Onderzoek: Elektrische auto’s gaan banen kosten

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Overgang naar EV's kost banen, vreest Acea (Foto: Acea)

Volgens onderzoeksbureau FTI Consulting onderschat de Europese Commissie de negatieve impact van de komst van EV’s op de werkgelegenheid. In een vandaag gepubliceerd rapport wijzen de onderzoekers erop dat de transformatie naar elektrische auto’s ernstige en structurele gevolgen zal hebben op de gehele bedrijfskolom in de autobranche. FTI voerde het onderzoek uit in opdracht van Acea.

“De Europese industrie moet in een beheersbaar tempo veranderen, waarbij bescherming van de werkgelegenheid op de lange termijn niet uit het oog verloren mag worden”, aldus secretaris generaal Erik Jonnaert van fabrikantenorganisatie Acea. Het rapport is vandaag gepubliceerd, een week voordat het Europees Parlement gaat stemmen over nieuwe, toekomstige CO2-doelstellingen voor personenauto’s en bestelauto’s. Acea gaf in augustus aan dat het praktisch onmogelijk is om snel genoeg de laadinfrastructuur uit te breiden. KPMG meldde eerder dat de Europese werkgelegenheid in de autobranche onder druk komt te staan door de snelle opkomst van EV’s in China. Lees hier hoe China fabrikant en consument stimuleert om over te stappen op EV’s.

Krimp 

De omschakeling naar de productie van EV’s, zou volgens toeleveranciers zorgen voor een productiedaling van naar schatting 38 procent van het aantal onderdelen en componenten. Volgens FTI leidt dit tot een krimp in het aantal arbeidskrachten in de productiesector. Nu is de auto-industrie in Europa nog goed voor zo’n 11 procent van de totale werkgelegenheid in fabrieken. In sommige regio’s ligt dat percentage op 20 procent, zoals bijvoorbeeld in Hongarije, Roemenië, Zweden, Italië, Slovenië, Duitsland en Engeland.

Ook wijst de FTI erop dat de productie van EV’s andere vaardigheden en competenties eist van werknemers. Bij eerdere gelegenheden liet EU-commissaris Elzbieta Bienkovska nog weten niet bang te zijn dat de overgang naar EV’s banen gaat kosten. Volgens Bovag gaat EV voor een forse omzetdaling in de werkplaats zorgen, zo bleek eerder dit jaar uit een onderzoek dat de brancheverening liet doen. 

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven riep vorig week nog dat alle autoverkopers in ons land zouden moeten worden bijgeschoold om de verkoop van EV’s te stimuleren. Zij reageerde hiermee op Kamervragen naar aanleiding van een artikel in het AD, waarin werd gesuggereerd dat de branche bewust de verkoop van elektrische auto’s zou tegenwerken omdat EV’s tot minder omzet in de werkplaats zorgen.

Onderzoek: Elektrische auto’s gaan banen kosten | Automotive Online

Onderzoek: Elektrische auto’s gaan banen kosten

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Overgang naar EV's kost banen, vreest Acea (Foto: Acea)

Volgens onderzoeksbureau FTI Consulting onderschat de Europese Commissie de negatieve impact van de komst van EV’s op de werkgelegenheid. In een vandaag gepubliceerd rapport wijzen de onderzoekers erop dat de transformatie naar elektrische auto’s ernstige en structurele gevolgen zal hebben op de gehele bedrijfskolom in de autobranche. FTI voerde het onderzoek uit in opdracht van Acea.

“De Europese industrie moet in een beheersbaar tempo veranderen, waarbij bescherming van de werkgelegenheid op de lange termijn niet uit het oog verloren mag worden”, aldus secretaris generaal Erik Jonnaert van fabrikantenorganisatie Acea. Het rapport is vandaag gepubliceerd, een week voordat het Europees Parlement gaat stemmen over nieuwe, toekomstige CO2-doelstellingen voor personenauto’s en bestelauto’s. Acea gaf in augustus aan dat het praktisch onmogelijk is om snel genoeg de laadinfrastructuur uit te breiden. KPMG meldde eerder dat de Europese werkgelegenheid in de autobranche onder druk komt te staan door de snelle opkomst van EV’s in China. Lees hier hoe China fabrikant en consument stimuleert om over te stappen op EV’s.

Krimp 

De omschakeling naar de productie van EV’s, zou volgens toeleveranciers zorgen voor een productiedaling van naar schatting 38 procent van het aantal onderdelen en componenten. Volgens FTI leidt dit tot een krimp in het aantal arbeidskrachten in de productiesector. Nu is de auto-industrie in Europa nog goed voor zo’n 11 procent van de totale werkgelegenheid in fabrieken. In sommige regio’s ligt dat percentage op 20 procent, zoals bijvoorbeeld in Hongarije, Roemenië, Zweden, Italië, Slovenië, Duitsland en Engeland.

Ook wijst de FTI erop dat de productie van EV’s andere vaardigheden en competenties eist van werknemers. Bij eerdere gelegenheden liet EU-commissaris Elzbieta Bienkovska nog weten niet bang te zijn dat de overgang naar EV’s banen gaat kosten. Volgens Bovag gaat EV voor een forse omzetdaling in de werkplaats zorgen, zo bleek eerder dit jaar uit een onderzoek dat de brancheverening liet doen. 

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven riep vorig week nog dat alle autoverkopers in ons land zouden moeten worden bijgeschoold om de verkoop van EV’s te stimuleren. Zij reageerde hiermee op Kamervragen naar aanleiding van een artikel in het AD, waarin werd gesuggereerd dat de branche bewust de verkoop van elektrische auto’s zou tegenwerken omdat EV’s tot minder omzet in de werkplaats zorgen.