Onderzoek: Driekwart leveranciers adviseert leasecontracten te verlengen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Zowel onder auto-inkopers als leveranciers ondervindt de overgrote meerderheid (90 procent) de impact van de coronacrisis op hun werk. Dat blijkt uit een onderzoek van Fleet Europe, waarin ook Automotives zusterblad Fleet&Mobility participeerde. 

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 600 respondenten, waarvan 40 procent inkopers en 60 procent toeleveranciers zoals leasemaatschappijen en auto-importeurs, uit 38 verschillende landen wereldwijd. Onder beide groepen zegt meer dan 90 procent te verwachten dat hun bedrijf goed uit de crisis komt.

Uit de steekproef blijkt een groot effect op autoleasing. Zo adviseert driekwart van de leveranciers aan zijn klanten om de leasecontracten te verlengen in plaats van nieuwe auto’s in te zetten. Van de inkopers zegt 42 procent nu geen auto’s in te kopen en de leasecontracten te verlengen.Lees ook: Auto’s komen bij leasemaatschappijen even niet op de eerste plaats.

Verder zegt 42 procent van de fleetmanagers te verwachten dat de total cost of ownership (TCO) van hun vloot dit jaar zal dalen. 56 procent verwacht dat de restwaarden zullen dalen. Onder de leveranciers verwacht 58 procent een daling van de restwaarden en 44 procent een daling van de totale autokosten voor hun klanten. Dit ligt wel in lijn met de berichten in Nederland: onlangs meldde het Nederlandse Autotelex dat leasemaatschappijen in de knel kunnen komen door de devaluatie van hun restwaarden.

Vlootomvang krimpt, OV krijgt klappen

Van de leveranciers verwacht 69 procent dat de klanten de vloot dit jaar in omvang zal reduceren. Daarbij verwacht de helft dat de elektrificatie van de vloot wordt vertraagd; 17 procent verwacht juist een acceleratie. Voor de lange termijn verwachten de inkopers zelf dat de vlootomvang stabiel blijft.Abonnees kunnen het onderzoek downloaden in de Automotive Kennisbank.

Op langere termijn verwachten zowel inkopers als leveranciers veranderingen in mobiliteitsvraag. Van de inkopers verwacht 40 procent dat autodelen minder wordt; bij leveranciers is dat 50 procent. Slechts een minderheid van respectievelijk 27 en 25 procent verwacht juist een toename. Het OV lijkt de hardste klappen te krijgen: onder de inkopers verwacht 52 procent dat hier minder gebruik van wordt gemaakt, onder de leveranciers is dat 62 procent.

En thuiswerken stijgt volgens meer dan 90 procent in beide groepen. Ook de fiets kan op een groei rekenen, van 58 procent volgens inkopers en 68 procent volgens leveranciers die deelnamen aan het onderzoek van Fleet Europe.

Stopzetten

Bekijk hieronder een interview met Paul Harms, directeur van leasemaatschappij Mobility Service Nederland. Ook hij verwacht dat veel nieuwe initiatieven met betrekking tot deelvervoer en autonoom rijden worden stopgezet.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Onderzoek: Driekwart leveranciers adviseert leasecontracten te verlengen | Automotive Online

Onderzoek: Driekwart leveranciers adviseert leasecontracten te verlengen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Zowel onder auto-inkopers als leveranciers ondervindt de overgrote meerderheid (90 procent) de impact van de coronacrisis op hun werk. Dat blijkt uit een onderzoek van Fleet Europe, waarin ook Automotives zusterblad Fleet&Mobility participeerde. 

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 600 respondenten, waarvan 40 procent inkopers en 60 procent toeleveranciers zoals leasemaatschappijen en auto-importeurs, uit 38 verschillende landen wereldwijd. Onder beide groepen zegt meer dan 90 procent te verwachten dat hun bedrijf goed uit de crisis komt.

Uit de steekproef blijkt een groot effect op autoleasing. Zo adviseert driekwart van de leveranciers aan zijn klanten om de leasecontracten te verlengen in plaats van nieuwe auto’s in te zetten. Van de inkopers zegt 42 procent nu geen auto’s in te kopen en de leasecontracten te verlengen.Lees ook: Auto’s komen bij leasemaatschappijen even niet op de eerste plaats.

Verder zegt 42 procent van de fleetmanagers te verwachten dat de total cost of ownership (TCO) van hun vloot dit jaar zal dalen. 56 procent verwacht dat de restwaarden zullen dalen. Onder de leveranciers verwacht 58 procent een daling van de restwaarden en 44 procent een daling van de totale autokosten voor hun klanten. Dit ligt wel in lijn met de berichten in Nederland: onlangs meldde het Nederlandse Autotelex dat leasemaatschappijen in de knel kunnen komen door de devaluatie van hun restwaarden.

Vlootomvang krimpt, OV krijgt klappen

Van de leveranciers verwacht 69 procent dat de klanten de vloot dit jaar in omvang zal reduceren. Daarbij verwacht de helft dat de elektrificatie van de vloot wordt vertraagd; 17 procent verwacht juist een acceleratie. Voor de lange termijn verwachten de inkopers zelf dat de vlootomvang stabiel blijft.Abonnees kunnen het onderzoek downloaden in de Automotive Kennisbank.

Op langere termijn verwachten zowel inkopers als leveranciers veranderingen in mobiliteitsvraag. Van de inkopers verwacht 40 procent dat autodelen minder wordt; bij leveranciers is dat 50 procent. Slechts een minderheid van respectievelijk 27 en 25 procent verwacht juist een toename. Het OV lijkt de hardste klappen te krijgen: onder de inkopers verwacht 52 procent dat hier minder gebruik van wordt gemaakt, onder de leveranciers is dat 62 procent.

En thuiswerken stijgt volgens meer dan 90 procent in beide groepen. Ook de fiets kan op een groei rekenen, van 58 procent volgens inkopers en 68 procent volgens leveranciers die deelnamen aan het onderzoek van Fleet Europe.

Stopzetten

Bekijk hieronder een interview met Paul Harms, directeur van leasemaatschappij Mobility Service Nederland. Ook hij verwacht dat veel nieuwe initiatieven met betrekking tot deelvervoer en autonoom rijden worden stopgezet.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.