Renault splitst ICE-divisie af, verder als joint-venture met Geely

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Renault en Geely zullen elk 50 procent in handen hebben. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Renault en het Chinese Geely richten samen een nieuwe, gelijkwaardige joint venture op die benzinemotoren en hybride technologie zal leveren aan hun eigen merken en aan andere autofabrikanten. Dat meldt Renault in een persbericht.

De overeenkomst is een belangrijke mijlpaal in de maandenlange pogingen van Renault om zijn activiteiten op het gebied van verbrandingsmotoren als een afzonderlijk bedrijf af te bakenen. Ook Aramco zou tot de potentiële partners behoren.

Stellantis meldde recent bewust die activiteiten niet te willen scheiden.

Hoewel het niet meteen duidelijk is of de onderneming een stap betekent naar nog nauwere samenwerking tussen de twee bedrijven op het gebied van auto’s met verbrandingsmotor, markeert het een cruciale stap in de complexe herstructurering van Renault.

Lancering 2023

De joint venture zal 19 duizend mensen in dienst nemen in 17 aandrijvingsfabrieken en drie onderzoeks- en ontwikkelingscentra, aldus Automotive News Europe. Ze verwachten in 2023 een definitieve overeenkomst te bereiken en het nieuwe bedrijf te lanceren.

Renault en Geely zullen elk 50 procent in handen hebben, zeiden de bedrijven in een verklaring op dinsdag die geen andere financiële voorwaarden vermeldde, aldus Reuters.

5 miljoen

De joint venture wordt gevestigd in Londen, vertelde een persoon met kennis van de voorwaarden aan Reuters. Renault en Geely verwachten dat de joint venture verbrandingsmotoren en hybride aandrijflijnen zal leveren aan Nissan en Mitsubishi Motors, de junior partner in Renaults alliantie met Nissan.

Ze zeiden dat de joint venture de capaciteit zal hebben om ongeveer 5 miljoen motoren en hybride systemen per jaar te leveren zodra ze operationeel is.

Over de partners in de EV-divisie van Renault en of Mitsubishi en Nissan daaraan deelnemen, is nog niks officieel bekend. Nissan zou er geen trek in hebben om kennis te delen met een Chinese partij als Geely.

Renault en Geely Automobile hebben begin dit jaar ook eenovereenkomst gesloten voor een joint venture in Zuid-Korea. Hier ontwerpen en produceren ze gezamenlijk elektrische, hybride en benzine voertuigen voor zowel de verkoop in het land zelf als voor export. De productie zal naar verwachting in 2024 beginnen.

Renault splitst ICE-divisie af, verder als joint-venture met Geely | Automotive Online

Renault splitst ICE-divisie af, verder als joint-venture met Geely

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Renault en Geely zullen elk 50 procent in handen hebben. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Renault en het Chinese Geely richten samen een nieuwe, gelijkwaardige joint venture op die benzinemotoren en hybride technologie zal leveren aan hun eigen merken en aan andere autofabrikanten. Dat meldt Renault in een persbericht.

De overeenkomst is een belangrijke mijlpaal in de maandenlange pogingen van Renault om zijn activiteiten op het gebied van verbrandingsmotoren als een afzonderlijk bedrijf af te bakenen. Ook Aramco zou tot de potentiële partners behoren.

Stellantis meldde recent bewust die activiteiten niet te willen scheiden.

Hoewel het niet meteen duidelijk is of de onderneming een stap betekent naar nog nauwere samenwerking tussen de twee bedrijven op het gebied van auto’s met verbrandingsmotor, markeert het een cruciale stap in de complexe herstructurering van Renault.

Lancering 2023

De joint venture zal 19 duizend mensen in dienst nemen in 17 aandrijvingsfabrieken en drie onderzoeks- en ontwikkelingscentra, aldus Automotive News Europe. Ze verwachten in 2023 een definitieve overeenkomst te bereiken en het nieuwe bedrijf te lanceren.

Renault en Geely zullen elk 50 procent in handen hebben, zeiden de bedrijven in een verklaring op dinsdag die geen andere financiële voorwaarden vermeldde, aldus Reuters.

5 miljoen

De joint venture wordt gevestigd in Londen, vertelde een persoon met kennis van de voorwaarden aan Reuters. Renault en Geely verwachten dat de joint venture verbrandingsmotoren en hybride aandrijflijnen zal leveren aan Nissan en Mitsubishi Motors, de junior partner in Renaults alliantie met Nissan.

Ze zeiden dat de joint venture de capaciteit zal hebben om ongeveer 5 miljoen motoren en hybride systemen per jaar te leveren zodra ze operationeel is.

Over de partners in de EV-divisie van Renault en of Mitsubishi en Nissan daaraan deelnemen, is nog niks officieel bekend. Nissan zou er geen trek in hebben om kennis te delen met een Chinese partij als Geely.

Renault en Geely Automobile hebben begin dit jaar ook eenovereenkomst gesloten voor een joint venture in Zuid-Korea. Hier ontwerpen en produceren ze gezamenlijk elektrische, hybride en benzine voertuigen voor zowel de verkoop in het land zelf als voor export. De productie zal naar verwachting in 2024 beginnen.