PSA: bij harde Brexit gaat Britse Astra-fabriek dicht

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Mogelijke sluiting van de Ellesmore fabriek hangt nu samen met de voorwaarden van de Brexit (foto: Opel)

PSA maakte gisteren bekend dat de nieuwe Astra vanaf 2021 ook bij de Opelfabrieken in Rüsselsheim gebouwd gaat worden. Daar wordt ook de elektrische versie geproduceerd. Er komt echter een tweede Europese Astra fabriek, maar het ligt nog open of dat het de Poolse of Engelse fabriek wordt. PSA meldt dat de beslissing afhangt van de voorwaarden van de Brexit, die nu voor 31 oktober in de agenda staat. 

De huidige Astra, die als Opel en Vauxhall wordt verkocht, wordt gebouwd in het Poolse Gliwice en bij de Vauxhall fabrieken in het Engelse Ellesmere Port. In Ellesmere Port is al flink bezuinigd door PSA, waarbij 800 van de 1.800 medewerkers moesten vertrekken. De resterende medewerkers werken enkel aan de productie van de Astra. Als die bij een harde Brexit uit Ellesmore Port wordt weggehaald, sluit de fabriek. 

Ook Japan bang voor Brexit

De Japanse minister van Buitenlandse Zaken Tarō Kōno vertelde gisteren aan de BBC dat ook Japanse autofabrieken productie uit het land weg zullen halen bij een harde Brexit. “Sommige bedrijven beginnen hun activiteiten al naar andere plaatsen in Europa te verplaatsen”, zei Kōno. Volgens Automotive News bouwden de Japanse autofabrikanten Nissan, Toyota en Honda vorig jaar ongeveer de helft van de 1,52 miljoen in het Verenigd Koninkrijk geproduceerde auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

PSA: bij harde Brexit gaat Britse Astra-fabriek dicht | Automotive Online

PSA: bij harde Brexit gaat Britse Astra-fabriek dicht

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Mogelijke sluiting van de Ellesmore fabriek hangt nu samen met de voorwaarden van de Brexit (foto: Opel)

PSA maakte gisteren bekend dat de nieuwe Astra vanaf 2021 ook bij de Opelfabrieken in Rüsselsheim gebouwd gaat worden. Daar wordt ook de elektrische versie geproduceerd. Er komt echter een tweede Europese Astra fabriek, maar het ligt nog open of dat het de Poolse of Engelse fabriek wordt. PSA meldt dat de beslissing afhangt van de voorwaarden van de Brexit, die nu voor 31 oktober in de agenda staat. 

De huidige Astra, die als Opel en Vauxhall wordt verkocht, wordt gebouwd in het Poolse Gliwice en bij de Vauxhall fabrieken in het Engelse Ellesmere Port. In Ellesmere Port is al flink bezuinigd door PSA, waarbij 800 van de 1.800 medewerkers moesten vertrekken. De resterende medewerkers werken enkel aan de productie van de Astra. Als die bij een harde Brexit uit Ellesmore Port wordt weggehaald, sluit de fabriek. 

Ook Japan bang voor Brexit

De Japanse minister van Buitenlandse Zaken Tarō Kōno vertelde gisteren aan de BBC dat ook Japanse autofabrieken productie uit het land weg zullen halen bij een harde Brexit. “Sommige bedrijven beginnen hun activiteiten al naar andere plaatsen in Europa te verplaatsen”, zei Kōno. Volgens Automotive News bouwden de Japanse autofabrikanten Nissan, Toyota en Honda vorig jaar ongeveer de helft van de 1,52 miljoen in het Verenigd Koninkrijk geproduceerde auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.