Exportsector vreest problemen bij nieuwe kentekencard

Redactie Redactie
• Laatste update:

Remarketing
Dat bleek gisteren op een bijeenkomst van specialisten tijdens de tweede Remarketing Lounge van dit jaar in hotel Van der Valk Almere. De organisatie had projectmanager Herman Mulder van de RDW uitgenodigd om de stand van zaken rond de invoering van het nieuwe kenteken te presenteren. Dat leidde tot een geanimeerde discussie met de 74 aanwezige remarketingprofessionals.

Bottleneck
De belangrijkste bottleneck is dat in de nieuwe situatie vrijwel alle processen elektronisch worden afgehandeld om papierwerk te voorkomen en de fraudegevoeligheid terug te dringen. Het gevolg is dat kopers van een auto bij aflevering geen fysiek kentekenbewijs meer mee krijgen, maar dat de kentekencard met daarop de voertuig-, en tenaamstellingsgegevens later door de RDW per post wordt toegestuurd.

Investeringen
De verwachting is echter dat buitenlandse kopers in de praktijk geen genoegen nemen met een elektronische registratie van de overschrijving en een papieren exportverklaring, maar direct ter plekke het fysieke kentekenbewijs willen meekrijgen. Voor een kentekenproductie op elke exportlocatie zouden de investeringen echter veel te hoog zijn. En een papieren substituut is geen optie om veiligheidsredenen. Het probleem ontstaat vooral als een voertuig op een dag meerdere keren wordt doorverhandeld. Door het ontbreken van een op locatie afdrukbaar kentekendeel 1b is de houderschapsgeschiedenis dan niet meer te volgen via het kentekenbewijs.

Eucaris
De RDW is daarom een lobby gestart om er voor te zorgen dat diensten in andere EU-landen verplicht worden om bij herinschrijving van een auto via de Europese centrale kentekendatabase Eucaris te controleren of dit voertuig in Nederland voor export is aangemeld. “Daarmee zou een van de twee problemen zijn opgelost, omdat een voertuig alleen voor export kan worden aangemeld door de rechtmatige eigenaar door de combinatie van kentekenkaart én de tenaamstellingscode”, aldus Mulder. ”Door daar bovenop Eucaris leidend te laten zijn bij herinschrijvingen binnen de EU vervalt de afhankelijkheid van een te overleggen kentekenbewijs en lost het geschetste probleem zich vanzelf op.”
Een ander onderwerp waar de branche twijfels over heeft zijn de gevolgen van de nieuwe administratieve processen voor de afhandeling van de bpm-teruggave. Op dit moment moeten daar nog export-documenten voor worden overlegd die er straks mogelijk niet meer zijn.


Werkgroep
De RDW heeft nu een aantal van de aanwezige remarketing- en exportspecialisten uitgenodigd voor een werkgroep om te zoeken naar oplossingen voor de bestaande uitdagingen.

Remarketing Lounge
De Remarketing lounge is een initiatief van verschillende remarketing partijen en een uitvloeisel van het Remarketing Event. Op dinsdag 25 september, vlak na Prinsjesdag. Dan zal Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten zijn licht laten schijnen over de gevolgen van de belastingmaatregelen voor de Nederlandse remarketingbranche.

Exportsector vreest problemen bij nieuwe kentekencard | Automotive Online

Exportsector vreest problemen bij nieuwe kentekencard

Redactie Redactie
• Laatste update:

Remarketing
Dat bleek gisteren op een bijeenkomst van specialisten tijdens de tweede Remarketing Lounge van dit jaar in hotel Van der Valk Almere. De organisatie had projectmanager Herman Mulder van de RDW uitgenodigd om de stand van zaken rond de invoering van het nieuwe kenteken te presenteren. Dat leidde tot een geanimeerde discussie met de 74 aanwezige remarketingprofessionals.

Bottleneck
De belangrijkste bottleneck is dat in de nieuwe situatie vrijwel alle processen elektronisch worden afgehandeld om papierwerk te voorkomen en de fraudegevoeligheid terug te dringen. Het gevolg is dat kopers van een auto bij aflevering geen fysiek kentekenbewijs meer mee krijgen, maar dat de kentekencard met daarop de voertuig-, en tenaamstellingsgegevens later door de RDW per post wordt toegestuurd.

Investeringen
De verwachting is echter dat buitenlandse kopers in de praktijk geen genoegen nemen met een elektronische registratie van de overschrijving en een papieren exportverklaring, maar direct ter plekke het fysieke kentekenbewijs willen meekrijgen. Voor een kentekenproductie op elke exportlocatie zouden de investeringen echter veel te hoog zijn. En een papieren substituut is geen optie om veiligheidsredenen. Het probleem ontstaat vooral als een voertuig op een dag meerdere keren wordt doorverhandeld. Door het ontbreken van een op locatie afdrukbaar kentekendeel 1b is de houderschapsgeschiedenis dan niet meer te volgen via het kentekenbewijs.

Eucaris
De RDW is daarom een lobby gestart om er voor te zorgen dat diensten in andere EU-landen verplicht worden om bij herinschrijving van een auto via de Europese centrale kentekendatabase Eucaris te controleren of dit voertuig in Nederland voor export is aangemeld. “Daarmee zou een van de twee problemen zijn opgelost, omdat een voertuig alleen voor export kan worden aangemeld door de rechtmatige eigenaar door de combinatie van kentekenkaart én de tenaamstellingscode”, aldus Mulder. ”Door daar bovenop Eucaris leidend te laten zijn bij herinschrijvingen binnen de EU vervalt de afhankelijkheid van een te overleggen kentekenbewijs en lost het geschetste probleem zich vanzelf op.”
Een ander onderwerp waar de branche twijfels over heeft zijn de gevolgen van de nieuwe administratieve processen voor de afhandeling van de bpm-teruggave. Op dit moment moeten daar nog export-documenten voor worden overlegd die er straks mogelijk niet meer zijn.


Werkgroep
De RDW heeft nu een aantal van de aanwezige remarketing- en exportspecialisten uitgenodigd voor een werkgroep om te zoeken naar oplossingen voor de bestaande uitdagingen.

Remarketing Lounge
De Remarketing lounge is een initiatief van verschillende remarketing partijen en een uitvloeisel van het Remarketing Event. Op dinsdag 25 september, vlak na Prinsjesdag. Dan zal Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten zijn licht laten schijnen over de gevolgen van de belastingmaatregelen voor de Nederlandse remarketingbranche.