Ghosn spreekt: Nissan was in paniek en zocht een zondebok

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Ghosn gaf vandaag een persconferentie. (Foto: Nissan)

Volgens Carlos Ghosn, de van fraude verdachte voormalig topman van de Renault-Nissan-alliantie, is hij onterecht tot zondebok gemaakt van de tegenvallende prestaties bij Nissan. Dat zegt hij in een persconferentie vanuit Libanon, waar hij vorige week heen vluchtte. “De prestaties van Nissan namen sinds 2017 af: juist op het moment dat we een aandeel namen in Mitsubishi en ik daar aan de slag ging. Hiroto Saikawa nam mijn rol bij Nissan over. Sindsdien ging het steeds slechter. Hij nam een bedrijf over dat in 1999 zo goed als dood was en in 2017 hartstikke gezond. De verslechterende resultaten onder Saikawa leidde tot paniek.”

Het Japanse volk gelooft al die onzin klachten niet

Ghosn

De tweede reden was dat Renault zijn aandeel in Nissan vergrootte en daarmee extreem veel meer invloed kreeg. “Dit viel heel slecht in Japan, omdat Nissan geen stemrecht meer had in Renault, terwijl de Franse staat dubbel stemrecht kreeg. Ook dat zorgde voor veel onrust bij Nissan.”

Uit de weg ruimen

Volgens Ghosn wilde hij in 2018 met pensioen gaan. “Maar toen werd ik gevraagd te blijven om de integratie tussen de bedrijven (Nissan, Renault en Mitsubishi, red) te leiden. Wat ze goed gezien hebben, is dat door het uit de weg ruimen van mij ze de invloed van Renault op Nissan wisten te verminderen.”

Volgens Ghosn was Saikawa één van de mensen die tegen hem samen zweerden, samen met enkele andere topmanagers en officieren van justitie. “Al die partijen werken intensief samen. Behalve in Japan, ziet iedereen dat. Ik heb dat gehoord van mensen die bij Nissan werkten en die me daarover vertelden.”

Karaktermoord

Ghosn stelde dat er alleen verliezers zijn. “In 2017 was de alliantie wereldwijd de grootste groep. We waren winstgevend en hadden goede vooruitzichten. En we onderhandelden met FCA. Als we vandaag kijken dan is er eigenlijk geen sprake meer van een alliantie, er is geen strategie en geen groei. En de alliantie mistte de kans voor open goal om de fusie met FCA af te ronden. Dan was de alliantie wereldwijd de dominante speler geweest. Dat is nu zogenaamd mijn schuld, maar het is onvoorstelbaar dat het niet gebeurd is.”

Hadden de Amerikanen Pearl Harbor verwacht?

Ghosn

Volgens Ghosn waren Nissan en Japan wél succesvol in de karaktermoord. “Daar hebben ze 200 miljoen dollar aan uitgegeven. Voor alles bij elkaar 19 miljoen dollar aan zogenaamde fraude. Wat zijn ze er mee opgeschoten? De schade voor Nissan is enorm, de marktwaarde van Nissan is sinds mijn arrestatie 10 miljard dollar gedaald. Alle autofabrikanten hebben meer verkocht sinds mijn arrestatie, behalve de bedrijven waar ik leiding aan gaf. Wie beschermt eigenlijk de aandeelhouder?

Maar volgens Ghosn zijn Nissan en de Japanse overheid er niet in geslaagd de Japanse bevolking te laten geloven dat hij niet van Japan hield. “Zij herinnerden zich dat ik tijdens de orkaan die de ramp in Fukushima veroorzaakte als eerste topman terug was in Japan. Mijn kinderen hebben daar gestudeerd. Waarom ze me dan toch zo afschilderen? Ik snap het oprecht niet.” Volgens Ghosn is hij ook niet hebberig. “Ik kon bij General Motors twee keer zoveel verdienen. Ik wilde Nissan toen niet in de steek laten, het waren zware tijden. Ik ben dan ook nooit lastig gevallen als ik de afgelopen tijd op straat liep. Ik niet, mijn familie niet. De Japanse pers is wellicht tegen mij, maar het Japanse volk gelooft al die onzinklachten niet.”

Pearl Harbor

Op 19 november 2018 werd Ghosn gearresteerd. “Ik had het totaal niet verwacht. Hadden de Amerikanen Pearl Harbor verwacht?” Volgens Ghosn werd hij in eerste instantie gearresteerd vanwege het niet melden van een beloning. “Maar het was een beloning die ik niet heb gekregen. Sterker: er was niet eens over besloten door de directie. In de meeste landen levert dat geen arrestatie op.”

Ghosn ging in op alle aanklachten. Zo zou er smeergeld betaald zijn in het Midden-Oosten. “Dat is een regio die erg gericht is op Japanse producten, maar Nissan had er geen positie. Wij gingen samenwerken met dealers. En dat was succesvol. Maar het werd afgedaan alsof ik speciale gunsten verleende met bevriende zakenmensen in Oman en Saudi-Arabië. Maar we deden dat in de hele regio. En we betaalden normale provisies, zelfs minder dan onze concurrenten.”

Ook zou hij huizen in meerdere steden illegaal hebben verkregen. “Deze huizen waren allemaal van Nissan. En er was niks geheimzinnigs aan. “Kelly en Saikawa hebben de documenten ondertekend waarin staat dat ik tot mijn vertrek de huizen kon gebruiken. Daarna zou ik ze voor de boekwaarde kunnen kopen.”

Vertragen

Volgens Ghosn was het heel gemakkelijk was om hem te beschuldigen, zeker omdat hij zich niet kan verweren. De realiteit is heel anders, dan is voorgesteld, stelt hij. “Er werd constant valse informatie gelekt door Nissan en de officieren van justitie. Dat was bedoeld om mij al veroordeeld te krijgen, en mij te bewegen een afspraak te maken over een schuldbekentenis.”

In Japan is niet de rechter de baas, maar de officieren, stelt Ghosn. “Ze wilden alles vertragen. Het had volgens mijn advocaten vijf jaar kunnen duren voor alle aanklachten voor de rechter waren gebracht. Dit gaat in tegen basale mensenrechten, zoals de recht op een normale doorlooptijd. En ook mocht ik geen contact hebben met mijn vrouw. Er was geen enkel teken dat ik een eerlijk proces zou krijgen. Het was sterven in Japen of proberen te vluchten.”

‘Moeilijkste beslissing in mijn leven’

Japan schendt de meest basale rechten van een mens, vindt Ghosn. “Ik mocht maanden met niemand contact hebben, behalve met mijn advocaat. Ik werd acht uur per dag verhoord. “Als je niet bekent, gaan we achter je familie aan”, zeiden ze. “Als je een bekentenis doet, dan is het voorbij. Ik had het gevoel totaal verloren te zijn. Alles was erop ingericht om mij te breken. Het Japanse systeem geeft niks om de waarheid, het gaat uitsluitend om het veroordeeld krijgen van verdachten.”

Ghosn herhaalde niet te willen ontsnappen aan een rechtsgang. “Maar ik moest mezelf en mijn familie beschermen. Mijn vertrek was de moeilijkste beslissing in mijn leven. Maar het is een systeem waarin buitenlanders altijd veroordeeld worden. Er was na 13 maanden nog steeds geen datum voor de rechtszaak. Niet voor mij en niet voor Greg Kelly.”

Ghosn vindt niet dat hij de ene gevangenis heeft ingeruild voor een andere. “Ik ben gelukkig hier en ben er klaar voor om hier lang te blijven. Ik ben niet bang uitgeleverd te worden. Vanuit Libanon zal ik vechten. En ik zal overwinnen. De berechting kan wat mij betreft overal plaatsvinden waar kans is op een eerlijk proces. Maar zelfs mijn Japanse advocaten konden niet garanderen dat ik die in Japan zou krijgen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Ghosn spreekt: Nissan was in paniek en zocht een zondebok | Automotive Online

Ghosn spreekt: Nissan was in paniek en zocht een zondebok

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Ghosn gaf vandaag een persconferentie. (Foto: Nissan)

Volgens Carlos Ghosn, de van fraude verdachte voormalig topman van de Renault-Nissan-alliantie, is hij onterecht tot zondebok gemaakt van de tegenvallende prestaties bij Nissan. Dat zegt hij in een persconferentie vanuit Libanon, waar hij vorige week heen vluchtte. “De prestaties van Nissan namen sinds 2017 af: juist op het moment dat we een aandeel namen in Mitsubishi en ik daar aan de slag ging. Hiroto Saikawa nam mijn rol bij Nissan over. Sindsdien ging het steeds slechter. Hij nam een bedrijf over dat in 1999 zo goed als dood was en in 2017 hartstikke gezond. De verslechterende resultaten onder Saikawa leidde tot paniek.”

Het Japanse volk gelooft al die onzin klachten niet

Ghosn

De tweede reden was dat Renault zijn aandeel in Nissan vergrootte en daarmee extreem veel meer invloed kreeg. “Dit viel heel slecht in Japan, omdat Nissan geen stemrecht meer had in Renault, terwijl de Franse staat dubbel stemrecht kreeg. Ook dat zorgde voor veel onrust bij Nissan.”

Uit de weg ruimen

Volgens Ghosn wilde hij in 2018 met pensioen gaan. “Maar toen werd ik gevraagd te blijven om de integratie tussen de bedrijven (Nissan, Renault en Mitsubishi, red) te leiden. Wat ze goed gezien hebben, is dat door het uit de weg ruimen van mij ze de invloed van Renault op Nissan wisten te verminderen.”

Volgens Ghosn was Saikawa één van de mensen die tegen hem samen zweerden, samen met enkele andere topmanagers en officieren van justitie. “Al die partijen werken intensief samen. Behalve in Japan, ziet iedereen dat. Ik heb dat gehoord van mensen die bij Nissan werkten en die me daarover vertelden.”

Karaktermoord

Ghosn stelde dat er alleen verliezers zijn. “In 2017 was de alliantie wereldwijd de grootste groep. We waren winstgevend en hadden goede vooruitzichten. En we onderhandelden met FCA. Als we vandaag kijken dan is er eigenlijk geen sprake meer van een alliantie, er is geen strategie en geen groei. En de alliantie mistte de kans voor open goal om de fusie met FCA af te ronden. Dan was de alliantie wereldwijd de dominante speler geweest. Dat is nu zogenaamd mijn schuld, maar het is onvoorstelbaar dat het niet gebeurd is.”

Hadden de Amerikanen Pearl Harbor verwacht?

Ghosn

Volgens Ghosn waren Nissan en Japan wél succesvol in de karaktermoord. “Daar hebben ze 200 miljoen dollar aan uitgegeven. Voor alles bij elkaar 19 miljoen dollar aan zogenaamde fraude. Wat zijn ze er mee opgeschoten? De schade voor Nissan is enorm, de marktwaarde van Nissan is sinds mijn arrestatie 10 miljard dollar gedaald. Alle autofabrikanten hebben meer verkocht sinds mijn arrestatie, behalve de bedrijven waar ik leiding aan gaf. Wie beschermt eigenlijk de aandeelhouder?

Maar volgens Ghosn zijn Nissan en de Japanse overheid er niet in geslaagd de Japanse bevolking te laten geloven dat hij niet van Japan hield. “Zij herinnerden zich dat ik tijdens de orkaan die de ramp in Fukushima veroorzaakte als eerste topman terug was in Japan. Mijn kinderen hebben daar gestudeerd. Waarom ze me dan toch zo afschilderen? Ik snap het oprecht niet.” Volgens Ghosn is hij ook niet hebberig. “Ik kon bij General Motors twee keer zoveel verdienen. Ik wilde Nissan toen niet in de steek laten, het waren zware tijden. Ik ben dan ook nooit lastig gevallen als ik de afgelopen tijd op straat liep. Ik niet, mijn familie niet. De Japanse pers is wellicht tegen mij, maar het Japanse volk gelooft al die onzinklachten niet.”

Pearl Harbor

Op 19 november 2018 werd Ghosn gearresteerd. “Ik had het totaal niet verwacht. Hadden de Amerikanen Pearl Harbor verwacht?” Volgens Ghosn werd hij in eerste instantie gearresteerd vanwege het niet melden van een beloning. “Maar het was een beloning die ik niet heb gekregen. Sterker: er was niet eens over besloten door de directie. In de meeste landen levert dat geen arrestatie op.”

Ghosn ging in op alle aanklachten. Zo zou er smeergeld betaald zijn in het Midden-Oosten. “Dat is een regio die erg gericht is op Japanse producten, maar Nissan had er geen positie. Wij gingen samenwerken met dealers. En dat was succesvol. Maar het werd afgedaan alsof ik speciale gunsten verleende met bevriende zakenmensen in Oman en Saudi-Arabië. Maar we deden dat in de hele regio. En we betaalden normale provisies, zelfs minder dan onze concurrenten.”

Ook zou hij huizen in meerdere steden illegaal hebben verkregen. “Deze huizen waren allemaal van Nissan. En er was niks geheimzinnigs aan. “Kelly en Saikawa hebben de documenten ondertekend waarin staat dat ik tot mijn vertrek de huizen kon gebruiken. Daarna zou ik ze voor de boekwaarde kunnen kopen.”

Vertragen

Volgens Ghosn was het heel gemakkelijk was om hem te beschuldigen, zeker omdat hij zich niet kan verweren. De realiteit is heel anders, dan is voorgesteld, stelt hij. “Er werd constant valse informatie gelekt door Nissan en de officieren van justitie. Dat was bedoeld om mij al veroordeeld te krijgen, en mij te bewegen een afspraak te maken over een schuldbekentenis.”

In Japan is niet de rechter de baas, maar de officieren, stelt Ghosn. “Ze wilden alles vertragen. Het had volgens mijn advocaten vijf jaar kunnen duren voor alle aanklachten voor de rechter waren gebracht. Dit gaat in tegen basale mensenrechten, zoals de recht op een normale doorlooptijd. En ook mocht ik geen contact hebben met mijn vrouw. Er was geen enkel teken dat ik een eerlijk proces zou krijgen. Het was sterven in Japen of proberen te vluchten.”

‘Moeilijkste beslissing in mijn leven’

Japan schendt de meest basale rechten van een mens, vindt Ghosn. “Ik mocht maanden met niemand contact hebben, behalve met mijn advocaat. Ik werd acht uur per dag verhoord. “Als je niet bekent, gaan we achter je familie aan”, zeiden ze. “Als je een bekentenis doet, dan is het voorbij. Ik had het gevoel totaal verloren te zijn. Alles was erop ingericht om mij te breken. Het Japanse systeem geeft niks om de waarheid, het gaat uitsluitend om het veroordeeld krijgen van verdachten.”

Ghosn herhaalde niet te willen ontsnappen aan een rechtsgang. “Maar ik moest mezelf en mijn familie beschermen. Mijn vertrek was de moeilijkste beslissing in mijn leven. Maar het is een systeem waarin buitenlanders altijd veroordeeld worden. Er was na 13 maanden nog steeds geen datum voor de rechtszaak. Niet voor mij en niet voor Greg Kelly.”

Ghosn vindt niet dat hij de ene gevangenis heeft ingeruild voor een andere. “Ik ben gelukkig hier en ben er klaar voor om hier lang te blijven. Ik ben niet bang uitgeleverd te worden. Vanuit Libanon zal ik vechten. En ik zal overwinnen. De berechting kan wat mij betreft overal plaatsvinden waar kans is op een eerlijk proces. Maar zelfs mijn Japanse advocaten konden niet garanderen dat ik die in Japan zou krijgen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.