‘Ford schrapt 1.600 banen in fabriek Saarlouis’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De Ford-fabriek in Saarlouis (foto: Ford)

Om de Europese operaties weer winstgevend te maken wil Ford een flinke reductie van banen in de Duitse fabriek in Saarlouis doorvoeren. Duitse media spreken van het schrappen van 1.600 banen, ofwel een kwart van de totaal 6.300 medewerkers. Onderhandelingen met de ondernemingsraad zijn nog gaande, schrijft de Duitse site Automobilwoche. Waarschijnlijk zijn gedwongen ontslagen niet nodig.

Na Keulen, waar de Fiesta wordt gebouwd, is Saarlouis de grootste Duitse fabriek van Ford. Eind volgend jaar stopt hier de productie van de C-Max. Afgelopen jaar is 600 miljoen euro geïnvesteerd in automatisering van de productieprocessen in Saarlouis, om in de loop van 2019 de productie van de nieuwe Focus te kunnen opstarten.

Ford leed de eerste drie kwartalen van dit jaar verliezen in Europa en wil met de veranderingen de winstgevendheid verbeteren, aldus Automobilwoche. Bij de naar schatting 1.600 banen die vervallen, gaat het om 400 mensen die met pensioen gaan. 200 banen worden gereduceerd door meer in deeltijd te gaan werken. Daarnaast vervallen in de loop van volgend jaar 500 tijdelijke arbeidscontracten. Die zijn eerder dit jaar afgesloten om de productie van de Focus op te starten. Ford en VW zijn in gesprek om samen te werken bij de ontwikkeling van EV’s en zelfrijdende auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Nico Nicolai

    Vindt je het vreemd dat Ford er zo voor staat. Zij negeren al jaren de klant. Klantvriendelijkheid is ver te zoeken. Ford luister naar je klant…….wees er voor ze. En biedt kwaliteit. Vooral de klant die al jaren ford rijdt. Doe je niets dan gaat hij naar een ander.

‘Ford schrapt 1.600 banen in fabriek Saarlouis’ | Automotive Online

‘Ford schrapt 1.600 banen in fabriek Saarlouis’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De Ford-fabriek in Saarlouis (foto: Ford)

Om de Europese operaties weer winstgevend te maken wil Ford een flinke reductie van banen in de Duitse fabriek in Saarlouis doorvoeren. Duitse media spreken van het schrappen van 1.600 banen, ofwel een kwart van de totaal 6.300 medewerkers. Onderhandelingen met de ondernemingsraad zijn nog gaande, schrijft de Duitse site Automobilwoche. Waarschijnlijk zijn gedwongen ontslagen niet nodig.

Na Keulen, waar de Fiesta wordt gebouwd, is Saarlouis de grootste Duitse fabriek van Ford. Eind volgend jaar stopt hier de productie van de C-Max. Afgelopen jaar is 600 miljoen euro geïnvesteerd in automatisering van de productieprocessen in Saarlouis, om in de loop van 2019 de productie van de nieuwe Focus te kunnen opstarten.

Ford leed de eerste drie kwartalen van dit jaar verliezen in Europa en wil met de veranderingen de winstgevendheid verbeteren, aldus Automobilwoche. Bij de naar schatting 1.600 banen die vervallen, gaat het om 400 mensen die met pensioen gaan. 200 banen worden gereduceerd door meer in deeltijd te gaan werken. Daarnaast vervallen in de loop van volgend jaar 500 tijdelijke arbeidscontracten. Die zijn eerder dit jaar afgesloten om de productie van de Focus op te starten. Ford en VW zijn in gesprek om samen te werken bij de ontwikkeling van EV’s en zelfrijdende auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Nico Nicolai

    Vindt je het vreemd dat Ford er zo voor staat. Zij negeren al jaren de klant. Klantvriendelijkheid is ver te zoeken. Ford luister naar je klant…….wees er voor ze. En biedt kwaliteit. Vooral de klant die al jaren ford rijdt. Doe je niets dan gaat hij naar een ander.