Renault sluit Russische fabriek alsnog na oproep tot boycot en stelt financiële prognoses bij

Oorlog Oekraïne • Na harde kritiek van Oekraïense politici heeft de Franse automaker Rusland verlaten.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Politici riepen op tot een boycot van Renault. (Foto: Renault)

Renault hervatte afgelopen maanden de productie in zijn fabriek vlakbij Moskou, zo meldde Reuters. Maar die beslissing is gister weer teruggedraaid, zo liet het bedrijf woensdagavond weten middels een statement: “De Raad van Bestuur van Renault Group is vandaag bijeengekomen en besloot: de industriële activiteiten van Renault in Rusland zijn opgeschort.”

Een directe aanleiding wordt niet genoemd, maar zeer waarschijnlijk is de automaker gezwicht onder forse publieke kritiek.

Fouten moeten een prijs hebben

De beslissing om de activiteiten in Rusland te staken, volgde kort nadat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky de Franse wetgevers toesprak via een video-adres in de Nationale Assemblee. Zelensky zei dat bedrijven, waaronder Renault, Rusland moeten verlaten en moeten stoppen met het ondersteunen van zijn ‘oorlogsmachine’.

De Oekraïense minister van buitenlandse zaken, Dmytro Kuleba, ging nog verder en schreef op Twitter: “Renault weigert zich terug te trekken uit Rusland. Niet dat het iemand zou moeten verbazen als Renault een brute agressieoorlog in Europa steunt. Maar fouten moeten een prijs hebben, vooral als ze worden herhaald. Ik roep klanten en bedrijven over de hele wereld op om Group Renault te boycotten.”

Grote belangen

Renault zit in een lastig parket in Rusland. Het bedrijf heeft er grote belangen. Rusland is de op een na grootste markt voor het automerk, waar het bedrijf jaarlijks ongeveer 5 miljard genereert, aldus Bloomberg. Daarnaast is Renault mede-eigenaar van Avtovaz, de producent van Lada, met 68 procent van de aandelen. De resterende aandelen zijn in handen van het Russische staatsbedrijf Rostec. De marktwaarde van Renault zou met een kwart zijn verminderd door de oorlog in Oekraïne.

Als gevolg van de sluitingen heeft Renault ook de prognoses voor 2022 aangepast, zo laat het merk weten in het persbericht. 

Het bedrijf heeft zijn marge voor de operationele groep verlaagd tot ongeveer 3 procent, een daling ten opzichte van de eerdere voorspelling van 4 procent of meer. Het heeft zijn cashflowvooruitzichten voor auto’s bijgesteld naar “positief”. Het bedrijf schatte dat bedrag eerder op “1 miljard euro of meer”.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Renault sluit Russische fabriek alsnog na oproep tot boycot en stelt financiële prognoses bij | Automotive Online

Renault sluit Russische fabriek alsnog na oproep tot boycot en stelt financiële prognoses bij

Oorlog Oekraïne • Na harde kritiek van Oekraïense politici heeft de Franse automaker Rusland verlaten.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Politici riepen op tot een boycot van Renault. (Foto: Renault)

Renault hervatte afgelopen maanden de productie in zijn fabriek vlakbij Moskou, zo meldde Reuters. Maar die beslissing is gister weer teruggedraaid, zo liet het bedrijf woensdagavond weten middels een statement: “De Raad van Bestuur van Renault Group is vandaag bijeengekomen en besloot: de industriële activiteiten van Renault in Rusland zijn opgeschort.”

Een directe aanleiding wordt niet genoemd, maar zeer waarschijnlijk is de automaker gezwicht onder forse publieke kritiek.

Fouten moeten een prijs hebben

De beslissing om de activiteiten in Rusland te staken, volgde kort nadat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky de Franse wetgevers toesprak via een video-adres in de Nationale Assemblee. Zelensky zei dat bedrijven, waaronder Renault, Rusland moeten verlaten en moeten stoppen met het ondersteunen van zijn ‘oorlogsmachine’.

De Oekraïense minister van buitenlandse zaken, Dmytro Kuleba, ging nog verder en schreef op Twitter: “Renault weigert zich terug te trekken uit Rusland. Niet dat het iemand zou moeten verbazen als Renault een brute agressieoorlog in Europa steunt. Maar fouten moeten een prijs hebben, vooral als ze worden herhaald. Ik roep klanten en bedrijven over de hele wereld op om Group Renault te boycotten.”

Grote belangen

Renault zit in een lastig parket in Rusland. Het bedrijf heeft er grote belangen. Rusland is de op een na grootste markt voor het automerk, waar het bedrijf jaarlijks ongeveer 5 miljard genereert, aldus Bloomberg. Daarnaast is Renault mede-eigenaar van Avtovaz, de producent van Lada, met 68 procent van de aandelen. De resterende aandelen zijn in handen van het Russische staatsbedrijf Rostec. De marktwaarde van Renault zou met een kwart zijn verminderd door de oorlog in Oekraïne.

Als gevolg van de sluitingen heeft Renault ook de prognoses voor 2022 aangepast, zo laat het merk weten in het persbericht. 

Het bedrijf heeft zijn marge voor de operationele groep verlaagd tot ongeveer 3 procent, een daling ten opzichte van de eerdere voorspelling van 4 procent of meer. Het heeft zijn cashflowvooruitzichten voor auto’s bijgesteld naar “positief”. Het bedrijf schatte dat bedrag eerder op “1 miljard euro of meer”.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.