Prijzenoorlog knaagt aan winst Chinese automaker Geely

Geely • Ondanks de zwakkere economische vooruitzichten verwacht Geely dit jaar 1,65 miljoen auto’s te verkopen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Geely
(Foto: Geely).

De nettowinst van het Chinese autoconcern Geely is in het eerste halfjaar van 2023 met 1 procent gestegen, tot 1,6 miljard yuan (ongeveer 200 miljoen euro). Dat meldt de Chinese autofabrikant. De winst van Geely komt vooral door de toegenomen verkopen van auto’s. Toch is de winst over januari tot en met juni minimaal, vooral door de toegenomen concurrentie en prijzenoorlog op de Chinese markt, zo schrijft persbureau Bloomberg.

Geely Automobile Holdings, eigenaar van onder meer automerken als Zeekr, Lynk&Co, Livan en grootaandeelhouder van Volvo (dat niet in deze cijfers is opgenomen), zag in H1 de omzet met 26 procent stijgen, tot ruim 73 miljard yuan (dik 9 miljard euro). Het concern verkocht 694 duizend voertuigen. Dat waren er 13 procent meer dan een jaar geleden. Ondanks de zwakkere economische vooruitzichten verwacht Geely dit jaar nog altijd 1,65 miljoen auto’s te verkopen.

Prijzenoorlog

De daling van de prijs van lithiumcarbonaat in de eerste jaarhelft resulteerde volgens het bedrijf in een daling van de accuprijzen, wat een positieve invloed had op de kosten van nieuwe EV’s.

De winstmarge werd echter beïnvloed door de toegenomen concurrentie op de automarkt. In China is sinds vorig jaar een prijzenoorlog gaande. Dit dwingt veel autofabrikanten om de prijzen van modellen te verlagen, iets wat Tesla vorige week twee keer in drie dagen deed.

Investeringen in de ontwikkeling van schonere auto’s zetten de winstmarges ook onder druk. Het bedrijf heeft zijn uitgaven op dit gebied wel beperkt in vergelijking met vorig jaar. Zo daalden de totale kosten voor onderzoek en ontwikkeling met 8 procent tot 3 miljard yuan (zo’n 380 miljoen euro).

Lynk&Co

Lynk&Co, een in 2017 opgericht joint venture van Geely en Volvo, verkocht in de eerste jaarhelft ongeveer 82 duizend auto’s. Dat is een stijging van ruim 6 procent in vergelijking met een jaar eerder. Sinds de lancering heeft Lynk ruim 900 duizend voertuigen verkocht en is het marktaandeel van het automerk in China gestaag toegenomen. In de eerste helft van 2023 breidde Lynk&Co de activiteiten uit in verschillende Europese landen.

Geely lanceert opnieuw EV-merk