Van Mossel en Bovag boos om FNV-advertentie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
de gewraakte advertentie

“Wij werken keurig volgens cao. Onze medewerkers zijn enorm kwaad op de FNV over deze actie”, aldus Eric Berkhof. Bij Van Mossel zijn circa 90 van de 1.400 medewerkers lid van de vakbond. “En zelfs de FNV-leden die bij ons werken vinden dit niet kunnen”, aldus Berkhof. 

Volgens FNV-bestuurder Bart Plaatje zet Van Mossel medewerkers emotioneel onder druk. Eerder stelde Plaatjes dat werkgevers in de autobranche ‘schijt’ hebben aan hun personeel (alleen toegankelijk voor leden van de Automotive Linkedin-groep) en dat de autobranche geregeerd wordt door roofkapitaal

Bovag heeft inmiddels in een statement laten weten dat de FNV een grens heeft overschreden. Eerder al meldde de bond dat de FNV zich niet houdt aan de afspraken die bonden en werkgevers maken omtrent cao-onderhandelingen. “Bovag vindt dat de vakbond de grens van het betamelijke heeft overtreden door openlijk en zonder gegronde reden reden een keurig bedrijf in een kwaad daglicht te stellen bij het publiek, dat nota bene part noch deel heeft aan deze kwestie”, meldt de bond in een statement. “De reputatie van het bedrijf en zijn medewerkers, wordt daardoor ernstig geschaad, met mogelijke financiële schade tot gevolg.”

Rectificatie

Volgens Berkhof zijn de komende cao-onderhandelingen de enige reden dat de bonden zich nu richten op grote dealers, zoals Broekhuis (dat met de bond afspraken maakte waardoor het personeel meer vakantiedagen kan kopen, red) en Van Mossel. “Ze hopen ons uit elkaar te spelen, maar dat gaat niet gebeuren. Ik heb inmiddels alles laten controleren en wij voldoen werkelijk aan alle regels. Het is in dit geval geen issue, maar wij betalen meer dan 25 procent boven het cao-loon. Daarbij is er vorig jaar gemiddeld 0,8 uur per week overgewerkt en is nauwelijks gevraagd om meer vrij, het belangrijkste punt uit de aanklacht van FNV.” 

Berkhof zegt ook steun te krijgen van zijn medewerkers. “Mensen zijn echt furieus. Ik ga ook niet toestaan dat de FNV over onze rug zieltjes probeert te winnen en eis daarom een rectificatie. Of ze moeten het bewijs maar leveren dat er misstanden zijn, maar dat zal ze niet lukken want wij houden ons keurig aan de cao.” 

Geen sprake van rectificatie

Bart Plaatje laat weten geenszins van plan te zijn om een rectificatie te plaatsen. “Wij hebben voldoende klachten verzameld. Er is ons om onderbouwing van de klacht gevraagd en die gaan we wel geven.” Plaatje zegt niet bezig te zijn een onderhandelingspositie te creëren. “Ik ben geen onderhandelaar. Wij zien dat de druk op monteurs te groot is en daarom springen wij in de bres.” Volgens Plaatje is er een enorm tekort aan vakmensen. Dat zou kunnen leiden tot hogere salarissen, maar dat gebeurt volgens hem niet. Vooral de werkdruk gaat omhoog. “Monteurs zijn heel loyaal aan hun klanten. Daarom wisselen ze niet direct van bedrijf als ze ergens anders meer zouden kunnen verdienen. Daar zijn ze helemaal niet mee bezig. En omdat werkgevers een tekort hebben aan arbeidskrachten, neemt de druk op het personeel om meer te werken toe.”  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Van Mossel en Bovag boos om FNV-advertentie | Automotive Online

Van Mossel en Bovag boos om FNV-advertentie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
de gewraakte advertentie

“Wij werken keurig volgens cao. Onze medewerkers zijn enorm kwaad op de FNV over deze actie”, aldus Eric Berkhof. Bij Van Mossel zijn circa 90 van de 1.400 medewerkers lid van de vakbond. “En zelfs de FNV-leden die bij ons werken vinden dit niet kunnen”, aldus Berkhof. 

Volgens FNV-bestuurder Bart Plaatje zet Van Mossel medewerkers emotioneel onder druk. Eerder stelde Plaatjes dat werkgevers in de autobranche ‘schijt’ hebben aan hun personeel (alleen toegankelijk voor leden van de Automotive Linkedin-groep) en dat de autobranche geregeerd wordt door roofkapitaal

Bovag heeft inmiddels in een statement laten weten dat de FNV een grens heeft overschreden. Eerder al meldde de bond dat de FNV zich niet houdt aan de afspraken die bonden en werkgevers maken omtrent cao-onderhandelingen. “Bovag vindt dat de vakbond de grens van het betamelijke heeft overtreden door openlijk en zonder gegronde reden reden een keurig bedrijf in een kwaad daglicht te stellen bij het publiek, dat nota bene part noch deel heeft aan deze kwestie”, meldt de bond in een statement. “De reputatie van het bedrijf en zijn medewerkers, wordt daardoor ernstig geschaad, met mogelijke financiële schade tot gevolg.”

Rectificatie

Volgens Berkhof zijn de komende cao-onderhandelingen de enige reden dat de bonden zich nu richten op grote dealers, zoals Broekhuis (dat met de bond afspraken maakte waardoor het personeel meer vakantiedagen kan kopen, red) en Van Mossel. “Ze hopen ons uit elkaar te spelen, maar dat gaat niet gebeuren. Ik heb inmiddels alles laten controleren en wij voldoen werkelijk aan alle regels. Het is in dit geval geen issue, maar wij betalen meer dan 25 procent boven het cao-loon. Daarbij is er vorig jaar gemiddeld 0,8 uur per week overgewerkt en is nauwelijks gevraagd om meer vrij, het belangrijkste punt uit de aanklacht van FNV.” 

Berkhof zegt ook steun te krijgen van zijn medewerkers. “Mensen zijn echt furieus. Ik ga ook niet toestaan dat de FNV over onze rug zieltjes probeert te winnen en eis daarom een rectificatie. Of ze moeten het bewijs maar leveren dat er misstanden zijn, maar dat zal ze niet lukken want wij houden ons keurig aan de cao.” 

Geen sprake van rectificatie

Bart Plaatje laat weten geenszins van plan te zijn om een rectificatie te plaatsen. “Wij hebben voldoende klachten verzameld. Er is ons om onderbouwing van de klacht gevraagd en die gaan we wel geven.” Plaatje zegt niet bezig te zijn een onderhandelingspositie te creëren. “Ik ben geen onderhandelaar. Wij zien dat de druk op monteurs te groot is en daarom springen wij in de bres.” Volgens Plaatje is er een enorm tekort aan vakmensen. Dat zou kunnen leiden tot hogere salarissen, maar dat gebeurt volgens hem niet. Vooral de werkdruk gaat omhoog. “Monteurs zijn heel loyaal aan hun klanten. Daarom wisselen ze niet direct van bedrijf als ze ergens anders meer zouden kunnen verdienen. Daar zijn ze helemaal niet mee bezig. En omdat werkgevers een tekort hebben aan arbeidskrachten, neemt de druk op het personeel om meer te werken toe.”  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.