‘Amerikaanse OEM’s moeten data delen met garages, hacks niet aan de orde’

Voertuigdata • Met het delen van data is er geen veiligheidsrisico, mits er gebruik wordt gemaakt van draadloze technologie met een kort bereik.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(foto: Shutterstock)

De Amerikaanse veiligheidsautoriteit verklaarde dinsdag dat autofabrikanten moeten voldoen aan de wet in Massachusetts om voertuigdata beschikbaar te stellen aan garagebedrijven. De OEM’s wilden de data niet beschikbaar stellen omdat het veiligheidsrisico’s met zich mee zou brengen. Dat meldt persbureau Reuters.

De auto’s zouden volgens de fabrikanten kwetsbaar worden voor hacks. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ondersteunde deze claim in eerste instantie en stelde dat hackers de voertuigen zouden kunnen manipuleren in stuurrichting, remmen en andere cruciale veiligheidsfuncties.

De Amerikaanse veiligheidsautoriteit ziet nu echter minder risico’s. Autofabrikanten kunnen volgens de organisatie veilig hun diagnosedata delen met het onafhankelijke onderhoudskanaal, mits zij gebruikmaken van draadloze technologie met een kort bereik.

De NHTSA stelt nu dat autofabrikanten alsnog moeten voldoen aan de staatswet. De Alliance for Automotive Innovation, een handelsvereniging die grote autofabrikanten vertegenwoordigt, waaronder General Motors , Toyota Motor en Volkswagen, onthoudt zich van commentaar, maar betoogde eerder dat de staatswet fabrikanten zou verplichten ‘essentiële bescherming tegen cybercriminaliteit uit hun voertuigen te verwijderen’.

De staatswet is na een referendum in het leven geroepen om consumenten de mogelijkheid te geven om reparaties uit te voeren buiten de dealers om.

Europese wetgeving

Ook in Europa komt wetgeving over het delen van voertuigdata. Zo stemde het Europees Parlement in maart in met de Data Act die de toegang tot boordcomputers moet gaan reguleren. De data moet net als in de Amerikaanse staatswet gedeeld worden met onafhankelijke garagebedrijven. De nieuwe wetgeving kan volgens het EP leiden tot lagere prijzen voor aftersalesdiensten en voertuigreparatie. Bovendien wordt het midden- en kleinbedrijf door de wet beschermd tegen oneerlijke contracten en wordt hun onderhandelingspositie versterkt.

Volgens automotive toeleveranciers, verenigd in Clepa, is de Data Act niet voldoende en leidt het niet tot eerlijke concurrentie.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Amerikaanse OEM’s moeten data delen met garages, hacks niet aan de orde’ | Automotive Online

‘Amerikaanse OEM’s moeten data delen met garages, hacks niet aan de orde’

Voertuigdata • Met het delen van data is er geen veiligheidsrisico, mits er gebruik wordt gemaakt van draadloze technologie met een kort bereik.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(foto: Shutterstock)

De Amerikaanse veiligheidsautoriteit verklaarde dinsdag dat autofabrikanten moeten voldoen aan de wet in Massachusetts om voertuigdata beschikbaar te stellen aan garagebedrijven. De OEM’s wilden de data niet beschikbaar stellen omdat het veiligheidsrisico’s met zich mee zou brengen. Dat meldt persbureau Reuters.

De auto’s zouden volgens de fabrikanten kwetsbaar worden voor hacks. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ondersteunde deze claim in eerste instantie en stelde dat hackers de voertuigen zouden kunnen manipuleren in stuurrichting, remmen en andere cruciale veiligheidsfuncties.

De Amerikaanse veiligheidsautoriteit ziet nu echter minder risico’s. Autofabrikanten kunnen volgens de organisatie veilig hun diagnosedata delen met het onafhankelijke onderhoudskanaal, mits zij gebruikmaken van draadloze technologie met een kort bereik.

De NHTSA stelt nu dat autofabrikanten alsnog moeten voldoen aan de staatswet. De Alliance for Automotive Innovation, een handelsvereniging die grote autofabrikanten vertegenwoordigt, waaronder General Motors , Toyota Motor en Volkswagen, onthoudt zich van commentaar, maar betoogde eerder dat de staatswet fabrikanten zou verplichten ‘essentiële bescherming tegen cybercriminaliteit uit hun voertuigen te verwijderen’.

De staatswet is na een referendum in het leven geroepen om consumenten de mogelijkheid te geven om reparaties uit te voeren buiten de dealers om.

Europese wetgeving

Ook in Europa komt wetgeving over het delen van voertuigdata. Zo stemde het Europees Parlement in maart in met de Data Act die de toegang tot boordcomputers moet gaan reguleren. De data moet net als in de Amerikaanse staatswet gedeeld worden met onafhankelijke garagebedrijven. De nieuwe wetgeving kan volgens het EP leiden tot lagere prijzen voor aftersalesdiensten en voertuigreparatie. Bovendien wordt het midden- en kleinbedrijf door de wet beschermd tegen oneerlijke contracten en wordt hun onderhandelingspositie versterkt.

Volgens automotive toeleveranciers, verenigd in Clepa, is de Data Act niet voldoende en leidt het niet tot eerlijke concurrentie.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.