‘Autofabrikanten kritisch op Franse verhoging CO2-belasting’
Autofabrikanten uiten kritiek op de Franse overheid, nu deze heeft besloten tot het verhogen van de belasting op relatief vervuilende auto’s. Voor auto’s die meer dan 184 gram CO2 per kilometer uitstoten, wordt de boete verhoogd van 12.500 naar 20 duizend euro.
De maatregelen treffen onder andere de SUV’s, die aan populariteit winnen: in Frankrijk was deze carrosserievorm goed voor 30 procent van de totale verkoop in de eerste 11 maanden, meldt persbureau Bloomberg. Dit leidt tot felle kritiek bij autofabrikanten, mede omdat het land nu een strengere regelgeving kiest dan de Europese.
Dubbele boete
Tegelijkertijd overweegt de Franse overheid om de aanschafpremie voor elektrische auto’s te verlagen. “Het is een dubbele boete voor consumenten”, zo zei Luc Chatel van de Franse autobrancheorganisatie PFA in een statement. “De elektrische markt komt niet van de grond zonder incentive.”
In Frankrijk zou de subsidie op EV’s vorig jaar goed zijn voor 550 miljoen euro, in Duitsland zou er tot 2025 in totaal voor 2,6 miljard euro aan subsidie worden verstrekt, aldus Bloomberg. Ook in Nederland is er kritiek op de subsidieregeling voor elektrische auto’s, die niet in een premie zit maar in belastingkortingen.
In Frankrijk geldt in 2020 nog een aanschafsubsidie van 6.000 euro op een EV onder de 45 duizend euro. Deze subsidie zou daarna omlaag gaan. In Nederland wordt het belastingvoordeel voor leaserijders juist afgebouwd en een aanschafpremie ingevoerd.