in een gesprek met Reuters. “Nu voel ik mij alleen maar boos en verdrietig.”

De Chinese fabriekswerker wordt gedwongen om nachtdiensten op zich te nemen. Ook hebben fabriekswerkers last van de hitte, fabrieken proberen kosten te besparen door bijvoorbeeld airco’s uit te zetten.

Gevolgen prijsoorlog

De prijzenoorlog, die Tesla eind vorig jaar begon, heeft nu meer dan 40 bedrijven in zijn greep. Het dwong autofabrikanten om de productie te stoppen van elektrische auto’s en van auto’s met verbrandingsmotoren. Ook werden hele fabrieken gesloten.

Reuters constateert op basis van verschillende interviews met executives van makers, leveranciers en fabriekswerkers dat de hele autofabrieksindustrie last heeft van de huidige situatie. Automakers zouden op elk onderdeel van een auto proberen te besparen. Ook zouden ze elektriciteitskosten zoveel mogelijk willen beperken en op onwettige wijze inkomens verlagen.

Economische schade

Volgens VW zou het ’s nachts produceren van auto’s beter zijn voor de druk op netstroombeheerders. Ook meldt het bedrijf aan persbureau Reuters dat ‘goede werkomstandigheden’ een prioriteit is en dat inkomens bij joint ventures per persoon verschillend is en gebaseerd op de werkuren en bonussen.

Economen geloven dat de aanhoudende prijzenslag in China de economische groei van het land kan vertragen.

Bij de start van de IAA-Autoshow in München riep Luca de Meo, ceo van Renault, op om de prijsoorlog te staken. Tesla hield hoge verkoopcijfers over aan het verlagen van hun prijzen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.