Internationale Remarketingassociatie mengt zich in strijd om data
Cara, de internationale lobbyclub voor remarketingbedrijven, gaat zich mengen in de strijd om de vrije beschikbaarheid van voertuigdata. Dat vertelde voorzitter Wolfgang Reinhold tijdens de Remarketing Summit, dat gisteren plaatsvond in de Portugese badplaats Estoril.
Cara telt inmiddels 38 leden uit diverse Europese landen, allen leverancier van producten en diensten op het gebied van car remarketing. In Nederland zijn onder andere VWE, Leaseplan en Koopman lid. “Voor de ontwikkeling van de producten en diensten van onze leden is de beschikbaarheid van de data uit de connected car van essentieel belang”, aldus Reinhold. “We zien nu echter dat autofabrikanten obstructie plegen en andere spelers in mobiliteit lastig toegang krijgen tot voertuiginformatie. Europese wetgeving moet mogelijk maken dat andere partijen dan alleen de autofabrikant data vrij en eenvoudig kunnen gebruiken. Deze markt moet openstaan voor concurrentie”, vindt Reinhold.
Geen kans
Europese brancheverenigingen in de universele aftermarket, zoals Figiefa en Cecra, strijden al langer voor vrije toegang tot voertuigdata. “Wij sluiten ons graag bij hen aan omdat die voertuiginformatie essentieel is voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten op het gebied van internationale remarketing. Als wij geen toegang hebben tot de connected car, maken we geen kans meer”, aldus Reinhold, die tegenwoordig zelfstandig adviseur is en in die hoedanigheid is verbonden aan BCA.