‘Renault overweegt afsplitsing en beursgang voor EV-activiteiten’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De Renault 5 komt terug als EV. (Foto: Renault.)

Fabrikant Renault overweegt zijn EV-activiteiten af te splitsen en naar de beurs te brengen. Dat meldt persbureau Bloomberg. De fabrikant, die momenteel grote problemen kent met zijn Russische activiteiten, wil in 2030 in Europa uitsluitend nog EV’s verkopen.

Mobilize

Renault zou in een New Mobility Company de EV-activiteiten en delen van mobiliteitsdivisie Mobilize onderbrengen. In 2023 zou het bedrijf dan naar de beurs kunnen. Ook wordt de optie opengehouden dat een externe partner aansluiting zoekt. 

Bloomberg schrijft dat meerdere analisten rekening houden met de afsplitsing en beursgang. De gevraagde investeringen in elektrisch rijden zijn enorm, terwijl Renault nog herstellende is van een grote crisis en nu geconfronteerd wordt met hoge extra kosten als gevolg van de oorlog in Oekraïne. 

Ook andere fabrikanten overwegen om het EV-activiteiten onder te brengen in aparte entiteiten. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Renault overweegt afsplitsing en beursgang voor EV-activiteiten’ | Automotive Online

‘Renault overweegt afsplitsing en beursgang voor EV-activiteiten’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De Renault 5 komt terug als EV. (Foto: Renault.)

Fabrikant Renault overweegt zijn EV-activiteiten af te splitsen en naar de beurs te brengen. Dat meldt persbureau Bloomberg. De fabrikant, die momenteel grote problemen kent met zijn Russische activiteiten, wil in 2030 in Europa uitsluitend nog EV’s verkopen.

Mobilize

Renault zou in een New Mobility Company de EV-activiteiten en delen van mobiliteitsdivisie Mobilize onderbrengen. In 2023 zou het bedrijf dan naar de beurs kunnen. Ook wordt de optie opengehouden dat een externe partner aansluiting zoekt. 

Bloomberg schrijft dat meerdere analisten rekening houden met de afsplitsing en beursgang. De gevraagde investeringen in elektrisch rijden zijn enorm, terwijl Renault nog herstellende is van een grote crisis en nu geconfronteerd wordt met hoge extra kosten als gevolg van de oorlog in Oekraïne. 

Ook andere fabrikanten overwegen om het EV-activiteiten onder te brengen in aparte entiteiten. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.