Achtergrond | Stern en Hedin naarstig op zoek naar marge

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Hedin en Stern denken samen een rendementsverbetering te kunnen realiseren. (Foto: Shutterstock)

Een fusie van Stern en het Zweedse Hedin Automotive zou een bedrijf opleveren dat rond de tiende plek in de lijst van grootste Europese retailers komt te staan. Een lijst die wordt aangevoerd door Emil Frey (13,5 miljard euro omzet). Maar grootte zegt weinig over winstgevendheid. Opgeteld realiseerden Stern en Hedin in 2018 iets meer dan 2 miljoen euro winst, op een omzet van ruim drie miljard. Stelt een fusie Stern en Hedin in staat om hun winstmarges te vergroten? “Hedin moet nog bewijzen dat het in staat is om te profiteren van schaalvergroting”, zegt NIBC-analist Edwin de Jong.

Maar de eerste – en vooralsnog belangrijkste vraag – is of de fusie kans van slagen heeft. Volgens ingewijden heeft topman Henk van der Kwast zijn huiswerk goed gedaan en zijn belangrijkste stakeholders geïnformeerd (vandaar dat een aankondiging niet kon uitblijven). Naast een paar grootaandeelhouders zijn het vooral de importeurs en financiers die akkoord moeten gaan. Bij de aandeelhouders en financiers lijken er geen grote obstakels te zijn.

Kerncijfers  Stern Hedin 
Omzet 2018  1,1 miljard  2,35 miljard 
Bedrijfsresultaat 2018 7,2 miljoen  21,7 miljoen 
Nettowinst 2018 0,5 miljoen  1,6 miljoen 
Eigen vermogen 2018 155 miljoen 184 miljoen
Balanstotaal 2018 675 miljoen 1,02 miljard
Medewerkers  1.950  4.000 
Vestigingen 50 125

Bron: jaarverslagen Stern, Hedin. Bewerking Automotive.

De importeurs hebben naar het lijkt juridisch geen mogelijkheden om de fusie tegen te houden. Desgevraagd laten ze weten vooralsnog geen commentaar te willen geven op het nieuws. Ze willen eerst weten of de onderhandelingen wat gaan opleveren. Conclusie: Van der Kwast speelt hoog spel – want Hedin lijkt zijn beste kans om het bedrijf in zijn geheel ergens onder te brengen – maar heeft de voorbereiding met goed gevolg afgerond.

Zweden zonder Volvo

Een bijzondere situatie betreft het Volvo-dealerschap. Hedin, hoewel Zweeds, voert het merk nog niet. Wat opvallend is gezien de omvang van het bedrijf. Onbekend is waarom het bedrijf geen Volvo voert en of de van oorsprong Zweedse autofabrikant (inmiddels onderdeel van Geely) bezwaren zou kunnen hebben tegen de fusie. In Nederland is het al jaren beleid dat Volvo geen nieuwe toetreders in het netwerk accepteert. Dat frustreert de dealers die hun bedrijf willen verkopen in hoge mate, want het beperkt hun opties. Het lijkt erop dat Volvo deze fusie echter te accepteren heeft omdat Stern het merk in Nederland al voert en technisch gezien er geen nieuwe eigenaar (of zelfs directeur) zal komen. Mocht Volvo Hedin niet in zijn netwerk willen, dan heeft het toch wel mogelijkheden om dat te realiseren, stellen branchedeskundigen. Volvo Nederland onthoudt zich vooralsnog van commentaar. Ook bij Daimler zou de fusie gevoelig kunnen liggen: Hedin is sterk met het merk vertegenwoordigd in België en de nieuwe constellatie zou derhalve een groot Benelux-aandeel krijgen. Daimler meldt eerst de meer gedetailleerde plannen af te wachten.

Fusie of overname?

Gezien de grootte van Hedin lijkt er meer sprake van een overname dan een fusie. Stern meldt in een reactie dat anders te zien. “Gisteren hebben we aangekondigd een fusie te onderzoeken en dat de intentie is de notering aan de Amsterdam Euronext te behouden. Daarmee zijn we heel transparant naar de markt toe”, aldus directeur communicatie Bastiaan Geurts. Over hoe een transactie eruit zou kunnen komen te zien, kan Geurts nog niet veel melden. “De komende periode worden mogelijkheden verder uitgewerkt. Het is nog te vroeg om te speculeren en heel precies te zijn.”

Het aandeel Stern staat 24 uur na de aankondiging tien procent hoger op €15,30. Dat is nog steeds fors lager dan de gemiddelde koers in de afgelopen jaren. Is dit dan wel het juiste moment voor een fusie? “Het belang van de onderneming staat voorop in alles wat we dagelijks doen. Bij de afwegingen die we daarin maken is de beurskoers zeker niet het enige element dat we meenemen.”

De importeurs zullen beseffen dat er voor Stern een partner gevonden moet worden om de continuïteit te kunnen garanderen. De fusie is een delicate aangelegenheid tussen twee bedrijven waar het resultaat achterblijft. Stern kent wel een opgaande lijn, mede dankzij de verkoop van een aantal parels zoals de leasetak, maar is net als dat van Hedin nog lang niet op het beoogde niveau. Hedin maakte in 2016 nog ruim 80 miljoen euro winst op een omzet van 1,1 miljard, maar zag die winst – naar eigen zeggen als gevolg van hoge overnamekosten – bijna helemaal verdampen. In 2018 kwam de nettowinst van het hele concern (waarvan automotive wel het leeuwendeel is) uit op 1,5 miljoen euro, op een omzet van 2,35 miljard euro. De overnamemachine van Hedin draaide echter ook in 2019 op volle kracht verder – bijvoorbeeld in België.

Leidende partij

Gezien de omzetten en winstgevendheid van beide bedrijven zou Hedin in het fusiebedrijf logischerwijs de leidende partij zijn. Voor het Zweedse bedrijf dé manier om zonder enorme investeringen een grote omzetgroei te kunnen realiseren. Wat Hedin precies onderbrengt in het fusiebedrijf is nog niet duidelijk. Stern rept in het persbericht over Hedin Automotive, maar dat omvat volgens een presentatie van Hedin uit 2019, slechts enkele bv’s. Navraag bij Stern leert dat Hedin Automotive de naam wordt van een nieuw bedrijf waarin alle automotive activiteiten worden gehangen. Het Zweedse bedrijf heeft ook een fors aandeel in Pendragon (12%), de verlieslatende dealergigant uit het VK – en het vierde grootste dealerbedrijf van Europa. Of dat belang ook onderdeel is van de fusie, is nog onbekend.

Gestretchte balans

De belangrijkste vraag blijft echter of een fusie beide bedrijven gaat helpen aan een gezonde toekomst met een acceptabel rendement. Edwin de Jong, analist van zakenbank NIBC (dat niet bij de deal betrokken is) ziet meer positieve dan negatieve kanten aan een fusie. “Door de beursnotering kan Hedin zijn agressieve groeistrategie gemakkelijker financieren, bijvoorbeeld door de uitgifte van nieuwe aandelen.” Maar vooral het schaalvoordeel zou het bedrijf moeten helpen. “Enerzijds heeft het bedrijf steeds meer inkoopkracht en kan het een vuist maken tegen de OEM’s. Anderzijds is schaal ook nodig om te kunnen overleven. De markt verandert enorm snel maar niemand weet precies welke richting op. Dan kun je beter maar groot zijn.”

De Jong ziet ook wel risico’s. “Die zitten vooral in de executie. Beide bedrijven hebben problemen hun winstgevendheid op orde te krijgen. Bij Stern heb ik het gevoel dat het de goede kant op gaat, maar van Hedin weet ik dat niet. Het moet nog blijken of Hedin in staat is een bedrijf van de omvang die het nu heeft goed te kunnen managen. Daarbij heeft het een behoorlijk gestretchte balans, met relatief weinig eigen vermogen. Dus buffers om tegenslagen op te vangen, zijn niet ruim voorhanden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Achtergrond | Stern en Hedin naarstig op zoek naar marge | Automotive Online

Achtergrond | Stern en Hedin naarstig op zoek naar marge

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Hedin en Stern denken samen een rendementsverbetering te kunnen realiseren. (Foto: Shutterstock)

Een fusie van Stern en het Zweedse Hedin Automotive zou een bedrijf opleveren dat rond de tiende plek in de lijst van grootste Europese retailers komt te staan. Een lijst die wordt aangevoerd door Emil Frey (13,5 miljard euro omzet). Maar grootte zegt weinig over winstgevendheid. Opgeteld realiseerden Stern en Hedin in 2018 iets meer dan 2 miljoen euro winst, op een omzet van ruim drie miljard. Stelt een fusie Stern en Hedin in staat om hun winstmarges te vergroten? “Hedin moet nog bewijzen dat het in staat is om te profiteren van schaalvergroting”, zegt NIBC-analist Edwin de Jong.

Maar de eerste – en vooralsnog belangrijkste vraag – is of de fusie kans van slagen heeft. Volgens ingewijden heeft topman Henk van der Kwast zijn huiswerk goed gedaan en zijn belangrijkste stakeholders geïnformeerd (vandaar dat een aankondiging niet kon uitblijven). Naast een paar grootaandeelhouders zijn het vooral de importeurs en financiers die akkoord moeten gaan. Bij de aandeelhouders en financiers lijken er geen grote obstakels te zijn.

Kerncijfers  Stern Hedin 
Omzet 2018  1,1 miljard  2,35 miljard 
Bedrijfsresultaat 2018 7,2 miljoen  21,7 miljoen 
Nettowinst 2018 0,5 miljoen  1,6 miljoen 
Eigen vermogen 2018 155 miljoen 184 miljoen
Balanstotaal 2018 675 miljoen 1,02 miljard
Medewerkers  1.950  4.000 
Vestigingen 50 125

Bron: jaarverslagen Stern, Hedin. Bewerking Automotive.

De importeurs hebben naar het lijkt juridisch geen mogelijkheden om de fusie tegen te houden. Desgevraagd laten ze weten vooralsnog geen commentaar te willen geven op het nieuws. Ze willen eerst weten of de onderhandelingen wat gaan opleveren. Conclusie: Van der Kwast speelt hoog spel – want Hedin lijkt zijn beste kans om het bedrijf in zijn geheel ergens onder te brengen – maar heeft de voorbereiding met goed gevolg afgerond.

Zweden zonder Volvo

Een bijzondere situatie betreft het Volvo-dealerschap. Hedin, hoewel Zweeds, voert het merk nog niet. Wat opvallend is gezien de omvang van het bedrijf. Onbekend is waarom het bedrijf geen Volvo voert en of de van oorsprong Zweedse autofabrikant (inmiddels onderdeel van Geely) bezwaren zou kunnen hebben tegen de fusie. In Nederland is het al jaren beleid dat Volvo geen nieuwe toetreders in het netwerk accepteert. Dat frustreert de dealers die hun bedrijf willen verkopen in hoge mate, want het beperkt hun opties. Het lijkt erop dat Volvo deze fusie echter te accepteren heeft omdat Stern het merk in Nederland al voert en technisch gezien er geen nieuwe eigenaar (of zelfs directeur) zal komen. Mocht Volvo Hedin niet in zijn netwerk willen, dan heeft het toch wel mogelijkheden om dat te realiseren, stellen branchedeskundigen. Volvo Nederland onthoudt zich vooralsnog van commentaar. Ook bij Daimler zou de fusie gevoelig kunnen liggen: Hedin is sterk met het merk vertegenwoordigd in België en de nieuwe constellatie zou derhalve een groot Benelux-aandeel krijgen. Daimler meldt eerst de meer gedetailleerde plannen af te wachten.

Fusie of overname?

Gezien de grootte van Hedin lijkt er meer sprake van een overname dan een fusie. Stern meldt in een reactie dat anders te zien. “Gisteren hebben we aangekondigd een fusie te onderzoeken en dat de intentie is de notering aan de Amsterdam Euronext te behouden. Daarmee zijn we heel transparant naar de markt toe”, aldus directeur communicatie Bastiaan Geurts. Over hoe een transactie eruit zou kunnen komen te zien, kan Geurts nog niet veel melden. “De komende periode worden mogelijkheden verder uitgewerkt. Het is nog te vroeg om te speculeren en heel precies te zijn.”

Het aandeel Stern staat 24 uur na de aankondiging tien procent hoger op €15,30. Dat is nog steeds fors lager dan de gemiddelde koers in de afgelopen jaren. Is dit dan wel het juiste moment voor een fusie? “Het belang van de onderneming staat voorop in alles wat we dagelijks doen. Bij de afwegingen die we daarin maken is de beurskoers zeker niet het enige element dat we meenemen.”

De importeurs zullen beseffen dat er voor Stern een partner gevonden moet worden om de continuïteit te kunnen garanderen. De fusie is een delicate aangelegenheid tussen twee bedrijven waar het resultaat achterblijft. Stern kent wel een opgaande lijn, mede dankzij de verkoop van een aantal parels zoals de leasetak, maar is net als dat van Hedin nog lang niet op het beoogde niveau. Hedin maakte in 2016 nog ruim 80 miljoen euro winst op een omzet van 1,1 miljard, maar zag die winst – naar eigen zeggen als gevolg van hoge overnamekosten – bijna helemaal verdampen. In 2018 kwam de nettowinst van het hele concern (waarvan automotive wel het leeuwendeel is) uit op 1,5 miljoen euro, op een omzet van 2,35 miljard euro. De overnamemachine van Hedin draaide echter ook in 2019 op volle kracht verder – bijvoorbeeld in België.

Leidende partij

Gezien de omzetten en winstgevendheid van beide bedrijven zou Hedin in het fusiebedrijf logischerwijs de leidende partij zijn. Voor het Zweedse bedrijf dé manier om zonder enorme investeringen een grote omzetgroei te kunnen realiseren. Wat Hedin precies onderbrengt in het fusiebedrijf is nog niet duidelijk. Stern rept in het persbericht over Hedin Automotive, maar dat omvat volgens een presentatie van Hedin uit 2019, slechts enkele bv’s. Navraag bij Stern leert dat Hedin Automotive de naam wordt van een nieuw bedrijf waarin alle automotive activiteiten worden gehangen. Het Zweedse bedrijf heeft ook een fors aandeel in Pendragon (12%), de verlieslatende dealergigant uit het VK – en het vierde grootste dealerbedrijf van Europa. Of dat belang ook onderdeel is van de fusie, is nog onbekend.

Gestretchte balans

De belangrijkste vraag blijft echter of een fusie beide bedrijven gaat helpen aan een gezonde toekomst met een acceptabel rendement. Edwin de Jong, analist van zakenbank NIBC (dat niet bij de deal betrokken is) ziet meer positieve dan negatieve kanten aan een fusie. “Door de beursnotering kan Hedin zijn agressieve groeistrategie gemakkelijker financieren, bijvoorbeeld door de uitgifte van nieuwe aandelen.” Maar vooral het schaalvoordeel zou het bedrijf moeten helpen. “Enerzijds heeft het bedrijf steeds meer inkoopkracht en kan het een vuist maken tegen de OEM’s. Anderzijds is schaal ook nodig om te kunnen overleven. De markt verandert enorm snel maar niemand weet precies welke richting op. Dan kun je beter maar groot zijn.”

De Jong ziet ook wel risico’s. “Die zitten vooral in de executie. Beide bedrijven hebben problemen hun winstgevendheid op orde te krijgen. Bij Stern heb ik het gevoel dat het de goede kant op gaat, maar van Hedin weet ik dat niet. Het moet nog blijken of Hedin in staat is een bedrijf van de omvang die het nu heeft goed te kunnen managen. Daarbij heeft het een behoorlijk gestretchte balans, met relatief weinig eigen vermogen. Dus buffers om tegenslagen op te vangen, zijn niet ruim voorhanden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.