Acea: Infrastructuur bottleneck voor Europees verbod op brandstofmotoren

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Met name de infrastructuur moet worden aangepast, vindt ACEA. (Foto: Shutterstock)

De European Automobile Manufacturers’ Association (Acea) dringt er bij de leden van het Europees Parlement en de EU-ministers op aan om de voorgenomen klimaatmaatregelen in een breder pakket te accepteren. Daarbij “moet rekening gehouden worden met alle onzekerheden waarmee de industrie wordt geconfronteerd”. Dit meldt de belangenorganisatie in een statement. 

Acea krijgt bijval van de Europese dealerkoepel Cecra. Die stelt dat veel consumenten terughoudend zijn in het overstappen naar elektrische auto’s omdat er onvoldoende laadinfrastructuur is. Ook stelt Cecra dat door de waarschijnlijk massale inzet van EV’s een belangrijk deel van de waardeketen, rond batterijen, buiten Europa ligt. 

Woensdagavond stemde het Europees Parlement in met een CO2-reductie van 100 procent voor nieuw verkochte voertuigen in 2035. Feitelijk betekent dat een verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Acea steunt de plannen, en dan vooral de tussentijdse doelstellingen voor 2025 en 2030. Toch plaatst Acea een belangrijke kanttekening. “Deze doelen zijn alleen haalbaar met een enorme toename van de oplaad- en tankinfrastructuur.”

CO2-Neutraal

Het is niet de eerste keer dat Acea kritisch is over de ontwikkeling van EV-infrastructuur van EU-lidstaten. Eerder deze week noemde de organisatie de plannen met de huidige infrastructuur nog “onhaalbaar”.

“De auto-industrie zal volledig bijdragen aan het doel van een CO2-neutraal Europa in 2050. Onze industrie bevindt zich middenin een brede impuls voor elektrische voertuigen. Er komen gestaag nieuwe modellen bij. Deze voldoen aan de eisen van klanten en stimuleren de transitie naar duurzame mobiliteit”, aldus Acea-president Oliver Zipse. “Maar elke langetermijnregulering die verder gaat dan dit decennium is in dit stadium voorbarig. In plaats daarvan is een transparante evaluatie halverwege nodig om de doelstellingen voor de periode na 2030 te definiëren.”

Acea roept voorts de politiek op om de verschillende elementen van Fit for 55 – met name CO2-doelstellingen en de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (Afir) – als één samenhangend pakket aan te nemen.

Op 28 juni wordt de wetgeving besproken door de Raad van Ministers. 

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.