‘VW smeedt allianties om levering batterijcellen veilig te stellen’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
De Volkwagen Golf krijgt ook een elektrische variant. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen gaat joint ventures opzetten en leveranciers van batterijen financieel steunen om de eigen productie van EV’s op te kunnen schalen. Dit meldt hoofd inkoop Stefan Sommer aan Reuters.

De Duitse fabrikant denkt voor 50 miljard euro aan batterijen te gaan kopen. Om dat mogelijk te maken gaat het daarvoor vijf allianties aan. Eerder werd al bekend dat VW investeert in het Zweedse Northvolt. Er volgens ook allianties met het Chinese CATL en uit Zuid-Korea SKI, LG chem en Samsung SDI. 

Volkswagen heeft in 2025 een batterijproductiecapaciteit van 150 gigawattuur in Europa nodig. Voor Azië verwacht het bedrijf dezelfde capaciteit nodig te hebben. Volkswagen mag in China eigen batterijfabrieken bouwen, nu is de automaker nog afhankelijk van zijn Chinese joint venture-partners FAW, SAIC en JAC voor de aanvoer van batterijen. Tegen 2030 is de vraag volgens Sommer verdubbeld.

Terwijl Volkswagen geen problemen verwacht met de levering van batterijcellen voor de nieuwe e-Golf, zijn er rapporten die suggereren dat Audi vanwege een tekort aan batterijen een productieproblemen kent bij de bouw van de e-Tron, aldus de Belgische krant L’Echo .

Volkswagen kondigde eerder al op het gebied van EV’s samen te gaan werken met Ford. 

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.