Mercedes-Benz en Rivian gaan samen elektrische bestelauto’s bouwen

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
De bedrijven richten een joint venture op voor de bouw van een nieuwe fabriek. (foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz en de Amerikaanse fabrikant van elektrische pick-ups Rivian gaan samen elektrische bestelauto’s bouwen in Europa. Dat laat Mercedes-Benz in een verklaring weten.

De bedrijven richten een joint venture op voor de bouw van een nieuwe fabriek ‘in Centraal/Oost-Europa’ waar ‘grote’ elektrische bestelauto’s gebouwd gaan worden voor zowel Mercedes als Rivian. Concreet gaat het om twee voertuigen, eentje gebaseerd op het nieuwe elektrische LCV-platform van Mercedes VAN.EA (MB Vans Electric Architecture) en de ander op de tweede generatie van de Rivian Light Van (RLV).

2025

Mercedes was in Nederland in juli het op twee na bestverkochte bestelautomerk. De Duitse autofabrikant wil vanaf 2025 op het nieuwe VAN.EA-platform alleen nog maar elektrische bestelauto’s bouwen. Om de transitie naar elektrisch vorm te geven bouwt Mercedes onder onder andere een nieuwe ‘all electric’ fabriek in Centraal- of Oost-Europa. Verder investeert het bedrijf 400 miljoen euro in een herstructurering van de fabriek in Düsseldorf, waar de Sprinter wordt gebouwd, om de hoge kosten van elektrische voertuigen te compenseren. Daarnaast wil Mercedes in de fabriek in Ludwigsfelde mogelijk een faciliteit realiseren voor de ombouw van elektrische bestelauto’s.

Cruciaal moment

Voor Rivian, dat ook in gesprek is geweest met VDL Nedcar, komt de samenwerking op een cruciaal moment. Het Amerikaanse bedrijf heeft moeite om de productie te verhogen in de fabriek in Illinois vanwege toeleveringsproblemen en hoge prijzen voor onderdelen en grondstoffen. Productieprogramma’s zijn hierdoor verstoord en ook is er personeel ontslagen. 

Door de kosten voor een Europese fabriek te delen met Mercedes kan Rivian, dat in het tweede kwartaal een operationeel verlies leed van 1,7 miljard dollar, geld besparen en kapitaal vrijmaken voor de tweede Amerikaanse fabriek die gepland staat voor 2025. Tegelijkertijd wil Rivian, dat Amazon heeft als grootaandeelhouder, mogelijk vanuit Nederland de Europese markt bedienen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Mercedes-Benz en Rivian gaan samen elektrische bestelauto’s bouwen | Automotive Online

Mercedes-Benz en Rivian gaan samen elektrische bestelauto’s bouwen

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
De bedrijven richten een joint venture op voor de bouw van een nieuwe fabriek. (foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz en de Amerikaanse fabrikant van elektrische pick-ups Rivian gaan samen elektrische bestelauto’s bouwen in Europa. Dat laat Mercedes-Benz in een verklaring weten.

De bedrijven richten een joint venture op voor de bouw van een nieuwe fabriek ‘in Centraal/Oost-Europa’ waar ‘grote’ elektrische bestelauto’s gebouwd gaan worden voor zowel Mercedes als Rivian. Concreet gaat het om twee voertuigen, eentje gebaseerd op het nieuwe elektrische LCV-platform van Mercedes VAN.EA (MB Vans Electric Architecture) en de ander op de tweede generatie van de Rivian Light Van (RLV).

2025

Mercedes was in Nederland in juli het op twee na bestverkochte bestelautomerk. De Duitse autofabrikant wil vanaf 2025 op het nieuwe VAN.EA-platform alleen nog maar elektrische bestelauto’s bouwen. Om de transitie naar elektrisch vorm te geven bouwt Mercedes onder onder andere een nieuwe ‘all electric’ fabriek in Centraal- of Oost-Europa. Verder investeert het bedrijf 400 miljoen euro in een herstructurering van de fabriek in Düsseldorf, waar de Sprinter wordt gebouwd, om de hoge kosten van elektrische voertuigen te compenseren. Daarnaast wil Mercedes in de fabriek in Ludwigsfelde mogelijk een faciliteit realiseren voor de ombouw van elektrische bestelauto’s.

Cruciaal moment

Voor Rivian, dat ook in gesprek is geweest met VDL Nedcar, komt de samenwerking op een cruciaal moment. Het Amerikaanse bedrijf heeft moeite om de productie te verhogen in de fabriek in Illinois vanwege toeleveringsproblemen en hoge prijzen voor onderdelen en grondstoffen. Productieprogramma’s zijn hierdoor verstoord en ook is er personeel ontslagen. 

Door de kosten voor een Europese fabriek te delen met Mercedes kan Rivian, dat in het tweede kwartaal een operationeel verlies leed van 1,7 miljard dollar, geld besparen en kapitaal vrijmaken voor de tweede Amerikaanse fabriek die gepland staat voor 2025. Tegelijkertijd wil Rivian, dat Amazon heeft als grootaandeelhouder, mogelijk vanuit Nederland de Europese markt bedienen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.