Branche: Laat EV-subsidieregeling voor particulieren ongemoeid

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Stientje van Veldhoven, staatssecretartis van IenW, krijgt een brandbrief van de branche over de subsidieregeling voor EV's. (Foto: Ministerie van IenW)

Het zogeheten Formule E-team (FET) roept Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, op om de subsidieregeling voor elektrische auto’s voor 2020 en de jaren daarna ongemoeid te laten. In de Tweede Kamer gaan nu stemmen op om de regeling te versoberen. In een brandbrief roept het FET op om dit vooral niet te doen. Behalve Bovag, zijn bijvoorbeeld ook de ANWB, Vereniging Elektrische Rijders (VER), VNA en RAI Vereniging bij het FET aangesloten.

Het FET heeft de brandbrief gestuurd, omdat wordt gevreesd dat eventuele wijzigingen in de regeling leiden tot onzekerheid bij consumenten en een lager beschikbaar budget. En, zo stelt de branche: juist nu de sector zo hard wordt getroffen door de coronacrisis, kan het de steun in de rug goed gebruiken. 

Lege subsidiepot 

Particulieren kunnen sinds 1 juli 2020 4 duizend euro subsidie krijgen op de aanschaf of lease van een elektrische auto. Het budget voor de deze regeling bedroeg 10 miljoen euro (goed voor 2.500 EV’s) en was 35 dagen na de opening van het loket op. Wie nog dit jaar een EV koopt, kan gebruik maken van de doorschuifregeling en vanaf januari 2021 aanspraak maken op het budget voor volgend jaar.

In de Tweede Kamer gaan bij coalitiepartijen CDA en VVD stemmen op om de regeling te versoberen. Ook staat de doorschuifregeling op de tocht. Als die gaat verdwijnen, dan zal het vanaf dat moment niet langer mogelijk zijn om in enig jaar een elektrische auto aan te schaffen en in aanmerking te komen voor de subsidiepot van het jaar erna, zo schrijft het FET in de brandbrief.

Een ander probleem is, volgens het FET, dat particulieren de subsidie ontvangen, verspreid over 48 maanden. Wie dit jaar een leasecontract aangaat, krijgt in 2020 dus een klein deel van het subsidiebedrag. De rest van het budget vloeit terug naar de staatskas; 4 duizend euro min de uitgekeerde maandbedragen in 2020). Daardoor kan niet het hele subsidiebudget over de jaren heen voor elektrische auto’s worden gebruikt en dreigen nieuwe aanvragers achter het net te vissen, zo staat in de brandbrief.

  

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Branche: Laat EV-subsidieregeling voor particulieren ongemoeid | Automotive Online

Branche: Laat EV-subsidieregeling voor particulieren ongemoeid

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Stientje van Veldhoven, staatssecretartis van IenW, krijgt een brandbrief van de branche over de subsidieregeling voor EV's. (Foto: Ministerie van IenW)

Het zogeheten Formule E-team (FET) roept Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, op om de subsidieregeling voor elektrische auto’s voor 2020 en de jaren daarna ongemoeid te laten. In de Tweede Kamer gaan nu stemmen op om de regeling te versoberen. In een brandbrief roept het FET op om dit vooral niet te doen. Behalve Bovag, zijn bijvoorbeeld ook de ANWB, Vereniging Elektrische Rijders (VER), VNA en RAI Vereniging bij het FET aangesloten.

Het FET heeft de brandbrief gestuurd, omdat wordt gevreesd dat eventuele wijzigingen in de regeling leiden tot onzekerheid bij consumenten en een lager beschikbaar budget. En, zo stelt de branche: juist nu de sector zo hard wordt getroffen door de coronacrisis, kan het de steun in de rug goed gebruiken. 

Lege subsidiepot 

Particulieren kunnen sinds 1 juli 2020 4 duizend euro subsidie krijgen op de aanschaf of lease van een elektrische auto. Het budget voor de deze regeling bedroeg 10 miljoen euro (goed voor 2.500 EV’s) en was 35 dagen na de opening van het loket op. Wie nog dit jaar een EV koopt, kan gebruik maken van de doorschuifregeling en vanaf januari 2021 aanspraak maken op het budget voor volgend jaar.

In de Tweede Kamer gaan bij coalitiepartijen CDA en VVD stemmen op om de regeling te versoberen. Ook staat de doorschuifregeling op de tocht. Als die gaat verdwijnen, dan zal het vanaf dat moment niet langer mogelijk zijn om in enig jaar een elektrische auto aan te schaffen en in aanmerking te komen voor de subsidiepot van het jaar erna, zo schrijft het FET in de brandbrief.

Een ander probleem is, volgens het FET, dat particulieren de subsidie ontvangen, verspreid over 48 maanden. Wie dit jaar een leasecontract aangaat, krijgt in 2020 dus een klein deel van het subsidiebedrag. De rest van het budget vloeit terug naar de staatskas; 4 duizend euro min de uitgekeerde maandbedragen in 2020). Daardoor kan niet het hele subsidiebudget over de jaren heen voor elektrische auto’s worden gebruikt en dreigen nieuwe aanvragers achter het net te vissen, zo staat in de brandbrief.

  

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.