Minder afleveringen, meer omzet voor BMW
BMW Group heeft in het tweede kwartaal zijn omzet met 24 procent zien toenemen tot 34,8 miljard euro. De nettowinst daalde naar 3,0 miljard euro (-36,4%). Dat meldt de fabrikant vandaag.
Over heel 2022 verwacht BMW een lichte daling van de verkoop als gevolg van Chinese coronamaatregelen, de oorlog in Oekraïne en de aanhoudende verstoringen in de aanvoerketen. “De hoge inflatie en de stijgende rente maken de omstandigheden voor consumenten minder aantrekkelijk”, aldus BMW.
Winst
BMW handhaaft wel zijn winstverwachting. De lagere productie wordt deels opgevangen met prijsverhogingen, aldus BMW.
In het eerste halfjaar verkocht BMW 76 duizend EV’s (+110%) en 108 duizend PHEV’s (-7,3%). De groep verkocht in het eerste halfjaar in totaal 1,1 miljoen auto’s (-13,4%). CEO Oliver Zipse brak opnieuw een lans voor waterstof. Later dit jaar komt BMW met de iX5 Hydrogen, die in kleine oplage wordt gebouwd. “Waterstof is volgens ons het ontbrekende puzzelstuk in markten waar elektrische auto’s geen voeten aan de grond kunnen krijgen.”
Ook andere fabrikanten realiseerden miljardenwinsten in de eerste helft van 2022.