Peugeot NL en Citroën NL samen, Experience Center dicht
Eind dit jaar verhuizen de importorganisaties van Peugeot Nederland en Citroën Nederland gezamenlijk naar een nieuw hoofdkantoor in Amsterdam Zuid-Oost. Ook de kantoren van Peugeot Nederland in Utrecht en van Citroën Nederland aan het Stadionplein in Amsterdam staan inmiddels te koop. De verhuizing heeft geen gevolgens voor het Citroën dealerbedrijf, dat blijft gevestigd aan het Stadionplein.
Backoffice
Volgens managing director Albéric Chopelin van PSA Benelux, waar beide Nederlandse organisaties onder vallen, blijven de twee Franse merken in Nederland onafhankelijk opereren. Wel gaan de importorganisaties nauwer samenwerken en worden backoffice-activiteiten zoveel mogelijk samengevoegd. “Het transport van voertuigen gaan we bijvoorbeeld voor de twee merken combineren, zodat onze transporteur minder vaak met halflege opleggers rijdt”, licht woordvoeder Wencke Fassbender van Peugeot Nederland toe.
De samenvoeging van de twee organisaties heeft volgens de beide bedrijven geen gevolgen voor het aantal arbeidsplaatsen.
Succesvol concept
De activiteiten van het Experience Center worden volgens Fassbender overgenomen door het dealernetwerk van Peugeot. Het vlaggenschip langs de A2 werd in 2002 geopend en sindsdien werd het in discussies over distributiestrategieën voor het merkkanaal vaak als voorbeeldcase genoemd. Dat het nu gesloten wordt komt volgens Fassbender niet door een gebrek aan succes van het concept. “Het is zeer succesvol geweest, maar we hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het dealernetwerk op gebied van huisvesting en opleiding. Daarbij hebben we bij Peugeot inmiddels ook 23 Professional Centers ingericht. Een logisch gevolg is dat alle activiteiten van het experience center voortaan door de dealers worden gedaan.”