Stellantis stapt uit Europese lobbyclub Acea

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Stellantis-ceo Tavares was eerder president van ACEA. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Stellantis stapt uit de Europese belangenorganisatie Acea, zo maakt het autoconglomeraat bekend via een persbericht. De stap is deel van een bredere strategie, zo schrijft de op vier na grootste automaker ter wereld. “Stellantis verschuift van lobbyen naar een directere interactie met de burgers en belanghebbenden.” Om die reden stapte het eerder al uit de RAI Vereniging. 

In het bericht zinspeelt Stellantis-ceo Carlos Tavares, tot 2019 president van Acea, erop dat er een andere benadering moet worden gekozen dan de lobby zoals Acea die nu namens de fabrikanten voert. “De milieu-uitdagingen die voor ons liggen in combinatie met een snel evoluerende zakelijke omgeving vereisen een efficiënte, wereldwijde benadering waarbij iedereen betrokken is. We creëren een openbaar forum waarin bijdragers samen kunnen komen om de belangrijkste vragen rond het debat over koolstofarme mobiliteit aan te pakken en bruikbare vervolgstappen te bieden die we samen kunnen nemen.”

Lobby

Of het vertrek iets te maken heeft met het lobbyresultaat in het Europese CO2-debat, wordt niet gemeld. Vorige week stemde het Europees Parlement in met een CO2-reductie van 100 procent in 2035, wat feitelijk neerkomt op een verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren vanaf 2035.

Acea reageerde hier niet tegen te zijn, maar de infrastructuur als grootste bottleneck te zien. Volkswagen Group en Mercedes gaven te kennen zich wel in dit ‘brandstofverbod’ te kunnen vinden, BMW meldde in een reactie dat 2035 te vroeg komt. Stellantis-ceo Tavares waarschuwde eind vorig jaar dat gedwongen elektrificatie zou leiden tot banenverlies.

Nieuw forum

Om de nieuwe strategie kracht bij te zetten, lanceert Stellantis het Freedom of Mobility Forum, een jaarlijks open forum dat als doel heeft om een publiek debat over duurzame mobiliteit voor de samenleving te creëren. Het forum zal volgens Stellantis worden gepland en gecoördineerd door een adviesraad van deskundigen die verschillende belanghebbenden in de industrie vertegenwoordigen, waaronder aanbieders van mobiliteit en technologie, academici, politici en wetenschappers.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Stellantis stapt uit Europese lobbyclub Acea | Automotive Online

Stellantis stapt uit Europese lobbyclub Acea

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Stellantis-ceo Tavares was eerder president van ACEA. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Stellantis stapt uit de Europese belangenorganisatie Acea, zo maakt het autoconglomeraat bekend via een persbericht. De stap is deel van een bredere strategie, zo schrijft de op vier na grootste automaker ter wereld. “Stellantis verschuift van lobbyen naar een directere interactie met de burgers en belanghebbenden.” Om die reden stapte het eerder al uit de RAI Vereniging. 

In het bericht zinspeelt Stellantis-ceo Carlos Tavares, tot 2019 president van Acea, erop dat er een andere benadering moet worden gekozen dan de lobby zoals Acea die nu namens de fabrikanten voert. “De milieu-uitdagingen die voor ons liggen in combinatie met een snel evoluerende zakelijke omgeving vereisen een efficiënte, wereldwijde benadering waarbij iedereen betrokken is. We creëren een openbaar forum waarin bijdragers samen kunnen komen om de belangrijkste vragen rond het debat over koolstofarme mobiliteit aan te pakken en bruikbare vervolgstappen te bieden die we samen kunnen nemen.”

Lobby

Of het vertrek iets te maken heeft met het lobbyresultaat in het Europese CO2-debat, wordt niet gemeld. Vorige week stemde het Europees Parlement in met een CO2-reductie van 100 procent in 2035, wat feitelijk neerkomt op een verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren vanaf 2035.

Acea reageerde hier niet tegen te zijn, maar de infrastructuur als grootste bottleneck te zien. Volkswagen Group en Mercedes gaven te kennen zich wel in dit ‘brandstofverbod’ te kunnen vinden, BMW meldde in een reactie dat 2035 te vroeg komt. Stellantis-ceo Tavares waarschuwde eind vorig jaar dat gedwongen elektrificatie zou leiden tot banenverlies.

Nieuw forum

Om de nieuwe strategie kracht bij te zetten, lanceert Stellantis het Freedom of Mobility Forum, een jaarlijks open forum dat als doel heeft om een publiek debat over duurzame mobiliteit voor de samenleving te creëren. Het forum zal volgens Stellantis worden gepland en gecoördineerd door een adviesraad van deskundigen die verschillende belanghebbenden in de industrie vertegenwoordigen, waaronder aanbieders van mobiliteit en technologie, academici, politici en wetenschappers.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.