Volkswagen sluit CO2-deal met MG-moeder SAIC

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Alle fabrikanten hebben een eigen CO2-target. (Foto: Shutterstock)

Volkswagen en MG gaan samen een ‘emissiegroep’ vormen in Europa. Dat doen ze door hun vloot te poolen. Hierdoor kan Volkswagen gebruik maken van de CO2-creditis die MG opbouwt door alleen EV’s te verkopen. Dat meldt Volkswagen. 

Vanaf dit jaar zijn er strenge Europese CO2-eisen van kracht. Alle fabrikanten hebben een eigen CO2-target en krijgen per verkochte auto een boete van 95 euro per gram overschrijding van de target. Voor de verkoop van EV’s krijgen de fabrikanten zogenoemde supercredits.

Fabrikanten mogen van de Europese Unie samenwerken en voor de uitstootberekening hun vloten samenvoegen.

Ook FCA en Tesla doen dit. FCA betaalt hier jaarlijks een kleine twee miljard euro voor. Volkswagen heeft in China joint ventures met MG-moeder SAIC.

Volkswagen is dit jaar zijn EV-offensief gestart met de lancering van de ID.3. In de komende jaren investeert het bedrijf 33 miljard euro in elektrische mobiliteit. 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Volkswagen sluit CO2-deal met MG-moeder SAIC | Automotive Online

Volkswagen sluit CO2-deal met MG-moeder SAIC

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Alle fabrikanten hebben een eigen CO2-target. (Foto: Shutterstock)

Volkswagen en MG gaan samen een ‘emissiegroep’ vormen in Europa. Dat doen ze door hun vloot te poolen. Hierdoor kan Volkswagen gebruik maken van de CO2-creditis die MG opbouwt door alleen EV’s te verkopen. Dat meldt Volkswagen. 

Vanaf dit jaar zijn er strenge Europese CO2-eisen van kracht. Alle fabrikanten hebben een eigen CO2-target en krijgen per verkochte auto een boete van 95 euro per gram overschrijding van de target. Voor de verkoop van EV’s krijgen de fabrikanten zogenoemde supercredits.

Fabrikanten mogen van de Europese Unie samenwerken en voor de uitstootberekening hun vloten samenvoegen.

Ook FCA en Tesla doen dit. FCA betaalt hier jaarlijks een kleine twee miljard euro voor. Volkswagen heeft in China joint ventures met MG-moeder SAIC.

Volkswagen is dit jaar zijn EV-offensief gestart met de lancering van de ID.3. In de komende jaren investeert het bedrijf 33 miljard euro in elektrische mobiliteit. 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.