Tavares (PSA): we halen emissiedoelen met 7 procent EV’s
“Schone mobiliteit is als organisch voedsel: het is duurder. Plug-in hybride combineert het beste van twee werelden: de bewegingsvrijheid van de koper en schoner vervoer. Zo is de DS7 Crossback E-Tense echt een mooie auto, maar wel 10 tot 15 duizend euro duurder dan de conventionele brandstofvariant”, zo zegt PSA-topman Carlos Tavares in een interview met Automotive News Europe over de strategie van het bedrijf.
De grote vraag is volgens Tavares wat het aandeel van de diesel in 2020 zal zijn; de diesel is nog altijd de beste motor om de CO2-emissie te verlagen. Maar met het toenemend aantal dieselverboden in de steden, is het de vraag hoeveel lager het aandeel diesels in de mix in 2020 zal zijn. In ons eigen reductieplan halen we de CO2-norm van 2020; daarin gaan we uit van 10 procent minder diesels en een full electric hevicle aandeel van niet meer dan 10 procent.”Lees ook: autofabrikanten in de ban van de emissienorm.
Volgens Tavares is een hoger aandeel bev’s niet wenselijk voor de bedrijfsvoering. “Je moet het aantal elektrische auto’s beperken. Prima als je 50 procent van de verkoop uit EV’s willen laten bestaan, maar dan kom je niet aan de winstgevendheid die je zoekt”, aldus Tavares tegenover Automotive News Europe. “Je hebt ook een klein aandeel diesels nodig.”
Dochter Opel noteerde over het eerste halfjaar van 2018 een operationele marge van 5 procent en wil dit in 2020 hebben opgeschroefd naar 6 procent, aldus Tavares tegenover ANE.