‘Europese landen strijden om Chinese EV-fabrieken’

EV-productie • Verschillende Europese landen voeren inmiddels gesprekken met fabrikanten om de komst van fabrieken veilig te stellen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

De Europese politiek overweegt importheffingen in te stellen voor goedkope Chinese EV’s. Chinese fabrikanten overwegen nu hun productie deels over te hevelen naar Europa om die maatregelen te ontwijken. Verschillende Europese landen voeren inmiddels gesprekken met diezelfde fabrikanten om de komst van deze fabrieken veilig te stellen, zo meldt Reuters.

Spanje heeft in 2020 een programma ter waarde van 3,7 miljard euro gelanceerd om de vestiging van EV- en batterijfabrieken aan te trekken. Zo begint Chery in het vierde kwartaal van dit jaar met het produceren van auto’s in een voormalige Nissan-fabriek bij Barcelona. Daarnaast heeft China’s Envision Group al 300 miljoen euro aan subsidies ontvangen voor een batterijfabriek ter waarde van 2,5 miljard euro, die drieduizend banen zal creëren. Ook kan Spanje mogelijk de vierde gigafactory van Stellantis in Europa huisvesten, in samenwerking met CATL.

Italië

Chery plant ook een tweede, grotere faciliteit in Europa en heeft gesprekken gevoerd met verschillende overheden, waaronder de Italiaanse. Rome wil graag een tweede autofabrikant aantrekken om te concurreren met Fiat-maker Stellantis. Om investeringen aan te trekken kan Italië tussen 2025 en 2030 gebruikmaken van zijn nationale autofonds, ter waarde van 6 miljard euro. Het land is naast Chery dan ook in gesprek met Dongfeng over investeringen in het land.

Duitsland, Italië, Spanje en Hongarije

SAIC, eigenaar van MG, is van plan om twee fabrieken in Europa te bouwen. De eerste, gevestigd in een bestaande faciliteit, kan al in juli worden aangekondigd en zou een capaciteit hebben van 50 duizend voertuigen per jaar. De tweede Europese fabriek van SAIC zou vanaf de grond worden opgebouwd en zou tot 200 duizend voertuigen per jaar produceren. Duitsland, Italië, Spanje en Hongarije staan op de shortlist voor de locatie van deze fabrieken.

Turkije

Naast Zuid-Europese landen zoals Italië en Spanje, bieden ook Oost-Europa en Turkije ‘aantrekkelijke locaties’ voor Chinese autofabrikanten vanwege lagere arbeidskosten en hoge productienormen. Turkije produceert momenteel ongeveer 1,5 miljoen auto’s per jaar, voornamelijk voor de EU, en heeft gesprekken gevoerd met BYD, Chery, SAIC en Great Wall. Het douane-unie akkoord van Turkije met de EU en vrijhandelsakkoorden met niet-EU-landen garanderen tariefvrije export van voertuigen en componenten, aldus Reuters.

Lees meer over de slagingskansen van alle nieuwkomers op de Nederlandse markt in de AM Powerranking
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Europese landen strijden om Chinese EV-fabrieken’ | Automotive Online

‘Europese landen strijden om Chinese EV-fabrieken’

EV-productie • Verschillende Europese landen voeren inmiddels gesprekken met fabrikanten om de komst van fabrieken veilig te stellen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

De Europese politiek overweegt importheffingen in te stellen voor goedkope Chinese EV’s. Chinese fabrikanten overwegen nu hun productie deels over te hevelen naar Europa om die maatregelen te ontwijken. Verschillende Europese landen voeren inmiddels gesprekken met diezelfde fabrikanten om de komst van deze fabrieken veilig te stellen, zo meldt Reuters.

Spanje heeft in 2020 een programma ter waarde van 3,7 miljard euro gelanceerd om de vestiging van EV- en batterijfabrieken aan te trekken. Zo begint Chery in het vierde kwartaal van dit jaar met het produceren van auto’s in een voormalige Nissan-fabriek bij Barcelona. Daarnaast heeft China’s Envision Group al 300 miljoen euro aan subsidies ontvangen voor een batterijfabriek ter waarde van 2,5 miljard euro, die drieduizend banen zal creëren. Ook kan Spanje mogelijk de vierde gigafactory van Stellantis in Europa huisvesten, in samenwerking met CATL.

Italië

Chery plant ook een tweede, grotere faciliteit in Europa en heeft gesprekken gevoerd met verschillende overheden, waaronder de Italiaanse. Rome wil graag een tweede autofabrikant aantrekken om te concurreren met Fiat-maker Stellantis. Om investeringen aan te trekken kan Italië tussen 2025 en 2030 gebruikmaken van zijn nationale autofonds, ter waarde van 6 miljard euro. Het land is naast Chery dan ook in gesprek met Dongfeng over investeringen in het land.

Duitsland, Italië, Spanje en Hongarije

SAIC, eigenaar van MG, is van plan om twee fabrieken in Europa te bouwen. De eerste, gevestigd in een bestaande faciliteit, kan al in juli worden aangekondigd en zou een capaciteit hebben van 50 duizend voertuigen per jaar. De tweede Europese fabriek van SAIC zou vanaf de grond worden opgebouwd en zou tot 200 duizend voertuigen per jaar produceren. Duitsland, Italië, Spanje en Hongarije staan op de shortlist voor de locatie van deze fabrieken.

Turkije

Naast Zuid-Europese landen zoals Italië en Spanje, bieden ook Oost-Europa en Turkije ‘aantrekkelijke locaties’ voor Chinese autofabrikanten vanwege lagere arbeidskosten en hoge productienormen. Turkije produceert momenteel ongeveer 1,5 miljoen auto’s per jaar, voornamelijk voor de EU, en heeft gesprekken gevoerd met BYD, Chery, SAIC en Great Wall. Het douane-unie akkoord van Turkije met de EU en vrijhandelsakkoorden met niet-EU-landen garanderen tariefvrije export van voertuigen en componenten, aldus Reuters.

Lees meer over de slagingskansen van alle nieuwkomers op de Nederlandse markt in de AM Powerranking
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.