Mercedes en Geely presenteren Smart#1: groot en deelbaar

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In het nieuwe concept staat Smart niet voor klein maar voor deelbaar. (Foto: Smart)

Automerk Smart onthulde gisteren zijn nieuwe elektrische auto, de Smart #1. Het is de eerste variant die is gebouwd in de joint venture tussen Geely en Mercedes-Benz. De auto is met een lengte van 4.270 mm een stuk groter dan zijn voorgangers, die een maximale lengte hadden van 2695 mm. De wielbasis is 2.750 mm (vorige Smart fortwo: 1.873 mm). Smart spreekt dan ook van een compacte suv. Prijzen worden later bekend gemaakt. 

Vanaf september dit jaar kan de auto worden besteld, de daadwerkelijke verkoop start in 2023, meldt de fabrikant aan Automotive. De verkoop verloopt via Smart Nederland, waarbij de dealers als agent fungeren. Bij de agenten krijgt de Smart een eigen ‘shop-in-shop-showroom’.

De auto is volledig elektrisch en heeft diverse connectivity-functionaliteiten. Zo is het infotainmentsysteem vergaand te personaliseren. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld een persoonlijke Smart ID aanmaken. De auto is via de Smart-app ook te delen, wat weer doet denken aan het Lynk&Co-concept, een joint venture tussen Geely en Volvo . Via de Smart-app kunnen hiervoor personen worden geregistreerd met wie de auto kan worden gedeeld en ook de tijdsduur worden geregeld.

Opladen

De auto is voorzien van een AC-lader (22kW), waarmee in 3,5 uur van 10 procent naar 80 procent kan worden bijgeladen. Het DC-laadvermogen (snelladen) is 150 kW, waarmee in minder dan een half uur de auto van 10 naar 80 procent actieradius gaat, aldus de fabrikant.

De auto bevindt zich op dit moment in de EU-homologatieprocedure, die naar verwachting in de tweede helft van 2022 zal zijn afgerond. In de tweede helft van dit jaar moet de auto de markt op.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Mercedes en Geely presenteren Smart#1: groot en deelbaar | Automotive Online

Mercedes en Geely presenteren Smart#1: groot en deelbaar

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In het nieuwe concept staat Smart niet voor klein maar voor deelbaar. (Foto: Smart)

Automerk Smart onthulde gisteren zijn nieuwe elektrische auto, de Smart #1. Het is de eerste variant die is gebouwd in de joint venture tussen Geely en Mercedes-Benz. De auto is met een lengte van 4.270 mm een stuk groter dan zijn voorgangers, die een maximale lengte hadden van 2695 mm. De wielbasis is 2.750 mm (vorige Smart fortwo: 1.873 mm). Smart spreekt dan ook van een compacte suv. Prijzen worden later bekend gemaakt. 

Vanaf september dit jaar kan de auto worden besteld, de daadwerkelijke verkoop start in 2023, meldt de fabrikant aan Automotive. De verkoop verloopt via Smart Nederland, waarbij de dealers als agent fungeren. Bij de agenten krijgt de Smart een eigen ‘shop-in-shop-showroom’.

De auto is volledig elektrisch en heeft diverse connectivity-functionaliteiten. Zo is het infotainmentsysteem vergaand te personaliseren. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld een persoonlijke Smart ID aanmaken. De auto is via de Smart-app ook te delen, wat weer doet denken aan het Lynk&Co-concept, een joint venture tussen Geely en Volvo . Via de Smart-app kunnen hiervoor personen worden geregistreerd met wie de auto kan worden gedeeld en ook de tijdsduur worden geregeld.

Opladen

De auto is voorzien van een AC-lader (22kW), waarmee in 3,5 uur van 10 procent naar 80 procent kan worden bijgeladen. Het DC-laadvermogen (snelladen) is 150 kW, waarmee in minder dan een half uur de auto van 10 naar 80 procent actieradius gaat, aldus de fabrikant.

De auto bevindt zich op dit moment in de EU-homologatieprocedure, die naar verwachting in de tweede helft van 2022 zal zijn afgerond. In de tweede helft van dit jaar moet de auto de markt op.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.