‘Fors hogere nikkelprijs bom onder EV strategie autofabrikanten’

Oorlog Oekraïne • Zowel analisten als autofabrikanten zien door de oorlog in Oekraïne de elektrificatiedoelstellingen in het gedrang komen.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
In een lithium-ion batterij is onder andere nikkel verwerkt. (Foto: Shutterstock)

De almaar stijgende nikkelprijzen leggen een bom onder de EV-strategie van autofabrikanten. Afgelopen dinsdag besloot de Londense metaalbeurs Metal Exchange zelfs om de handel in nikkel stil te leggen, nadat de prijzen meer dan verdubbelden, naar 100 duizend dollar (zo’n 90.000 euro) per ton. Een ongebruikelijke stap, meldt nieuwssite CNBC, en reden voor automakers om zich achter de oren te krabben over hun EV-strategie.

Nikkel is immers een essentieel ingrediënt voor lithium-ion batterijen. Analisten vragen zich af of de elektrificatieplannen van autoproducten wel haalbaar zijn, gezien de enorme schaarse en daardoor hoge prijzen voor nikkel.

Kostenstijging

Zo meldde Morgan Stanley-analist Adam Jones afgelopen maandag al dat ‘op het moment van schrijven de nikkelprijs 67,2 procent hoger ligt, wat omgerekend een kostenstijging van duizend dollar betekent voor een elektrische auto.” Hij schreef dat investeerders de verwachtingen over de winsten van autofabrikanten naar beneden moesten bijstellen, evenals voor de penetratie van elektrische auto’s (althans, op de Amerikaanse markt).

De schaarste aan onder andere nikkel was al nijpend voor de oorlog in Oekraïne, maar de situatie is nu verder verslechterd, weet Global Data. Rusland is goed voor zo’n 7 procent van de wereldwijde nikkelproductie. 

Volkswagen AG-ceo Herbert Diess merkt in een interview met de Financial Times op dat de oorlog in Oekraïne een groter risico voor de Europese economie vormt dan de coronapandemie, omdat de interruptie van de mondiale keten leidt tot stijgende prijzen, energieschaarste en inflatie. Volkswagen AG kampt zelf ook met productieproblemen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, evenals vele andere autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Fors hogere nikkelprijs bom onder EV strategie autofabrikanten’ | Automotive Online

‘Fors hogere nikkelprijs bom onder EV strategie autofabrikanten’

Oorlog Oekraïne • Zowel analisten als autofabrikanten zien door de oorlog in Oekraïne de elektrificatiedoelstellingen in het gedrang komen.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
In een lithium-ion batterij is onder andere nikkel verwerkt. (Foto: Shutterstock)

De almaar stijgende nikkelprijzen leggen een bom onder de EV-strategie van autofabrikanten. Afgelopen dinsdag besloot de Londense metaalbeurs Metal Exchange zelfs om de handel in nikkel stil te leggen, nadat de prijzen meer dan verdubbelden, naar 100 duizend dollar (zo’n 90.000 euro) per ton. Een ongebruikelijke stap, meldt nieuwssite CNBC, en reden voor automakers om zich achter de oren te krabben over hun EV-strategie.

Nikkel is immers een essentieel ingrediënt voor lithium-ion batterijen. Analisten vragen zich af of de elektrificatieplannen van autoproducten wel haalbaar zijn, gezien de enorme schaarse en daardoor hoge prijzen voor nikkel.

Kostenstijging

Zo meldde Morgan Stanley-analist Adam Jones afgelopen maandag al dat ‘op het moment van schrijven de nikkelprijs 67,2 procent hoger ligt, wat omgerekend een kostenstijging van duizend dollar betekent voor een elektrische auto.” Hij schreef dat investeerders de verwachtingen over de winsten van autofabrikanten naar beneden moesten bijstellen, evenals voor de penetratie van elektrische auto’s (althans, op de Amerikaanse markt).

De schaarste aan onder andere nikkel was al nijpend voor de oorlog in Oekraïne, maar de situatie is nu verder verslechterd, weet Global Data. Rusland is goed voor zo’n 7 procent van de wereldwijde nikkelproductie. 

Volkswagen AG-ceo Herbert Diess merkt in een interview met de Financial Times op dat de oorlog in Oekraïne een groter risico voor de Europese economie vormt dan de coronapandemie, omdat de interruptie van de mondiale keten leidt tot stijgende prijzen, energieschaarste en inflatie. Volkswagen AG kampt zelf ook met productieproblemen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, evenals vele andere autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.