‘VW geeft klokkenluiders de ruimte’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Kurt Michels, chief compliance officer van Volkswagen Group (Foto: VW)

Dit meldt Automotive News Europe.

Kurt Michels, die 1 april dit jaar aantrad bij VW, reorganiseert het systeem voor compliance van de Volkswagen Group. De compliance geeft aan hoe VW garandeert dat het voldoet aan alle wet- en regelgeving. In plaats van 25 afzonderlijke systemen voor alle merken en onderdelen van het bedrijf komt er één centraal kantoor voor compliance. Daarnaast krijgen Audi, Porsche, MAN en Scania ook nog een eigen afdeling voor intern onderzoek. De bedoeling is dat VW daarmee een breder perspectief krijgt op problemen die samenhangen met compliance, zoals de volledig uit de hand gelopen dieselfraude. Die kon jarenlang voortduren. De uiteindelijke ontmaskering heeft VW volgens Automotive News nu al 30 miljard euro gekost. Vorige week werd de eerste medewerker van VW wegens de dieselfraude tot gevangenisstraf veroordeeld.

Klokkenluiders

De reorganisatie van de compliance-inrichting is er ook op gericht dat klokkenluiders de ruimte krijgen om hun bevindingen te melden, zo blijkt ook uit instructies van VW aan de eigen medewerkers. Michels wil afscheid nemen van de “cultuur van zwijgen” die het bij VW mogelijk heeft gemaakt dat de dieselfraude zo lang geheim bleef, vertelde hij tijdens een lezing ter gelegenheid van Compliance Week in Amsterdam. “Je kunt niet zomaar stellen dat incidenten niet meer voorkomen bij een bedrijf van deze omvang. Geloof mij: er komt op zeker moment een nieuwe storm. De uitdaging is om een rubuust systeem voor de compliance in te voeren dat ons helpt om ook die storm te boven te komen.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘VW geeft klokkenluiders de ruimte’ | Automotive Online

‘VW geeft klokkenluiders de ruimte’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Kurt Michels, chief compliance officer van Volkswagen Group (Foto: VW)

Dit meldt Automotive News Europe.

Kurt Michels, die 1 april dit jaar aantrad bij VW, reorganiseert het systeem voor compliance van de Volkswagen Group. De compliance geeft aan hoe VW garandeert dat het voldoet aan alle wet- en regelgeving. In plaats van 25 afzonderlijke systemen voor alle merken en onderdelen van het bedrijf komt er één centraal kantoor voor compliance. Daarnaast krijgen Audi, Porsche, MAN en Scania ook nog een eigen afdeling voor intern onderzoek. De bedoeling is dat VW daarmee een breder perspectief krijgt op problemen die samenhangen met compliance, zoals de volledig uit de hand gelopen dieselfraude. Die kon jarenlang voortduren. De uiteindelijke ontmaskering heeft VW volgens Automotive News nu al 30 miljard euro gekost. Vorige week werd de eerste medewerker van VW wegens de dieselfraude tot gevangenisstraf veroordeeld.

Klokkenluiders

De reorganisatie van de compliance-inrichting is er ook op gericht dat klokkenluiders de ruimte krijgen om hun bevindingen te melden, zo blijkt ook uit instructies van VW aan de eigen medewerkers. Michels wil afscheid nemen van de “cultuur van zwijgen” die het bij VW mogelijk heeft gemaakt dat de dieselfraude zo lang geheim bleef, vertelde hij tijdens een lezing ter gelegenheid van Compliance Week in Amsterdam. “Je kunt niet zomaar stellen dat incidenten niet meer voorkomen bij een bedrijf van deze omvang. Geloof mij: er komt op zeker moment een nieuwe storm. De uitdaging is om een rubuust systeem voor de compliance in te voeren dat ons helpt om ook die storm te boven te komen.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.