‘EV-batterijen tot 40 procent duurder door schaarste grondstoffen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De grondstoffen voor autobatterijen worden steeds duurder (foto: Shutterstock)

De schaarste aan grondstoffen kan binnen enkele jaren leiden tot 40 procent duurdere batterijen voor EV’s. Het gaat met name om accupakketten waarin lithium, nikkel, kobalt en mangaan worden gebruikt. Dit meldt Bloomberg na een seminar, dat gisteren plaatsvond in Zuid-Korea.

Zuid-Koreaanse batterijfabrikanten zouden de prijzen met 30 tot 40 procent willen verhogen om de hoge grondstofkosten te compenseren. Op basis daarvan heeft onderzoeksbureau SNE Research de vooruitzichten voor de richtprijzen van elektrische auto’s aangepast. James Oh, vice-president van SNE Research, meldt dat de batterijprijzen in 2024-2025 zeer waarschijnlijk zullen stijgen. Die stijging kan oplopen tot 40 procent, meldt Bloomberg.

materiaalgebruik ev battery bron sne research bloomberg

Materiaalgebruik voor een accucel. Bron: SNE Research & Bloomberg

Vorig jaar kostte de gemiddelde lithium-ionbatterij voor een EV tussen $ 147 en $ 153 per kilowattuur, volgens SNE Research. Batterijen zijn goed voor ongeveer 30 tot 40 procent van de prijs van een EV. Op basis van dat cijfer zou de prijs van een EV in 2025 ruim 16 procent hoger kunnen liggen dan nu.

Ook solid-state batterijen worden duurder

Stijgende lithiumprijzen hebben ook gevolgen voor de vaste-stofbatterijen van LG Energy Solution, meldde Jay Kim, vice-president van LG Energy Solution, op het seminar. Dit is een soort batterijen die momenteel volop in ontwikkeling is. LG wil de solid state autobatterijen op basis van sulfide-elektrolyt rond 2030 in massa gaan produceren, meldde Kim.

Enkele jaren geleden concludeerde de Rabobank al dat het tekort aan grondstoffen een bottleneck kan worden voor het succes van elektrische auto’s. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘EV-batterijen tot 40 procent duurder door schaarste grondstoffen’ | Automotive Online

‘EV-batterijen tot 40 procent duurder door schaarste grondstoffen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De grondstoffen voor autobatterijen worden steeds duurder (foto: Shutterstock)

De schaarste aan grondstoffen kan binnen enkele jaren leiden tot 40 procent duurdere batterijen voor EV’s. Het gaat met name om accupakketten waarin lithium, nikkel, kobalt en mangaan worden gebruikt. Dit meldt Bloomberg na een seminar, dat gisteren plaatsvond in Zuid-Korea.

Zuid-Koreaanse batterijfabrikanten zouden de prijzen met 30 tot 40 procent willen verhogen om de hoge grondstofkosten te compenseren. Op basis daarvan heeft onderzoeksbureau SNE Research de vooruitzichten voor de richtprijzen van elektrische auto’s aangepast. James Oh, vice-president van SNE Research, meldt dat de batterijprijzen in 2024-2025 zeer waarschijnlijk zullen stijgen. Die stijging kan oplopen tot 40 procent, meldt Bloomberg.

materiaalgebruik ev battery bron sne research bloomberg

Materiaalgebruik voor een accucel. Bron: SNE Research & Bloomberg

Vorig jaar kostte de gemiddelde lithium-ionbatterij voor een EV tussen $ 147 en $ 153 per kilowattuur, volgens SNE Research. Batterijen zijn goed voor ongeveer 30 tot 40 procent van de prijs van een EV. Op basis van dat cijfer zou de prijs van een EV in 2025 ruim 16 procent hoger kunnen liggen dan nu.

Ook solid-state batterijen worden duurder

Stijgende lithiumprijzen hebben ook gevolgen voor de vaste-stofbatterijen van LG Energy Solution, meldde Jay Kim, vice-president van LG Energy Solution, op het seminar. Dit is een soort batterijen die momenteel volop in ontwikkeling is. LG wil de solid state autobatterijen op basis van sulfide-elektrolyt rond 2030 in massa gaan produceren, meldde Kim.

Enkele jaren geleden concludeerde de Rabobank al dat het tekort aan grondstoffen een bottleneck kan worden voor het succes van elektrische auto’s. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.