‘Duitsland schroeft doelstelling laadpalen omlaag’

Laadpalen • Steeds meer mensen blijken liever thuis te laden.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Duitsland laat het doel vallen om per 2030 één miljoen openbare laadpunten voor elektrische auto’s te realiseren. De reden is dat EV-rijders veel meer dan gedacht thuis blijken te laden. Dit melden persbureau Bloomberg en Auto News Europe op basis van interne bronnen bij het ministerie.

Regeerakkoord

Het doel van 1 miljoen laadpunten is in Duitsland in 2021 in het regeerakkoord vastgelegd. Volgens de bronnen van Auto News houdt dat doel geen rekening met technologische vooruitgang en verschuivende voorkeuren bij consumenten. Nu vasthouden aan de norm van 1 miljoen brengt het risico mee dat er openbare opladers worden gebouwd die weinig worden gebruikt.

Veel meer thuisladen

Duitsland heeft nu zo’n 85 duizend laadstations die openbaar toegankelijk zijn. Bijna eenvijfde daarvan is een snellader. Maar EV-rijders blijken veel meer dan verwacht thuis te laden, met ongeveer tien privé-laadpunten voor elke openbare lader. “Het is lastig om de netwerkinfrastructuur in de grond te krijgen en van tevoren af ​​te tekenen”, zegt Ryan Fisher, analist laadinfrastructuur bij Bloomberg. Hij schat in dat Duitsland rond 2030 ongeveer 450 duizend publieke oplaadpunten nodig zal hebben.

Het transportministerie zelf stelt tegenover Bloomberg dat een miljoen laadpunten nog steeds het officiële streefaantal is voor 2030. De Europese Unie wil dat er om de 60 kilometer een laadstation komt langs het gehele Europese snelwegennet.

Nederland: ook 1 miljoen in 2030

Ook in Nederland is het doel om in 2030 een miljoen laadpunten te hebben. Nu zijn er al meer dan 120 duizend publieke laadpalen in Nederland. Vooral exploitanten van laadpalen benadrukken dat er snel extra laadinfrastructuur moet komen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Duitsland schroeft doelstelling laadpalen omlaag’ | Automotive Online

‘Duitsland schroeft doelstelling laadpalen omlaag’

Laadpalen • Steeds meer mensen blijken liever thuis te laden.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Duitsland laat het doel vallen om per 2030 één miljoen openbare laadpunten voor elektrische auto’s te realiseren. De reden is dat EV-rijders veel meer dan gedacht thuis blijken te laden. Dit melden persbureau Bloomberg en Auto News Europe op basis van interne bronnen bij het ministerie.

Regeerakkoord

Het doel van 1 miljoen laadpunten is in Duitsland in 2021 in het regeerakkoord vastgelegd. Volgens de bronnen van Auto News houdt dat doel geen rekening met technologische vooruitgang en verschuivende voorkeuren bij consumenten. Nu vasthouden aan de norm van 1 miljoen brengt het risico mee dat er openbare opladers worden gebouwd die weinig worden gebruikt.

Veel meer thuisladen

Duitsland heeft nu zo’n 85 duizend laadstations die openbaar toegankelijk zijn. Bijna eenvijfde daarvan is een snellader. Maar EV-rijders blijken veel meer dan verwacht thuis te laden, met ongeveer tien privé-laadpunten voor elke openbare lader. “Het is lastig om de netwerkinfrastructuur in de grond te krijgen en van tevoren af ​​te tekenen”, zegt Ryan Fisher, analist laadinfrastructuur bij Bloomberg. Hij schat in dat Duitsland rond 2030 ongeveer 450 duizend publieke oplaadpunten nodig zal hebben.

Het transportministerie zelf stelt tegenover Bloomberg dat een miljoen laadpunten nog steeds het officiële streefaantal is voor 2030. De Europese Unie wil dat er om de 60 kilometer een laadstation komt langs het gehele Europese snelwegennet.

Nederland: ook 1 miljoen in 2030

Ook in Nederland is het doel om in 2030 een miljoen laadpunten te hebben. Nu zijn er al meer dan 120 duizend publieke laadpalen in Nederland. Vooral exploitanten van laadpalen benadrukken dat er snel extra laadinfrastructuur moet komen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.