Smeermiddelenfabrikant Liqui Moly maakt 50 procent minder winst
Liqui Moly, olie- en additieven-fabrikant, realiseerde over 2020 een winst van 25 miljoen euro. Dat is 50 procent minder dan over 2019. Volgens het Duitse bedrijf is dit mede vanwege een investering van bijna 45 miljoen euro in marketing. De omzet van Liqui Moly steeg met 7,1 procent naar 611 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de fabrikant bekend heeft gemaakt.
Ernst Prost, directeur Liqui Moly, stelt dat de impact van de coronapandemie op het bedrijf groot is geweest. “We merkten op alle vlakken de schaarste als gevolg van corona, lockdowns, werktijdverkorting en thuiswerken bij onze leveranciers. Daardoor hadden we te weinig grondstoffen, verpakkingsmaterialen, etiketten, sluitingen en ook de logistieke en vrachtcapaciteiten waren duidelijk lager“, aldus Prost. Tijdens de eerste lockdown deelde het bedrijf coronabonussen uit aan het personeel. In tijden van crisis moeten bedrijven investeren, in plaats van besparen, vindt Ernst Prost, directeur Liqui Moly.
Dit jaar hoopt Prost de recordomzetten uit het verleden weer te kunnen bereiken. “We oogsten dit jaar de vruchten van ons reclameoffensief van 2020 en geven ook in 2021 vol gas.” De smeermiddelenfabrikant wil in 2021 investeren in de eigen logistiek.