Renault geeft bestelwagen-divisie meer zelfstandigheid

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Op dinsdag kondigde de Meo aan dat Renault in 2026 een elektrisch, modulair model zal lanceren. (Foto: Renault Group)

Renault gaat zijn organisatie anders indelen. Recent melde de autofabrikant al dat het zijn verbrandingsmotor-divisie afsplitst. Ook werkt het bedrijf aan de afsplitsing van de EV-activiteiten in een divisie genaamd Ampère. Deze nieuwe structuur moet geld vrij maken voor de EV-transitie en het bedrijf wendbaarder maken.

Nu wordt ook bekend dat de bedrijfswagen-divisie van Renault zijn eigen organisatie en bestuur krijgt, genaamd Power. Dat maakt het Franse bedrijf bekend in een persbericht. “Lichte bedrijfswagens (LCV) zijn voor ons altijd een winstgevend segment geweest, dat in het verleden goed was voor ongeveer 20 procent van onze winst”, aldus ceo Luca de Meo dinsdag in een update van zijn strategische plan volgens berichtgeving van Automotive News Europe.

Onder de voormalige voorzitter Carlos Ghosn waren bestelwagens een bedrijfsoverkoepelend onderdeel van de Renault-Nissan Alliantie, maar ze hadden geen eigen winst- en verliesrekening. Rivaliserende automaker Stellantis kondigde in maart aan dat het een volledig onafhankelijke wereldwijde business unit voor bedrijfsvoertuigen zou oprichten.

Flexevan

De Meo kondigde aan dat Renault in 2026 een elektrisch, modulair model zal lanceren, de Flexevan. De bedrijfswagen zal worden geproduceerd door een nieuw bedrijf Flexis en zal worden ontwikkeld in samenwerking met een andere, niet nader genoemde automaker.

“De Flexevan maakt realtime, end-to-end monitoring van operaties en datagestuurd wagenparkbeheer mogelijk. Het concept en de technologie van Flexevan zorgen voor een reductie van 30 procent van de totale gebruikskosten voor mobiliteitsoperators,” aldus Renault.

Waterstof

Naast elektrische bestelwagens kijkt Renault ook naar bestelwagens op waterstof, die volgens voorstanders beter geschikt zijn voor langere ritten vanwege een kortere tanktijd. Renault heeft Hyvia opgericht, een joint venture met de Amerikaanse startup Plug, met als doel een marktaandeel van 30 procent voor waterstofbusjes in Europa in 2030.

Concurrent Stellantis biedt al middelgrote bestelwagens met waterstofcellen aan voor Citroën, Peugeot en Opel.

Renault geeft bestelwagen-divisie meer zelfstandigheid | Automotive Online

Renault geeft bestelwagen-divisie meer zelfstandigheid

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Op dinsdag kondigde de Meo aan dat Renault in 2026 een elektrisch, modulair model zal lanceren. (Foto: Renault Group)

Renault gaat zijn organisatie anders indelen. Recent melde de autofabrikant al dat het zijn verbrandingsmotor-divisie afsplitst. Ook werkt het bedrijf aan de afsplitsing van de EV-activiteiten in een divisie genaamd Ampère. Deze nieuwe structuur moet geld vrij maken voor de EV-transitie en het bedrijf wendbaarder maken.

Nu wordt ook bekend dat de bedrijfswagen-divisie van Renault zijn eigen organisatie en bestuur krijgt, genaamd Power. Dat maakt het Franse bedrijf bekend in een persbericht. “Lichte bedrijfswagens (LCV) zijn voor ons altijd een winstgevend segment geweest, dat in het verleden goed was voor ongeveer 20 procent van onze winst”, aldus ceo Luca de Meo dinsdag in een update van zijn strategische plan volgens berichtgeving van Automotive News Europe.

Onder de voormalige voorzitter Carlos Ghosn waren bestelwagens een bedrijfsoverkoepelend onderdeel van de Renault-Nissan Alliantie, maar ze hadden geen eigen winst- en verliesrekening. Rivaliserende automaker Stellantis kondigde in maart aan dat het een volledig onafhankelijke wereldwijde business unit voor bedrijfsvoertuigen zou oprichten.

Flexevan

De Meo kondigde aan dat Renault in 2026 een elektrisch, modulair model zal lanceren, de Flexevan. De bedrijfswagen zal worden geproduceerd door een nieuw bedrijf Flexis en zal worden ontwikkeld in samenwerking met een andere, niet nader genoemde automaker.

“De Flexevan maakt realtime, end-to-end monitoring van operaties en datagestuurd wagenparkbeheer mogelijk. Het concept en de technologie van Flexevan zorgen voor een reductie van 30 procent van de totale gebruikskosten voor mobiliteitsoperators,” aldus Renault.

Waterstof

Naast elektrische bestelwagens kijkt Renault ook naar bestelwagens op waterstof, die volgens voorstanders beter geschikt zijn voor langere ritten vanwege een kortere tanktijd. Renault heeft Hyvia opgericht, een joint venture met de Amerikaanse startup Plug, met als doel een marktaandeel van 30 procent voor waterstofbusjes in Europa in 2030.

Concurrent Stellantis biedt al middelgrote bestelwagens met waterstofcellen aan voor Citroën, Peugeot en Opel.