Faillissement Car Driver Deals: Ruim 30 personeelsleden verliezen hun baan
Bij Atvangarde, het bedrijf achter Car Driver Deals, stonden nog zo’n 34 mensen op de loonlijst. Dat meldt curator Peter Broekmans van Scheers Advocaten desgevraagd aan Automotive. Zij verliezen hun baan. Het faillissement zou zijn aangevraagd door een leasemaatschappij. De naam van die maatschappij is nog niet bekend.
De curator verwacht pas over een aantal weken meer duidelijkheid te kunnen geven over het faillissement. “Het is me al wel duidelijk dat het een zeer omvangrijke zaak is, met duizenden gedupeerde consumenten en vele leveranciers. Hoeveel schuld het bedrijf heeft, is nu nog niet te zeggen.” De curator heeft nog geen contact kunnen krijgen met de bestuurders.
Huiverig
Advocaat Olivier van Hardenbroek van Delissen Martens Advocaten, schatte de schuld van Atvangarde aan consumenten en leveranciers in op zo’n 30 miljoen euro. Hij zegt in een reactie aan Automotive verbaasd te zijn dat het zo lang heeft geduurd voordat het faillissement werd uitgesproken. “Heel veel gedupeerden waren huiverig voor dit moment, maar het hoeft niet nadelig voor ze uit te pakken”, zegt hij. “De curator kan kennis nemen van de administratie en goed uitzoeken hoeveel schulden en vermogen het bedrijf nu eigenlijk heeft. Ook betekent het faillissement dat het bloeden is gestelpt; de schade loopt niet verder op. Het personeel kan nu naar het UWV.”Lees hier het complete dossier over Car Driver Deals.
Van Hardenbroek schat in dat er, nadat de preferente schuldeisers zijn betaald, zoals Belastingdienst en UWV en daarna de banken en pandhouders, geld over blijft voor leveranciers, investeerders en schuldeisers. Wat er met de overige bv’s van de bestuurders gebeurt, is nog niet te zeggen. “Het zou niet onlogisch zijn als ook de bestuurders zelf failliet worden verklaard en daarna ook de andere bv’s”, aldus Van Hardenbroek.
Piramideconstructie
Geert en Jan Golsteijn bestuurden Atvangarde vanuit respectievelijk Jimaboca bv en Dalijaro bv. Vanuit deze organen waren ze ook bestuurders van Benefitgroep, dat weer auto’s ter beschikking stelde aan Atvangarde. Hoe groot het wagenpark van Benefitgroep is, is nog niet duidelijk. Dit zou een belangrijke aanwijzing kunnen geven of de consumenten moedwillig – via een soort piramideconstructie – zijn opgelicht, of dat er in eerste instantie wel een eerlijk verdienmodel is geprobeerd te creëren.
Car Driver Deals bood auto’s aan voor ver onder de marktconforme prijs. Het idee was dat ze met het geld van hun klanten (die een groot deel van de looptijd vooruit betaalden) de internationale markt op konden om heel voordelig (demo- en voorraad)auto’s in te kopen. In de tussentijd werd de mobiliteit van klanten gefaciliteerd met een voorloopauto, die geleverd werd door verhuur- en leasemaatschappijen. Het bedrijf kwam naar eigen zeggen in de problemen toen de autoproductie stokte en er geen auto’s meer voor hoge kortingen konden worden ingekocht. Hierdoor moesten voorraadauto’s worden aangehouden, die het bedrijf meer kostten dan dat ze opleverden. Anderzijds betaalden veel consumenten een groot deel of de gehele looptijd vooruit, waarmee het bedrijf veel geld in kas gehad zou moeten hebben.
Oplichting
De leasemaatschappijen die Automotive heeft gesproken, geloven in de meeste gevallen niets van een eerlijke opzet. Mede omdat de gehanteerde prijzen veel te laag waren voor een exploitabel businessmodel, maar ook omdat de auto’s bij veel van hen onder valse voorwendselen zijn verkregen: er werd gezegd dat ze voor het personeel bestemd waren, omdat doorverhuren van auto’s bij de meeste leasemaatschappijen verboden is. Van Hardenbroek meldde eerder al aan Automotive dat er inmiddels sowieso sprake is van oplichting en bestuurdersaansprakelijkheid, omdat Atvangarde aanbetalingen is blijven ontvangen en nieuwe deals bleef aangaan terwijl ze zelf al om uitstel van betaling hadden gevraagd bij hun afnemers.