Kalibratie-equipment voor ADAS stuurt zelf bij

EquipAuto 2019 • Op de Equip Auto waren tal van innovaties te zien op het gebied kalibratie-equipment voor ADAS-systemen. Elke fabrikant zoekt zijn eigen weg om het proces voor garagisten eenvoudiger en sneller te maken. Mahle denkt een doorbraak te kunnen forceren met de Brainbee Techpro360. Concurrenten als Bosch en Texa kiezen echter een andere weg.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In de basis zijn de systemen gelijk. (Foto: Shutterstock)

Hoe meer rijhulpsystemen (ADAS), hoe meer camera’s en sensoren en hoe belangrijker de kalibratie van deze systemen. Je moet er immers zeker van zijn dat de sensoren en camera ook na schadeherstel, ruitvervanging of wieluitlijning juist zijn afgesteld. Een graadje verschil bij de sensor maakt op een afstand van een aantal meters – zoals bij collission warning of adaptive cruisecontrol van belang – heel veel uit. Niet verwonderlijk dus dat steeds meer equipmentbedrijven de focus leggen op kalibratieapparatuur.

Ballenbord

Deze apparatuur werkt in de basis hetzelfde: wielklemmen voor de voor- en achterwielen, een kalibratieframe voor de auto waarop een ‘ballenbord’ wordt geplaatst voor camerakalibratie, en een spiegelbord voor de radarsensorkalibratie. Via een laser wordt de afstand bepaald tussen de wielen (vandaar de wielklemmen) en de voorkant van de auto en het kalibratieframe. Dit frame moet loodrecht op de auto staan en de afstand tot aan de voorkant van het voertuig is opgegeven door de fabrikant. Door de afstand tussen beide voorwielen en het kalibratieframe te meten, kan worden bepaald of de positie van de auto ten opzichte van het frame goed is; bij radarkalibratie wordt meestal uitgegaan van de achteras omdat die de rijrichting bepaalt.bosch kalibratie

De grootste uitdaging voor de leveranciers van kalibratiesystemen is het ontwikkelen van een universeel apparaat waarmee zoveel mogelijk verschillende ADAS-systemen kunnen worden afgesteld. Tot enige tijd geleden leverde dit vrijwel altijd een systeem op waarbij twee mensen nodig waren om de kalibratie uit te voeren. Op de Equip Auto, die vorige week plaatsvond in Parijs, waren steeds meer systemen te zien waarbij één monteur volstaat. Die wordt geholpen door nieuwe foefjes zoals een digitale afstandsmeter.

Camerakalibratie

“De apparatuur verschilt in details: een digitale afstandsmeter in plaats van een rolmaat, bijvoorbeeld. De digitalisering helpt de monteur bij het sneller en beter opzetten van de stelling”, zegt René van Arkel, productmanager bij Explora, importeur van de kalibratiesystemen van Texa. “Dit is ook in het belang van de nauwkeurigheid. Het belangrijkste criterium van kalibratieapparatuur is, naast de nauwkeurigheid en snelheid, de marktdekking van het systeem. Wij dekken nu ongeveer 90 procent van de markt af”, aldus Van Arkel. 

Driemaal nauwkeuriger

Bij de nieuwere systemen wordt er vanuit gegaan dat de wielgeometrie vooraf is gecontroleerd, ofwel dat de wielen zijn uitgelijnd. Daarom wordt kalibratie doorgaans uitgevoerd in combinatie met uitlijning. Voor Bosch was dat tot voor kort een win-win: met Beissbarth had het immers ook uitlijnequipment in het portfolio. Een combinatie tussen kalibratietool DAS 1000 en de uitlijnapparatuur betekende al snel een investering van 30 duizend euro. Met de verkoop van Beissbarth was Bosch er dus ook veel aan gelegen om een systeem te ontwikkelen waarbij de kalibratie zónder uitlijnapparatuur kan worden gedaan.

Automotive was op de Equip Auto aanwezig. Bekijk hieronder de vlog van het evenement:

Dat systeem werd op de Equip Auto geïntroduceerd: de DAS 3000. De uitlijning op de rij-as gebeurt bij Bosch digitaal, op basis van 3D-technologie. “Die is driemaal nauwkeuriger dan een reguliere laserpositionering en vijfmaal beter dan een meting met meetlint”, zegt productmanager Bert van Hauwermeiren van Bosch op de Equip Auto. Naar eigen zeggen uniek is dat er één bord is voor zowel de camera- als radarkalibratie. Horizontaal voor de camerakalibratie (het bord is beschikbaar voor de VAG-groep en Alfa Romeo) en verticaal voor de kalibratie van de radarsensoren. De stelling kan ook in hoogte worden versteld zodat hij kan worden gebruikt voor auto’s op de brug en op de grond.shutterstock 1492682735

De Duitse fabrikant heeft twee versies: de S10, voor camerakalibratie en de S20, voor camera plus radar. “Voor ruitschadeherstel volstaat camerakalibratie, en dat kan met eenvoudigere systemen”, aldus Van Hauwermeiren. De kalibratie-apparatuur voldoet aan de voorschriften van de voertuigfabrikanten. Bosch claimt dat het systeem de kalibratie wel 60 procent sneller kan uitvoeren dan andere systemen, met een meetprecisie die 3-6 keer hoger ligt.Lees ook onze analyse over de invloed van ADAS op de schadewerkplaats: Autoschadehertstel wordt steeds duurder en complexer

Velg

Ook voor Texa is werken via de fabrieksvoorschriften essentieel, zegt Van Arkel. “Wat bij het systeem van ons anders is dan bij veel andere, is dat de wielklem bij ons op de band in plaats van op de velg wordt gemonteerd. Daarmee voorkom je velgschade. Wij concentreren ons met het systeem op de achteras, dus de radarkalibratie. De achteras bepaalt immers de rijlijn van de auto. En die kalibratie wordt steeds belangrijker omdat de autonome autofuncties vooral via die sensoren worden geregeld. Wij houden ons aan de fabrieksvoorschriften: die stellen dat je moet kalibreren met borden, dus niet via een scherm. Bij sommige autofabrikanten moet de kalibratie op meerdere afstanden worden gedaan. Of een beeldscherm dit verschil in afstand nauwkeurig simuleert, is achteraf niet te controleren.

Projectie

texa calibrationIndirect kraken Van Arkel en Van Hauwermeiren hiermee een kritische noot over een concept dat op de Equip Auto een prijs won: De Mahle/Brainbee Techpro360. Het unieke aan dit systeem is dat er geen borden meer worden gebruikt, maar een scherm waarop het ‘ballenbord’ wordt geprojecteerd. “Hiermee worden in éen keer driehonderd systemen afgedekt”, claimt Mahle. Er wordt een lasersysteem gebruikt om de afstand tussen het scherm en de voor- en achteras te meten. Het systeem past grotendeels de positie van het scherm ten opzichte van het voertuig zelf aan; zowel of het in het midden staan als de hoek ten opzichte van de auto. Hierbij dus geen gedoe met verschillende borden, maar via automatische updates krijgt de garagist toegang tot nieuwe systemen als die er zijn.

Met dit systeem kan binnen tien minuten een kalibratie worden uitgevoerd

Gert-Jan Evers, Rocar-tech

Dit product is gepatenteerd en wordt in Nederland geleverd door Rocar-tech. Salesmanager Gert-Jan Evers heeft inmiddels al enkele tientallen van het nieuwe systeem verkocht. “Met dit systeem kan binnen tien minuten een kalibratie worden uitgevoerd, waar traditionele systemen wel driekwartier nodig hebben”, stelt hij. “Het voordeel van het scherm is dat hij door in- en uit te zoomen, ook een verdere afstand kan simuleren. Als er voor een kalibratie twee afstanden moeten worden genomen, hoef je dus niets te verplaatsen. “Het gepatenteerde deel, het scherm inclusief software die controleert of je de meting juist uitvoert – en dus een groot deel van de instellingen automatiseert – zorgt voor de extra efficiency. Ik durf dus wel te stellen dat we echt een voorsprong hebben, want traditionele systemen zoeken verbeteringen vooralsnog in het vervangen van de rolmaat voor een laser.”mahle aftermarket techpro adas

Lobby

Mahle had wel wat lobbywerk nodig, want het systeem kalibreert vanaf de vooras, waar andere systemen op zowel de voor- als achteras meten. En concurrenten zetten vraagtekens bij het gebruik van een scherm in plaats van de borden. “Er wordt beweerd dat radarsensoren alleen via de achteras te meten zijn, maar Mahle heeft aangetoond dat dit niet hoeft. Daar zijn diverse testen voor gedaan, en het systeem is goedgekeurd door de Franse branchevereniging. We gaan er wel vanuit dat de uitlijning van het voertuig klopt – dat is de basis”, zegt Evers.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Kalibratie-equipment voor ADAS stuurt zelf bij | Automotive Online

Kalibratie-equipment voor ADAS stuurt zelf bij

EquipAuto 2019 • Op de Equip Auto waren tal van innovaties te zien op het gebied kalibratie-equipment voor ADAS-systemen. Elke fabrikant zoekt zijn eigen weg om het proces voor garagisten eenvoudiger en sneller te maken. Mahle denkt een doorbraak te kunnen forceren met de Brainbee Techpro360. Concurrenten als Bosch en Texa kiezen echter een andere weg.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In de basis zijn de systemen gelijk. (Foto: Shutterstock)

Hoe meer rijhulpsystemen (ADAS), hoe meer camera’s en sensoren en hoe belangrijker de kalibratie van deze systemen. Je moet er immers zeker van zijn dat de sensoren en camera ook na schadeherstel, ruitvervanging of wieluitlijning juist zijn afgesteld. Een graadje verschil bij de sensor maakt op een afstand van een aantal meters – zoals bij collission warning of adaptive cruisecontrol van belang – heel veel uit. Niet verwonderlijk dus dat steeds meer equipmentbedrijven de focus leggen op kalibratieapparatuur.

Ballenbord

Deze apparatuur werkt in de basis hetzelfde: wielklemmen voor de voor- en achterwielen, een kalibratieframe voor de auto waarop een ‘ballenbord’ wordt geplaatst voor camerakalibratie, en een spiegelbord voor de radarsensorkalibratie. Via een laser wordt de afstand bepaald tussen de wielen (vandaar de wielklemmen) en de voorkant van de auto en het kalibratieframe. Dit frame moet loodrecht op de auto staan en de afstand tot aan de voorkant van het voertuig is opgegeven door de fabrikant. Door de afstand tussen beide voorwielen en het kalibratieframe te meten, kan worden bepaald of de positie van de auto ten opzichte van het frame goed is; bij radarkalibratie wordt meestal uitgegaan van de achteras omdat die de rijrichting bepaalt.bosch kalibratie

De grootste uitdaging voor de leveranciers van kalibratiesystemen is het ontwikkelen van een universeel apparaat waarmee zoveel mogelijk verschillende ADAS-systemen kunnen worden afgesteld. Tot enige tijd geleden leverde dit vrijwel altijd een systeem op waarbij twee mensen nodig waren om de kalibratie uit te voeren. Op de Equip Auto, die vorige week plaatsvond in Parijs, waren steeds meer systemen te zien waarbij één monteur volstaat. Die wordt geholpen door nieuwe foefjes zoals een digitale afstandsmeter.

Camerakalibratie

“De apparatuur verschilt in details: een digitale afstandsmeter in plaats van een rolmaat, bijvoorbeeld. De digitalisering helpt de monteur bij het sneller en beter opzetten van de stelling”, zegt René van Arkel, productmanager bij Explora, importeur van de kalibratiesystemen van Texa. “Dit is ook in het belang van de nauwkeurigheid. Het belangrijkste criterium van kalibratieapparatuur is, naast de nauwkeurigheid en snelheid, de marktdekking van het systeem. Wij dekken nu ongeveer 90 procent van de markt af”, aldus Van Arkel. 

Driemaal nauwkeuriger

Bij de nieuwere systemen wordt er vanuit gegaan dat de wielgeometrie vooraf is gecontroleerd, ofwel dat de wielen zijn uitgelijnd. Daarom wordt kalibratie doorgaans uitgevoerd in combinatie met uitlijning. Voor Bosch was dat tot voor kort een win-win: met Beissbarth had het immers ook uitlijnequipment in het portfolio. Een combinatie tussen kalibratietool DAS 1000 en de uitlijnapparatuur betekende al snel een investering van 30 duizend euro. Met de verkoop van Beissbarth was Bosch er dus ook veel aan gelegen om een systeem te ontwikkelen waarbij de kalibratie zónder uitlijnapparatuur kan worden gedaan.

Automotive was op de Equip Auto aanwezig. Bekijk hieronder de vlog van het evenement:

Dat systeem werd op de Equip Auto geïntroduceerd: de DAS 3000. De uitlijning op de rij-as gebeurt bij Bosch digitaal, op basis van 3D-technologie. “Die is driemaal nauwkeuriger dan een reguliere laserpositionering en vijfmaal beter dan een meting met meetlint”, zegt productmanager Bert van Hauwermeiren van Bosch op de Equip Auto. Naar eigen zeggen uniek is dat er één bord is voor zowel de camera- als radarkalibratie. Horizontaal voor de camerakalibratie (het bord is beschikbaar voor de VAG-groep en Alfa Romeo) en verticaal voor de kalibratie van de radarsensoren. De stelling kan ook in hoogte worden versteld zodat hij kan worden gebruikt voor auto’s op de brug en op de grond.shutterstock 1492682735

De Duitse fabrikant heeft twee versies: de S10, voor camerakalibratie en de S20, voor camera plus radar. “Voor ruitschadeherstel volstaat camerakalibratie, en dat kan met eenvoudigere systemen”, aldus Van Hauwermeiren. De kalibratie-apparatuur voldoet aan de voorschriften van de voertuigfabrikanten. Bosch claimt dat het systeem de kalibratie wel 60 procent sneller kan uitvoeren dan andere systemen, met een meetprecisie die 3-6 keer hoger ligt.Lees ook onze analyse over de invloed van ADAS op de schadewerkplaats: Autoschadehertstel wordt steeds duurder en complexer

Velg

Ook voor Texa is werken via de fabrieksvoorschriften essentieel, zegt Van Arkel. “Wat bij het systeem van ons anders is dan bij veel andere, is dat de wielklem bij ons op de band in plaats van op de velg wordt gemonteerd. Daarmee voorkom je velgschade. Wij concentreren ons met het systeem op de achteras, dus de radarkalibratie. De achteras bepaalt immers de rijlijn van de auto. En die kalibratie wordt steeds belangrijker omdat de autonome autofuncties vooral via die sensoren worden geregeld. Wij houden ons aan de fabrieksvoorschriften: die stellen dat je moet kalibreren met borden, dus niet via een scherm. Bij sommige autofabrikanten moet de kalibratie op meerdere afstanden worden gedaan. Of een beeldscherm dit verschil in afstand nauwkeurig simuleert, is achteraf niet te controleren.

Projectie

texa calibrationIndirect kraken Van Arkel en Van Hauwermeiren hiermee een kritische noot over een concept dat op de Equip Auto een prijs won: De Mahle/Brainbee Techpro360. Het unieke aan dit systeem is dat er geen borden meer worden gebruikt, maar een scherm waarop het ‘ballenbord’ wordt geprojecteerd. “Hiermee worden in éen keer driehonderd systemen afgedekt”, claimt Mahle. Er wordt een lasersysteem gebruikt om de afstand tussen het scherm en de voor- en achteras te meten. Het systeem past grotendeels de positie van het scherm ten opzichte van het voertuig zelf aan; zowel of het in het midden staan als de hoek ten opzichte van de auto. Hierbij dus geen gedoe met verschillende borden, maar via automatische updates krijgt de garagist toegang tot nieuwe systemen als die er zijn.

Met dit systeem kan binnen tien minuten een kalibratie worden uitgevoerd

Gert-Jan Evers, Rocar-tech

Dit product is gepatenteerd en wordt in Nederland geleverd door Rocar-tech. Salesmanager Gert-Jan Evers heeft inmiddels al enkele tientallen van het nieuwe systeem verkocht. “Met dit systeem kan binnen tien minuten een kalibratie worden uitgevoerd, waar traditionele systemen wel driekwartier nodig hebben”, stelt hij. “Het voordeel van het scherm is dat hij door in- en uit te zoomen, ook een verdere afstand kan simuleren. Als er voor een kalibratie twee afstanden moeten worden genomen, hoef je dus niets te verplaatsen. “Het gepatenteerde deel, het scherm inclusief software die controleert of je de meting juist uitvoert – en dus een groot deel van de instellingen automatiseert – zorgt voor de extra efficiency. Ik durf dus wel te stellen dat we echt een voorsprong hebben, want traditionele systemen zoeken verbeteringen vooralsnog in het vervangen van de rolmaat voor een laser.”mahle aftermarket techpro adas

Lobby

Mahle had wel wat lobbywerk nodig, want het systeem kalibreert vanaf de vooras, waar andere systemen op zowel de voor- als achteras meten. En concurrenten zetten vraagtekens bij het gebruik van een scherm in plaats van de borden. “Er wordt beweerd dat radarsensoren alleen via de achteras te meten zijn, maar Mahle heeft aangetoond dat dit niet hoeft. Daar zijn diverse testen voor gedaan, en het systeem is goedgekeurd door de Franse branchevereniging. We gaan er wel vanuit dat de uitlijning van het voertuig klopt – dat is de basis”, zegt Evers.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.