Componentencrisis raakt Europese autoverkoop hard

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In de Europese Unie zijn in september 23,1 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd. Er werden 718 duizend auto’s geregistreerd, tegen 934 duizend vorig jaar. Dat is het laagste maandaantal sinds 1995. Dat blijkt uit cijfers van fabrikantenorganisatie Acea. Volgens de organisatie komt de daling volledig door het tekort aan componenten en grondstoffen. 

In Nederland bedroeg de daling 15,8 procent. Uit de Acea-cijfers blijkt dat alleen in Noorwegen (dat niet meetelt voor de EU-registraties) er sprake is van groei. In Noorwegen worden voornamelijk EV’s verkocht en veel fabrikanten geven prioriteit aan de productie van elektrische auto’s. Bekijk het hele verkoopoverzicht in de Automotive Kennisbank.

Van alle grote merken wist alleen Kia een plus te noteren. Het Koreaanse merk telde 38 duizend registraties (+23%). Marktleider Volkswagen zag de registraties met een kwart teruglopen tot 72 duizend. 

Over heel 2021 is er nog sprake van een plus in de EU. Met 7,5 miljoen registraties is er een groei van 6,6 procent. Vorig jaar werd de markt hard geraakt door corona. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Componentencrisis raakt Europese autoverkoop hard | Automotive Online

Componentencrisis raakt Europese autoverkoop hard

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In de Europese Unie zijn in september 23,1 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd. Er werden 718 duizend auto’s geregistreerd, tegen 934 duizend vorig jaar. Dat is het laagste maandaantal sinds 1995. Dat blijkt uit cijfers van fabrikantenorganisatie Acea. Volgens de organisatie komt de daling volledig door het tekort aan componenten en grondstoffen. 

In Nederland bedroeg de daling 15,8 procent. Uit de Acea-cijfers blijkt dat alleen in Noorwegen (dat niet meetelt voor de EU-registraties) er sprake is van groei. In Noorwegen worden voornamelijk EV’s verkocht en veel fabrikanten geven prioriteit aan de productie van elektrische auto’s. Bekijk het hele verkoopoverzicht in de Automotive Kennisbank.

Van alle grote merken wist alleen Kia een plus te noteren. Het Koreaanse merk telde 38 duizend registraties (+23%). Marktleider Volkswagen zag de registraties met een kwart teruglopen tot 72 duizend. 

Over heel 2021 is er nog sprake van een plus in de EU. Met 7,5 miljoen registraties is er een groei van 6,6 procent. Vorig jaar werd de markt hard geraakt door corona. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.